האטה בסקטור היצרני: מדד מנהלי הרכש של D&B ירד ביוני ב-5.4% ל-49.2%

זהו הערך הנמוך ביותר שנמדד מאז אוקטובר 2003; הרכיב במדד שהשפיע החודש על המעבר ממגמת התרחבות להאטה הינו בעיקר רכיב הביקושים המקומיים

מדד מנהלי הרכש בישראל לחודש יוני 2005 שנערך על ידי חברת דן אנד ברדסטריט ישראל וארגון מנהלי הרכש מראה על האטה במשק היצרני בישראל. המדד חצה את קו ה-50% המפריד בין מגמה ההתרחבות למגמת ההאטה, והערך שנמדד ביוני עומד על 49.2%, הערך הנמוך ביותר שנמדד מאז חודש אוקטובר 2003. בחודש מאי עמד המדד על ערך של 54.6%, כלומר, חלה ירידה של 5.4% בערך המדד.

כלכלני דן אנד ברדסטריט וארגון מנהלי הרכש מציינים, כי הרכיב במדד שהשפיע החודש על המעבר ממגמת ההתרחבות למגמת ההאטה הינו, בעיקר, רכיב הביקושים המקומיים, המבטא ירידה בהזמנות בשוק המקומי.

רכיב הביקושים המקומיים עבר החודש מהתרחבות להאטה, כאשר הערך הנמדד ירד ירידה דרסטית של 13.8% והוא עומד על ערך של 44.5% לעומת ערך של 58.3% שנמדד במאי. זהו הערך הנמוך ביותר שנמדד ברכיב זה מאז חודש נובמבר 2003.

רכיב הביקושים לייצוא ממשיך להימצא במגמת ההתרחבות מעל לקו ה-50%, אך החודש נרשמה גם בו ירידה של 1.8% לעומת חודש מאי והערך שלו עומד ביוני על 53.8%.

מנכ"ל דן אנד ברדסטריט, ראובן קובנט, מציין, כי על אף שעדיין לא ברור כיצד יתנהג המדד בחודשים הקרובים, הרי שהירידה בביקושים ובהזמנות מהמגזר היצרני בישראל, הן מצד השוק המקומי והן מחו"ל, מהווה סיבה לדאגה לחודשים הקרובים.

הנתונים מצטרפים לנתונים נוספים של דן אנד ברדסטריט - מדד מוסר התשלומים ומדד הסיכון הענפי, המצביעים על האטה בפעילות הכלכלית במשק. עם זאת, מדדי מנהלי הרכש של ארה"ב ואנגליה, שהראו שיפור בחודש האחרון, יכולים להשפיע בחודשים הקרובים על התאוששות היצוא מישראל.

בחינת הרכיבים הנוספים במדד מעלה, כי רכיב תפוקות הייצור עדיין נמצא במגמת התרחבות, אך החודש הוא ירד ירידה דרסטית של 9.3%. הערך שנמדד ביוני עומד על 50.5% לעומת 59.8% בחודש הקודם.

לעומת זאת, ברכיב התעסוקה, המעיד על העסקת עובדים במגזר היצרני בישראל, חלה עלייה קלה של 0.6%, מערך של 54.4% במאי לערך של 55% ביוני.

ברכיב המחירים מורגשת החודש העלייה בשער הדולר. רכיב המחירים, המעיד על מחירי הרכישה, בעיקר של חומרי הגלם, עבר החודש ממגמה של האטה למגמת התרחבות ועלה ב-5.1% לערך של 52.2% ביוני לעומת 47.1% בחודש מאי.

ברכיב מלאי מוצר מוגמר וברכיב מלאי חומרי הגלם חל החודש שינוי כיוון ומעבר מהתרחבות להאטה וברכיב כמות הרכישות למלאי נמשכת מגמת ההאטה.

מנתונים, אשר נתקבלו ממדדי מנהלי הרכש בארה"ב ובאנגליה, ניתן לראות, כי המשק היצרני האמריקאי ממשיך גם החודש להימצא במגמת התרחבות, ולעומתו המשק היצרני האנגלי ממשיך להימצא בהאטה.

המדד האמריקאי עומד החודש על 53.8% לעומת 51.4% בחודש הקודם. המדד האנגלי עומד החודש על 49.6% לעומת 47.3% בחודש הקודם.

לדברי הכלכלנים, בשלב זה לא ניתן להעריך את ההשפעה של פיגוע הטרור בלונדון בשבוע שעבר על התנהגותו של המשק היצרני האנגלי. המשך מגמת ההתרחבות במשק האמריקאי וההתמתנות במגמת ההאטה במשק האנגלי מהווים, כאמור, סיבה לאופטימיות.