אנשי איכות הסביבה: "ענף הולך ונעלם, וטוב שכך"

מעבדי העורות נאלצים להתמודד גם עם סוגיית איכות הסביבה. בורסקאות נחשבת לתעשייה המייצרת שפכים מזהמים, בעיקר בשל השימוש הרב במלחי כרום הידועים כחומרים רעילים המזהמים את הקרקע ומי התהום.

אמנון מדרי, רכז שפכים תעשייתיים וקרקעות מזוהמות במשרד לאיכות הסביבה, מסביר, בהתייחסו לאזור התעשייה "סגולה", כי בעבר פעלו במקום כ-60 מפעלים לעיבוד עורות שגרמו לזיהום חמור של הסביבה. "על פי דרישות המשרד, כל מפעל שסגר את שעריו נדרש לבצע סקר קרקע, וכך התגלו ממדי הזיהום. בעלי המפעלים, שהיו גם בעלי הקרקע, נאלצו לפנות עשרות ומאות טונות של קרקע מזוהמת לרמת-חובב".

עוד לדבריו, מרבית המפעלים החדשים ב"סגולה" הוקמו על שטח שברובו פעלו בעבר מפעלים לעיבוד עור. "כל מפעל שנדרש היום לבצע סקר קרקע מתגלה זיהום היסטורי חמור", הוא אומר ומסכם: "זה ענף הולך ונעלם וטוב שכך".

בעיה דומה קיימת גם בקרית מלאכי. לדברי מנכ"ל פליציה, דני גולצמן, פקחי המשרד לאיכות הסביבה דרשו ממנו להתקין מתקנים בעלויות גבוהות של מאות אלפי שקלים. "מפעל שנלחם על חייו לא יכול לשאת בעלויות גבוהות כל כך גם אם הוא מאוד רוצה", הוא אומר, "אנחנו מטהרים את שפכי המפעל במתקני טיהור ועושים את כל מה שרק אפשר. אבל אם ימשיכו לבוא כל פעם בדרישות אחרות לא יהיה מנוס מלסגור את המפעל סופית". *