בלייר: יש קשר בין הפיגוע למצב במזה"ת; הערכות בבריטניה: מספר ההרוגים יגדל ל-70

משרד החוץ: טרם נוצר קשר עם כ-50 ישראלים שידוע כי שהו בלונדון ביום הפיגוע; חשש לחייה של ענת רוזנברג הישראלית

בלונדון החלו להביט ליום שלאחר הפגיועים הקשים בלונדון ולבחינת מחיר התקפת הטרור. הבהלה בבריטניה לא נפסקה כשמרכז העיר השניה בגודלה במדינה, בירמינגהאם, פונה הבוקר מהתושבים על רקע התרעות בדבר פיגועים אפשריים נוספים. המשטרה פינתה מהאזור כ-20 אלף איש ועוזרו של מפקד מחוז מידלאנדס מערב סטיוארט הייד אמר כי ככל הנראה התקרית אינה קשורה בתשלובת הפיגועים של יום חמישי.

קצין משטרה במשטרת לונדון אמר ביום שבת כי "תיתכן התקפת טרור נוספת" . לדבריו לא ניתן להגן על הרכבת התחתית כמו על שדות התעופה. להערכתו הפיצוץ באוטובוס ליד ראסל סקוור בסמוך למוזיאון הבריטי היה ממטען שהונח בתיק יד באוטובוס.

עד כה פורסם על 49 הרוגים ו-25 נעדרים ביניהם ישראלית אחת - ענת רוזנברג מירושלים, אשר קיים חשש לחייה. אולם, עיתוני בריטניה מעריכים כי מספר ההרוגים יגדל ל-70 איש.

ממשרד החוץ נימסר במוצ"ש כי טרם נוצר קשר עם כ-50 ישראלים שידוע כי שהו בלונדון ביום הפיגוע. משרד החוץ פנה למשפחות ליידע אותו בכל מיקרה שבן משפחה יוצר קשר.

ביום חמישי הקרוב יציינו הבריטים שבוע להתקפת הטרור בשתי דקות דומיה. שגריר ישראל בבריטניה, צביקה חפץ, אמר בסוף השבוע כי נמשכת הכוננות בשגרירות הישראלית אך לא ידוע על איום ממשי.

התקדמות החקירה

משטרת לונדון מחפשת אחרי מוחמד אל גארבוזי, בחשד למעורבות בפיגועים בלונדון.

אל גארבוזי אזרח מרוקו נחשד בעבר במעורבות בפיגועים שהיו בקזבלנקה ובמדריד. שלטונות מרוקו ביקשו להסגירו מלונדון אך ללא הצלחה.הוא קיבל מיקלט מדיני באנגליה לפני 16 שנים.המרוקאים האשימו את גארבוזי באחריות לרצח 45 בני אדם בקזבלנקה לפני כשלוש שנים .הוא הועמד לדין שלא בפניו ונדון לעשרים שנות מאסר.

ביום שבת באו שוטרים לביתו בלונדון אך לא מצאו אותו בבית.הוא נעלם כבר לפני כשנה.

במוצ"ש הופיע אל גארבוזי בראיון ב"אל ג'זירה" ששודר ככל הניראה מלונדון.הוא טען כי אינו מתחבא ואינו נימלט משלטונות החוק באנגליה.

משטרת לונדון ביצעה כמאה חמישים מעצרים מאז הפיגוע ביום ה'.

ראש ממשלת בריטניה טוני בלייר התבטא בסוף השבוע כי יש קשר בין הפיגוע למצב במזה"ת, ביטוי אשר גרר ביקורות בקרב ישראלים.

נשיא ארה"ב בוש שיבח בנאום הרדיו השבועי שלו את התנהגותם המאופקת של הבריטים. "הם עמדו בגבורה מול הבליץ הגרמני ויעמדו בגבורה מול הטרור", אמר בוש. הוא הודיע כי הורה להעלות את הכוננות הבטחונית בארה"ב בעיקר בשדות התעופה ובתחנות הרכבת העלית והתחתית.

פירוט האירועים

משטרת לונדון מסרה בשבת כי שלושת המטענים שהוטמנו בחבילות התפוצצו ביום חמישי בתוך הרכבת התחתית של לונדון בהפרש של שניות אחדות זו מזו, דבר המחזק את החשד כי מדובר במתקפה משולבת מבית היוצר של אירגון אל-קאעדה.

"מפקד משטרת לונדון בריאן פאדיק אמר, כי "נראה עתה שכל שלושת המטענים במערכת הרכבת התחתית בלונדון התפוצצו למעשה בהפרש של שניות זה מזה".

"למעשה, שלושת המטענים התפוצצו כמעט בו-זמנית", הוא אמר בתדרוך עיתונאים.

לאחר תשאול של עדי ראייה הגיעה משטרת לונדון למסקנה כי ההתפוצצויות אירעו בטווח זמן של 50 שניות זו מזו בערך בשעה 8 וחצי בבוקר (זמן מקומי), ולא בהפרש של 26 דקות כפי שסברו בתחילה בהתבסס על זמן הקריאות הטלפוניות שהגיעו למוקד.

מטען רביעי התפוצץ באוטובוס הקומותיים שעה מאוחר יותר, ב-9:47.

כל המטענים כללו חומר נפץ במשקל פחות מ-4 וחצי ק"ג.

פאדיק אמר, "כל שאנו אומרים הוא כי מדובר בחומרי נפץ תקניים. יש בכך כדי לרמז שאין מדובר במטענים מאולתרים". הוא סירב לומר אם מדובר במטענים צבאיים או תוצרת מסחרית.