בוטלה הקמת מרכז חינוך תורני בפתח-תקווה

ביהמ"ש המחוזי בת"א נעתר לעתירה של תושבי פתח-תקווה נגד העירייה, שהחליטה להקצות למרכז מעיין החינוך התורני, מבנה ששימש כלשכת גיוס ליד ביתם.

לטענת העותרים, הם גילו, שהעירייה תתיר שימוש במבנה לישיבה, שתכלול פנימייה לאברכים. לטענתם, זהו שימוש חורג, שלא עולה בקנה אחד עם חוק התכנון והבנייה, וכן לא התקבל היתר לניהול פנימייה, ויש להורות על ביטול ההקצאה ופינוי המבנה.

העירייה טענה בתגובה, שבשכונה ציבור דתי ומסורתי גדול, ושוועד השכונה תומך בקיום המוסד, שלא דורש רישוי נוסף מלבד רישיון, לפי חוק הפיקוח על בתי ספר.

היועץ המשפטי טען, כי הקצאת קרקע מטעם רשות מקומית למוסד ציבור, צריכה להתבצע רק לפי נוהל ההקצאה, שפירסם מנכ"ל משרד הפנים.

לדברי השופט, עוזי פוגלמן, העירייה העניקה זכות שימוש בנכס ציבורי לגורם פרטי, ללא מכרז וללא תמורה, ואינה פטורה מתחולת נוהל ההקצאה. לדבריו, ההקצאה נעשתה ללא החלטת גורם מוסמך, וללא הפעלת שיקול דעת.

בהקצאה נפל פגם חמור, קבע, של הפרת חובת הנאמנות לציבור, ודי בו כדי לבטלה. לא ייתכן שרשות, המופקדת על אכיפת דיני התכנון והבנייה, תתרום להפרתם, ולמרות השיהוי, מידת הפגיעה בשלטון החוק חייבה דיון בעתירה.

לא היה יסוד להקצאה, הוחלט, גם כי לא מולאו התנאים להיתר לשימוש חורג כבית ספר, והמבנה יוחזר לחזקת העירייה עד 2 באוקטובר. לעותרים נפסקו הוצאות של 12,500 שקל, מהעירייה וממרכז מעיין החינוך התורני (עת"מ 1187/05).