בג"ץ דחה את עתירת הקיבוצים נגד ביטול החלטה 979; המלצות הוועדה בעניין - בתוך 3 חודשים

מדובר בהחלטה לפיה יוכלו קיבוצים להוון את המגרשים למגורים שברשותם, עד 350 מ"ר, תמורת 31% מערך הקרקע

בג"ץ דחה עתירה של 8 קיבוצים מהצפון, שביקשו לבטל את חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה, אשר ביטל את החלטה 979 של מועצת מקרקעי ישראל במתכונתה הנוכחית. שמונת הקיבוצים שעתרו טענו, באמצעות עוה"ד רון רוגין ושי שטראוס, כי יש להשאיר על כנה את ההחלטה.

ההחלטה עוסקת בהיוון מגרשי מגורים בקיבוצים. הקיבוצים טענו, כי החלטת היועמ"ש מני מזוז להקים ועדה שתבחן את כל הנושא מתחילתו איננה יכולה לעמוד.

מדובר בהחלטה לפיה יוכלו קיבוצים להוון את המגרשים למגורים שברשותם, עד 350 מ"ר למגרש, בתנאי היוון של 31% מערך הקרקע. בעתירה נכתב, כי 220 קיבוצים נמצאים במצב של תת-הכנסה וללא חיסכון פנסיוני לחברים, וכתוצאה מכך החלק העובד בקיבוצים מממן את הגמלאים והאחרים שאינם מסוגלים לעבוד.

בתחילה היתה אמורה החלטה 717 של המינהל, בדבר שינוי ייעוד, להיות מיושמת על הקיבוצים. בעקבות ביטול החלטות המינהל על-ידי בג"ץ (בג"ץ הקשת המזרחית), נוצר מצב בו היו יכולים הקיבוצים להוון את מגרשי המגורים בשטח 350 מ"ר באותם תנאי היוון הקיימים במגזר העירוני, דהיינו תשלום של 3.75% מערך הקרקע.

אלא שכאן התערב היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אליקים רובינשטיין, והגיש חוות דעת אשר בעקבותיה הוחמרו התנאים לגבי הקיבוצים. כך למשל, ההטבות ניתנות אך ורק בהתאם למספר הנחלות, ולא בהתאם למספר בתי האב שבקיבוץ, למרות שבקיבוצים רבים גדול מספר בתי האב ממספר הנחלות. החמרה נוספת היתה חוסר האפשרות לדחות את דמי החכירה, ודרישה לתשלום במזומן.

בשנת 2003 הוקם צוות בראשות ראש ענף התקציבים באוצר, קובי הבר, שבעקבות מסקנותיו הוחלט לדרוש מהנקלטים בקיבוצים לא 3.75% מערך הקרקע, אלא 31%.

באוקטובר 2003 התכנסה המועצה והחליטה לאשר את ההחמרות הנוספות. השר אהוד אולמרט, יו"ר מועצת מקרקעי ישראל, אישר את ההחמרות, אלא שלאחר מכן התערב משרד האוצר והודיע, כי ההחלטה האמורה איננה מקובלת עליו, והנושא עבר למזוז. לאחר 14 חודשי עיכוב קבע מזוז, כי החלטה 979 היא הסדר לא בשל, ולפיכך יש להקים ועדה חדשה שתבחן את הנושא.

שופטות בג"ץ דורית בייניש, עדנה ארבל ואסתר חיות מציינות, כי ניתן להבין לליבם של העותרים, אשר עניינם מתגלגל זמן רב ונידון פעמים מספר, והם עדיין לא רואים לנגד עיניהם את הסוף. עם זאת, השאלות הן מורכבות וסבוכות, ופתרונן מחייב בירור מעמיק.

המדינה מסרה, כי דיוני הוועדה יסתיימו בתוך שלושה חודשים, ולפיכך החליט בג"ץ לדחות את עתירת הקיבוצים, שכן בשלב זה עדיין לא התגבשו המלצות הוועדה וטרם התקבלה החלטת מינהל מקרקעי ישראל בעניין. מכאן, שהעתירה מוקדמת.

את המדינה ייצגה עו"ד אורית קורן. (בג"ץ 3682/05).