גדעון תדמור בוועדת הכלכלה: מדינת ישראל החליטה לסגור את הים

מנכ"ל חברת אבנר מקבוצת ים תטיס טען היום שהמדינה לא נותנת זכיונות לחפש גז ונפט גם לחברות זרות בדיון על הסכם הגז עם מצרים

גדעון תדמור מנכ"ל חברת אבנר מקבוצת ים תטיס התלונן היום בוועדת הכלכלה כי ישראל החליטה "לסגור את הים". זאת מאחר שהיא איננה נותנת זכיונות לחפש גז ונפט גם לחברות זרות. הוא טען כי חברתו השקיעה ממון רב בחיפושים אולם המדינה לא עושה דבר כדי לקדם את חיפושי הגז והנפט. הוא הביא לדוגמא את חברת בריטיש גז שנטשה את החיפושים בארץ וטען כי משק הגז חסום בפני ספקים נוספים.

תדמור אמר זאת בדיון מיוחד שנערך היום בוועדת הכלכלה בעקבות הסכם יבוא הגז ממצרים. ח"כ יוסף פריצקי מי שהיה שר התשתיות ויזם את הדיון אמר כי ההסכם עם מצרים מבורך אך הוא מקווה שהממשלה תדאג להכניס שחקנים נוספים לשוק הגז בייחוד ישראלים נוכח צריכת הגז שהולכת וגדלה. פריצקי אמר שיש לוודא שלישראל יהיו מאגרי גז זמינים לאספקת צרכי השוק המתפתח ולשעת חירום.

פריצקי הזהיר כי הסכנה שבהתקשרות עם ספקית גז עם מאגרים בלתי נידלים כמו מצרים (1,800 מיליארד מ"ק) היא שלא יהיה שום תמריץ לחיפושי גז בישראל ובכך אישר את תלונת תדמור.

היועצת המשפטית של משרד התשתיות עו"ד דרורה ליפשיץ אמרה בתשובה לשאלת יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן (ש"ס) כי במזכר ההבנות שנחתם בין ישראל למצרים יש התחייבות מפורשת של המצרים לאספקה שוטפת ומבחינת ישראל זהוה הישג העיקרי. כהן ביקש לוודא שאספקת הגז תימשך ללא קשר להתפתחויות המדיניות והביטחוניות באזור. ד"ר נמרוד נוביק סגן נשיא מרחב ומרכז פרויקט הגז המשותף עם המצרים אישר שההתחייבות של המצרים לאספקה רצופה היא אכן ללא הפרעות וכל הכמות ולכל התקופה והתחייבות זו תחול על כל ההסכמים המסחריים שייחתמו ביןכ ל החברות הישראליות לפרויקט הגז הטבעי. נוביק טען עם זאת כי בעוד שממשלת מצרים התחייבה לייצוא בתור הבעלים של הגז ממשלת ישראל לא התחייבה לקנייה מאחר שהיא אינה יכולה לדעת מה יהיה מצב המשק בעתיד וכמה יצרוך.

עו"ד רנן כהן מחברת החשמל אמרה כי המטריה המדינית חיונית בהסכם רכישה בסדר גודל כזה ולדבריה החוזה בין חברת הגז לחברת חשמל ייחתם בעוד שבועיים.

עו"ד נועם ברייטמן מלשכת היועץ המשפטי במשרד התשתיות הוסיף כי בעקבות ההסכם עם מצרים יוקם צינור הלכה מאל עריש לאשקלון מה שיאפשר גם לצרכנים נוספים לנהל משא ומתן עם חברת הגז.

ח"כ אליעזר זנדברג (שינוי) אף הוא שר תשתיות לשעבר אמר כי הקמת צינור ההולכה מתעכבת כי על פי החוק אין לממשלה אפשרות לשכור צינור מגורם פרטי עד להשלמת צינור ההולכה. לדבריו אי עמידה בלוח זמנים מעכבת צרכניות גז קטנות כמו מפעלי נייר חדרה מלהתחבר לצינור. להערכת זנדברג העיכובים יימשכו מעבר לתאריך היעד של השלמת הצינור בסוף 2007.