47% מהאזרחים בחברות האיחוד האירופי החדשות מתנגדים להצטרפות ארצם לגוש האירו

איש הפרלמנט האירופי: "האירו לא הצליח בייעודו לאחד אנשים במסגרת האיחוד האירופי, כשם שהוא גם לא הצליח לכפות רפורמות מבניות דרושות"

חברי פרלמנט אירופים קראו השבוע לשיפור אסטרטגיית התקשורת של האיחוד האירופי, כך שתסביר לאזרח האירופי הממוצע את היתרונות, שבאימוץ האירו.

החברים קראו להקצות כספים נוספים למען קידום יעד זה - דובר על הקצבת 16 מיליון אירו לקידום גוש האירו - בקרב חברות האיחוד החדשות, שעה שסקרי דעת קהל אחרונים מצביעים על כך, ש-47% מהאזרחים בעשר המדינות החדשות באיחוד אינם מגלים התלהבות להמיר את המטבעות הלאומיים שלהם באירו.

חברי הפרלמנט דנו בדו"ח שהגיש חבר פרלמנט הולנדי ליברלי בתחילת המושב של הפרלמנט שלשום. הדו"ח שיבח את היתרונות של המטבע האירופי, תוך שהוא מתמקד בהשפעה החיובית שלו על יציבות המחירים, עלויות העסקה נמוכות, וריביות נמוכות יותר, כמו גם הדחיפה שהעניק המטבע למסחר ולתיירות בתחום האיחוד האירופי.

עם זאת, המסמך גם מציין את הירידה הכללית בפופולריות של האירו בקרב 12 חברות גוש האירו, שעמדה על 68% לפני המעבר לאירו, עלתה ל-75% זמן קצר אחר כך, וירדה ל-66% במחצית הראשונה של 2004.

"האזרחים אינם טיפשים, הם יודעים אילו יתרונות וסכנות טמונים במטבע האירופי", אמר חבר הפרלמנט האירופי, ז'ולס מאטן ההולנדי, תוך שהוא מדגיש שהאירו מוצג לעיתים כשעיר לעזאזל לכל הבעיות הכלכליות שפוקדות את אירופה המאוחדת.

סקרי דעת קהל אחרונים, שנערכו בקרב חברות האיחוד החדשות, עגומים אף יותר: רק 44% מהאזרחים באותן מדינות מאמינים שהאירו יביא איתו השלכות חיוביות למדינות שלהם.

בעוד ש-15 החברות הוותיקות באיחוד היו רשאיות להחליט אם להצטרף לאיחוד האירופי באמצעות הצבעה בפרלמנט או במשאל עם, 10 החברות החדשות מחויבות לעשות זאת, על פי הסכמי ההצטרפות שלהן לאיחוד.

בדו"ח נטען שאין "לקדם" או "למכור" לציבור את רעיון האיחוד המוניטרי האירופי כ"חבילה" אטרקטיבית".

ג'ון ויטקר, חבר פרלמנט אירופי מבריטניה, אמר שאם המידע באשר לאירו היה אובייקטיבי ונייטרלי, הוא לא היה משכנע את הציבור ביתרונות שלו.

"האירו לא הצליח בייעודו לאחד אנשים במסגרת האיחוד האירופי, כשם שהוא גם לא הצליח לכפות רפורמות מבניות דרושות", אמר ויטקר בדיון על הדו"ח, והוסיף ששימוש בתקציב של 16 מיליון אירו לקידום גוש האירו, יהיה "מטופש וצבוע".