מחכים להתנתקות: ירידה של 4 נק' במדד אמון הצרכנים של "גלובס"

סקר חודש יוני: הציבור מעצב את הערכותיו על הכלכלה על סמך שיקולים הקשורים לסיכויי ההתנתקות

מדד אמון הצרכנים של "גלובס" ירד בחודש יוני בארבע נקודות, לרמה של 80 נקודות. נתוני המגמה ממשיכים להצביע על יציבות בסנטימנט הצרכני מאז ראשית 2005. הציבור נמצא במעין עמדת המתנה לגבי עתיד ההתפתחויות הפוליטיות, הבטחוניות והכלכליות, הקשורות להתנתקות.

ניתוח "גלובס מחקרים", בשיתוף PWC קסלמן וקסלמן, מצביע, כמעט מכל זווית ראייה ועל פני הקבוצות השונות באוכלוסיה, על תמונה של דריכה במקום זה חמישה חודשים, בציפייה להתפתחויות.

מנתוני הסקר - שנערך על-ידי מכון חנוך ורפי סמית - עולה, כי הציבור מעצב את הערכותיו על הכלכלה הישראלית יותר על סמך שיקולים הקשורים לסיכויי מהלך ההתנתקות, מאשר על-פי שיקולים כלכליים, כמו הרפורמה להורדות המיסים החל משנת 2006 או נתוני תעסוקה מעודדים שפורסמו באחרונה.

שינוי מרכזי ביוני היה ההרעה המחודשת בהערכת המצב הכלכלי השוטף של המשק. זאת, לאחר כמה חודשים של שיפור בהערכה. בנוסף, נמשכת הפסימיות בנוגע למצב הכלכלי העתידי, הכללי והאישי.

מדד האמון המורחב, הכולל שאלה הנוגעת להערכת הציבור את מצב התעסוקה, ירד אף הוא ביוני בארבע נקודות. נתוני המגמה משדרים יציבות, למרות השיפור שנרשם בנתוני שוק העבודה בחודשים האחרונים.

מנתוני המדד - הנכללים בחוברת "גלובס מחקרים" לחודש יוני - עולה עוד, כי נמשכת העלייה בשיעורי הסירוב לרכישת מוצרים בני-קיימא, זה החודש השלישי ברציפות. בתחום המכוניות, נרשמה ירידה קלה בשיעורי הסירוב, ובתחום הדירות נמשכת התנודתיות בביקוש. נתונים אלו מעלים שוב, כי בחודשים הקרובים לא צפויה האצה בביקושים של משקי הבית.