יעלון: צה"ל למד על תוכנית ההתנתקות מהתקשורת; גם האמריקנים ידעו לפניי

טוען בוועדה לביקורת המדינה: הערכת המצב הבטחונית הראשונה התקיימה רק לאחר פרסום ברבים

הרמטכ"ל לשעבר, האם דרך קבלת ההחלטות של תוכנית ההתנתקות הייתה נכונה? "אני חשבתי שלא נכון לעשות זאת כך". כך נשאל וכך השיב היום (ג') הרמטכ"ל הקודם, משה יעלון, בדיון שקיימה הוועדה לביקורת המדינה על עבודת המטה שקדמה ליישום תוכנית ההתנתקות. את הדיון יזמו חברי הכנסת אורי אריאל (האיחוד הלאומי) ועמרם מצנע (העבודה) בעקבות פרסום הספר "בומרנג". מדבריו עולה, שלצה"ל נודע על התוכנית מהפרסומים בתקשורת.

הרמטכ"ל לשעבר הוזמן לשפוך אור על הדיאלוג בין הממשלה לצה"ל. "מה שקרם עור וגידים לתוכנית מבחינתי התחיל בשאלות שנשאלתי בקיץ 2003 כאשר על הפרק עלה הרעיון בדיונים פוליטיים וזאת לגבי אפשרות של פינוי יישובים בודדים ברצועה. נשאלתי על ידי ראש הממשלה והשבתי 'האם הכוונה היא לבצע זאת תחת אש?'. הפעם הראשונה ששמעתי על הכוונה לפנות את עזה באופן מלא היתה בשיחה של שר הביטחון שדיווח לי על כוונה כזו. הוא הוסיף, כי "ב-17 בפברואר 2004 התקיימה התייעצות ראשונה בנושא (שבועיים לאחר הפרסום בתקשורת) וכמובן אחרי שהנושא לובן עם האמריקנים ייתכן שגם עם המצרים. מספר הישובים המיועדים לפינוי בצפון השומרון לובן רק מאוחר יותר".

ח"כ יורי שטרן היקשה: הוזמנת לדיון אצל ראש הממשלה על השלכות ההתנתקות, רק לאחר הפירסום ברבים ולאחר סיכום עם האמריקנים? יעלון השיב: נכון. זה היה דיון רחב שבו הושמעו עמדות שונות לגבי מימוש המהלך. בסופו של דבר, ב-30 באוגוסט התקיימה ישיבת קבינט ראשונה. ח"כ אורלב: הערכת המצב התקיימה רק לאחר שהתקבלה ההחלטה? יעלון: נכון.