פאריס עדיין פייבוריטית בהתמודדות על משחקי 2012, אך לונדון מצמצמת

"המרוץ צמוד", הסביר נשיא הוועד האולימפי *שיראק הגיע היום לסינגפור, כדי לנסות למנוע הפתעה

הנשיא ז'אק שיראק הגיע היום (ג') לסינגפור כדי להיות נוכח במצגת הסופית שתערוך פאריס בפני הוועד האולימפי הבינלאומי, לקראת בחירתה מחר של העיר שתארח את אולימפיאדת 2012. פאריס נחשבת אמנם לפייבוריטית בהתמודדות, אך הערים המתמודדות לונדון, מדריד וניו-יורק צברו בימים האחרונים תנופה במרוץ שנשיא הוועד האולימפי, ז'אק רוז', כינה "צמוד מאד".

טוני בלייר שוהה בסינגפור מאז יום א', ולוחץ מאז הרבה ידיים של חברי הוועד האולימפי הבינלאומי. ניו-יורק גייסה למלאכת הקידום שלה את ראש העיר, מייקל בלומברג, את הסנטורית הילארי קלינטון ואת אייקון האגרוף, מוחמד עלי. דווקא הצרפתים שמרו עד כה על פרופיל נמוך.

שיראק ישתתף הערב (שעון מקומי) בפתיחת דיוני הוועד האולימפי, ומחר בבוקר ינכח במצגת הסופית של המשלחת הצרפתית, לפני שיצטרף אל טוני בלייר בפסגת מנהיגי מדינות ג'י-8 בסקוטלנד (ידיעה נפרדת).

הצרפתים לחוצים

המשלחת הצרפתית נלחצת מכך שהערים שהיו הפייבוריטיות בהתמודדויות קודמות על אירוח האולימפיאדות נוצחו בשלב האחרון. בשלוש מבין ארבע ההתמודדויות האחרונות ניצחו ערים שלא נחשבו למועמדות בולטות. אטלנטה גברה על אתונה באירוח אולימפיאדת 1996, סידני גברה על בייג'ין הפייבוריטית באירוח משחקי שנת 2000 ואתונה הצליחה לגבור על רומא בשנת 2004.

בסוכנויות ההימורים בלונדון, פאריס עדיין מובילה בסיכויים לזכות בהתמודדות על משחקי 2012, אך לונדון צמצמה את הפער. פאריס, שזכתה לשבחי הוועד האולימפי הבינלאומי בסעיפי המלונות והתחבורה שלה, מדורגת ראשונה עם סיכוי של 4:9 בסוכנות ויליאם היל, שיפור מ-4:11 לפני כן. אבל לונדון הפכה אתמול לשניה בדירוג הסיכויים עם 4:7 לעומת 4:9 לפני כן. מדריד מדורגת 1:10 וניו יורק ומוסקבה מדורגות 1:50.

מחר אחה"צ

"יש לנו התמודדות מיוחדת עם חמש הצעות מצוינות", אמר נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי, IOC, ז'אק רוז' במסיבת עיתונאים בסינגפור ביום שישי האחרון. "לכל אחת מההצעות יש סיכוי לזכות במדליית הזהב".

רוז' יכריז על העיר המנצחת מחר (ד') ב-7.45 בערב שעון מקומי, 2.45 אחר הצהריים שעון ישראל, וייתן בכך את האות להשקעות של מיליארד דולרים בעיר הנבחרת. כלכלת יוון, שאירחה את האולימפיאדה הקודמת, צמחה בממוצע שנתי של 3.8% מאז 1997, השנה בה נבחרה אתונה לאירוח משחקי 2004.

סידני הדיחה את בייג'ין ברוב של שני קולות מבין 109 חברי הוועד האולימפי הבינלאומי בהצבעה בשנת 1993. רוז' אמר ביום שישי שהוא צופה רוב של "פחות משישה קולות" לעיר המנצחת הפעם.

אירוח שלישי

פאריס, שהפסידה לבייג'ין בהצבעה על אירוח משחקי 2008 (ב-2001), תהיה, אם תזכה, לעיר הראשונה שאירחה שלוש אולימפיאדות, אחרי השנים 1900 ו-1924. על-פי הערכת חברת המחקר בוסטון קונסלטינג, אירוח משחקי 2012 ייצור 60 אלף משרות ויזריק לכלכלה הצרפתית 6 מיליארד אירו.

גם לונדון מנסה לארח בפעם השלישית את המשחקים, והיא שיפרה את סיכוייה אחרי שהגיבה במהירות לביקורתו של הוועד האולימפי על מערכות התחבורה שלה. ועדת הערכה של הוועד האולימפי העניקה בחודש שעבר להצעה של לונדון את הציון "איכות גבוהה מאד" - ציון זהה לזה של פאריס.

מדריד עשויה להיות "הסוס השחור" של ההתמודדות. לנשיא הוועד האולימפי לשעבר, חואן אנטוניו סמראנש הוותיק, יש עדיין השפעה רבה בקרב חברי הוועד האולימפי, שרובם מונו בתקופת כהונתו. מצד שני, ספרד אירחה את משחקי ברצלונה ב-1992.