לחץ ישראלי לביטול הסיוע הצבאי האמריקני למצרים

ח"כ שטייניץ פועל לביטול הסיוע הצבאי האמריקני למצרים בסך 1.6 מיליארד דולר ולהסבת הסכום לסיוע האזרחי כך שיגיע לסך 2 מיליארד דולר

יו"ר ועדת חוץ וביטחון ד"ר יובל שטייניץ (ליכוד) מפעיל את ידידי הליכוד בארה"ב לביטול הסיוע הצבאי האמריקני למצרים בסך 1.6 מיליארד דולר ולהסבת הסכום לסיוע האזרחי כך שיגיע לסך 2 מיליארד דולר. שטייניץ מקווה ללחוץ בדרך זו על מצרים לסגת מכוונתה לקדם דיביזיה של משמר הגבול השייכת לצבא המצרי כדי שתשב לאורך גבול ישראל, החל בציר פילדלפי עד סמוך לאילת.

שטייניץ דיבר ערב ההצבעה בכנסת על החלטת הממשלה (הערב - ג') על הצבת כוחות מצריים בציר פילדלפי.

שטייניץ חזר והציג משימה זו למשלחת ידידי הליכוד בקבלת פנים שערכו להם נציגי הליכוד בוועדת חוץ וביטחון אמש (ב') לרגל יום העצמאות האמריקני במרכז מורשת בגין בירושלים. הוא האיץ בהם להמשיך בלחץ שהם מפעילים על נציגי מדינותיהם בקונגרס בוושינגטון, שכבר נושא פרי לפי המידע שנמסר לו על כוונת המצרים להקטין את הכוח הצבאי לאחד או שני גדודים. שטייניץ הדגיש כי לא הכמות היא העיקר אלא שבירת פירוז חצי האי סיני ויצירת איום צבאי על גבול ישראל ובסיסי חיל האוויר רמון ועובדה.

שטייניץ החמיא לידידי הליכוד על הישגיהם עד כה בתחום זה, שלדבריו כבר הניעו את ממשל ארה"ב לצמצם את משלוחי הנשק למצריים, בעיקר לבטל את העסקה לחימוש הצי המצרי בטילי שיוט ים-יבשה מדגם "הרפון בלוק 2". נשק זה הוא בעל תכונות דומות לטילי "טומאהוק", ואספקתו נועדה לאיים על הריכוז הצפוף של אוכלוסיית ישראל לאורך מישור החוף.

בעקבות הלחץ היהודי הגבילו האמריקנים את עסקת טילי ה"הרפון" לדגם ים-ים בלבד, והמצרים הודיעו כי הם אינם מעונינים בו ודחו את העסקה. "נסיגתם חשפה את כוונתם לאיים על ישראל", אמר שטייניץ. "הצבא המצרי ממשיך בגלוי גם היום להתכונן למלחמה בישראל וכל אימוניו נערכים למטרה המוצהרת הזאת".

שטייניץ הזכיר לידידי הליכוד דברים שאמר להם הנשיא מובראך בשיחה אתם בביקורו האחרון בארה"ב, כאשר הודה במטרת אימוני הצבא בתשובה לשאלה ונימק זאת בטענה שישראל היא שתקפה ראשונה את מצרים בכל המלחמות החל מ-1948 והוא רק מגן על אוכלוסיית ארצו מהתקפה נוספת.

שטייניץ הדגיש אמש בקבלת הפנים כי רק באור זה יש להבין את הכוונה שמאחורי הלחץ המצרי לקדם את צבאם לגבול ישראל, תוך ניצול משבר ההגנה על ציר פילדלפי. הוא אומר שלא מדובר ביחידות שיטור אלא בצבא סדיר חמוש בנשק בינוני כולל מקלעים כבדים וטילי RPG . בכך הוא דוחה את חוות דעת היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז כאילו המהלך איננו הפרה של הסכם השלום אלא טעון חתימה על פרוטוקול צבאי. לדעת שטייניץ ההסדר טעון אישור מליאת הכנסת, כמי שאישררה את הסכם השלום עם מצרים.

מהלכיו של שטייניץ בהפעלת הלחץ על הממשל האמריקני נגד מצרים באמצעות ידידי הליכוד בארה"ב, לא נתקלו עד כה בתגובת כלשהי מצד הממשלה. לא כן בסוגיית ההגנה על ציר פילדלפי, סביבה נוצרו חילוקי דעות בינו ללשכת ראה"מ. אולם נראה כי דעתו של שטייניץ מתחילה לחלחל למעלה לא מעט הודות לתמיכה הפרלמנטרית הרחבה שהוא מצליח לגייס לצדו והאפשרות שישיג רוב אם המחלוקת תוכרע הערב בהצבעה בכנסת.

אבל מאחר שאין לו עניין למתוח את היחסים עם ראה"מ, הוא המשיך אמש לשדל את משלחת ידידי הליכוד האמריקנים להדק את הלחץ על ממשל ארה"ב דרך הקונגרס לשם הסבת הסיוע הצבאי למטרות אזרחיות לרווחת תושבי מצרים. זאת, בתקווה שתניע גם את הממשל האמריקני להתערב, אם מצרים לא תשוכנע מעצמה להסתלק מכוונותיה לקדם את צבאה לגבול ישראל בניגוד להסכם פירוז סיני.