הקונגרס דחה הצעה לאפשר לבית הלבן להטיל סנקציות על חברות אירופיות שמוכרות נשק לסין

הצעת החוק היתה מחייבת את נשיא ארה"ב לדווח מדי שנה על כל החברות הבינלאומיות המספקות נשק לסין, ועל הממשלות הלאומיות שנותנות לכך את הסכמתן

הקונגרס האמריקני דחה בשבוע שעבר הצעת חוק לאפשר לבית הלבן להטיל סנקציות על חברות אירופיות שמוכרות נשק לסין.

השינוי המפתיע בעמדת הקונגרס בסוגיה, הושפע מלחץ מצד לובי עסקי, טרם ההצבעה בנושא ביום חמישי האחרון.

מתנגדי הצעת החוק טענו, שהוספת מגבלות על ייצוא נשק תגרום לאובדן נוסף של משרות בארה"ב, כך דווח בתקשורת.

"הצעת החוק היתה אמורה לדחוף את אירופה לשנות את תוכניתה להסיר את אמברגו הנשק האירופי על בייג'ינג.

עם זאת, אף שבמקור עיקר הכוונה היתה להטיל סנקציות על חברות אירופיות, הצעת החוק היתה מחייבת את נשיא ארה"ב לדווח מדי שנה על כל החברות הבינלאומיות המספקות נשק לסין, ועל הממשלות הלאומיות שנותנות לכך את הסכמתן, קרי הרכבת רשימה שחורה של חברות וממשלות זרות.

חברות כאלה היו עשויות למצוא את עצמן בעתיד פסולות מהשגת טכנולוגיית נשק אמריקני, מנימוקים של ביטחון לאומי.

וושינגטון מתנגדת בתקיפות לתוכניתו של האיחוד האירופי להמיר את האמברגו על סין בקוד התנהגות בנושא מכירות נשק.

הקונגרס תמך בתחילת השנה בהצהרה לא מחייבת, תוך שהוא מאיץ באירופים "לשקול מחדש את מהלך הפעולה הלא חכם הזה", מאחר שאין הוא עולה בקנה אחד עם שיתוף הפעולה הטרנס אטלנטי בסוגיות ביטחון.

האיחוד האירופי הטיל אמברגו על ייצוא נשק לסין בעקבות הטבח בכיכר טיינאמן ב-1989, אך שקל לאחרונה להסיר אותו - בעיקר בגלל לחצים מצד צרפת וגרמניה.

מבקרי המהלך מתייחסים להפרות חמורות מצד סין של זכויות אדם, ואת החוק המספק את הבסיס החוקי למתקפה סינית על טייוואן, אם זו תחליט להכריז על עצמאותה.

הניסיון האחרון מצד בריסל ובייג'ינג להגיע להסכמה על תנאים להסרת האמברגו נכשל, בגלל סירובה של סין להסכים לכל יצירת זיקה בין סחר הנשק לתביעות האיחוד האירופי בנושא זכויות אדם בסין.

האיחוד האירופי צפוי לדון בסוגייה בנקודת זמן מסויימת לאחר הקיץ, כאשר בריטניה, בת בריתה של וושינגטון, תעמוד בראש הליך קבלת ההחלטות האירופי בנושא, מתוקף היותה הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי.