מינהלת חלוקת מניות לאומי תיסגר לאחר שתגיש "תוכנית מגירה"

את התוכנית שתגיש לאוצר ניתן יהיה ליישם בכל חברה ממשלתית * במנהלה מועסקים 4 עובדים בחוזים אישיים

מינהלת החלוקה לציבור של מניות בנק לאומי תיסגר תוך ימים אחדים, לאחר שתשלים ותציג לשר האוצר, בנימין נתניהו, ולחשב הכללי, ירון זליכה, תוכנית פעולה מפורטת להפצה לציבור הרחב של מניות כל חברה שנסחרת בבורסה.

המנהלה, בראשות נתן ניסני, פעלה במסגרת חברת נכסים מ.י, שהיו"ר שלה כיום הוא זליכה, אשר פעל לקידום התוכנית לחלוקת מניות לאומי לציבור.

עתה, לאחר שראש הממשלה, אריאל שרון, הנגיד סטנלי פישר ונתניהו החליטו להעדיף קודם כל מכירה של גרעין השליטה בבנק, או מכירת מניותיו בבורסה ורק כמוצא אחרון חלוקה לציבור הרחב, התקבלה החלטה לסגור את המנהלה, שבה מועסקים ארבעה עובדים בחוזים אישיים.

תוכנית הפעולה הפרטנית, שתוגש כאמור בימים הקרובים, ניתנת ליישום באופן כמעט מיידי להפצת מניות לאומי, אם ייכשל המכרז הצפוי להתפרסם בעוד כחודש למכירת גרעין השליטה בבנק. כמו כן, ניתן יהיה להשתמש בתוכנית זו באפשרות לחלוקה לציבור של מניות כל חברה ממשלתית כמו חברת החשמל, רשות הנמלים ועוד.

על-פי הממצאים בנכסים מ.י, בניגוד להערכות קודמות הצליח ניסני לבנות הליך שעלותו מסתכמת ב-2.5% מהעיסקה, הנאמדת נכון להיום ב-4 מיליארד שקל. זאת, בהשוואה לעלות מכירת חבילות מניות בבורסה, שנעה בין 2%-5% מהעיסקה ובהשוואה ל-10% - ממוצע עלות מכירת גרעין השליטה בבנק או בחברה ממשלתית, כפי שהיה עד כה.

יצוין, כי למרות התכנון לפרסם מכרז בינלאומי למכירת השליטה בבנק לאומי, ולמרות ההתעניינות מצד גורמים שונים באנגליה ובארה"ב עליה הצהיר נתניהו, יש ספק ביכולת להגיע למצב של שניים-שלושה מתמודדים במכרז בשל קשיים רגולטוריים רבים.

אחד הקשיים העיקריים הוא האיסור שקבע בנק ישראל, לפיו גופים מוסדיים בינלאומיים לא יוכלו להחזיק יותר מ-25% מגרעין השליטה, והאיסור ללקיחת מימון לרכישת הבנק. נכון לעכשיו, הדיונים על הקלת התנאים לא הסתיימו.