ביהמ"ש הורה על סגירת חנות ורסצ'ה "הישראלית" בכיכר המדינה בשל "סיכון להטעייה"

"כיכר המדינה מפורסמת כמרכז למותגים בינל' יוקרתיים, והקונה הנקלע לחנות ורסצ'ה 83 בכיכר, יניח כי מדובר במוצריה היוקרתיים של Gianni Versace"

בית המשפט המחוזי בת"א הוציא צו מניעה זמני, האוסר על חברת ורסצ'ה 83 הישראלית לקיים פעילות כלשהי בחנות בכיכר המדינה בתל אביב.

הצו אוסר, בין היתר, על "פעילות שיווק, מכירה, הפצה, ייצור, יבוא ופרסום בדרך כלשהי, בתמורה או שלא בתמורה, של בגדים ואביזרי אופנה וכל מוצר אחר, הנושאים אחד או יותר מסימני המסחר 'Versace' וכן 'ורסצ'ה'".

הצו ניתן בעקבות בקשה שהגישה חברת Gianni Versace האיטלקית ע"י עוה"ד צבי חוברס וקובי רפאלי ממשרד גלוזמן, חוברס, ברויד, לאחר שורסצ'ה הישראלית פתחה לפני כחודש חנות בכיכר המדינה.

סגן נשיא בית המשפט, השופט יהודה זפט, ציין כי השתכנע שפתיחת החנות החדשה תחת השם Versace וניהול הפעילות תחת שם זה "יוצרת סיכון גבוה להטעיית לקוחות ולניצול המוניטין הבינלאומי" של החברה האיטלקית.

זפט הוסיף, כי "כיכר המדינה מפורסמת כמרכז למכירת מותגי אופנה בינלאומיים יוקרתיים, והקונה התמים המגיע לכיכר זו ונקלע לחנות שפתחה ורסצ'ה 83, יניח כי מדובר בחנות המוכרת את מוצריה היוקרתיים של Gianni Versace".

בשנת 2001, חייב בית המשפט את ורסצ'ה הישראלית להתקין בחנויותיה, בחזית החנות ובאזור הקופה, שילוט בולט המבהיר, כי אין כל קשר בינה לבין הסחורה הנמכרת בה לבין Gianni Versace העולמית.

בחודש אפריל האחרון, הרחיב השופט זפט את הצו, וקבע כי יש צורך בנקיטת צעדים נוספים כדי להגן על החברה האיטלקית ועל הציבור, מפני הטעיה וגניבת-עין. בית המשפט שוכנע, שאין די בהתקנת אזהרה מתאימה בחנויות בלבד כדי למנוע את הטעיית הציבור, וחייב את החברה הישראלית לצרף אזהרה מפורשת, באותיות גדולות ובולטות, לפיה אין כל קשר בינה לבין Gianni Versace העולמית, גם באתר האינטרנט שלה ובכל פרסום יזום מטעמה, בכל אמצעי התקשורת והמדיה. ערעור שהגישה ורסצ'ה 83 לבית המשפט העליון על החלטתו זו של בית המשפט המחוזי, נדחה.

בניגוד לעבר, בית המשפט לא הסתפק הפעם בחיובה של ורסצ'ה הישראלית לתלות על החנות בכיכר המדינה שלט המזהיר את הלקוחות, שאין מדובר בחנות של ורסצ'ה האיטלקית.

השלט אותו תלתה ורסצ'ה האיטלקית, ציין זפט, "המכריז כי זו החנות המקורית היחידה של המותג Gianni Versace בכיכר המדינה, אינו ערובה למניעת הטעיית לקוחות, שכן מי שיפנה תחילה לחנות של ורסצ'ה 83, לא ייחשף לשלט".

על אף הפגיעה הצפויה בחופש העיסוק, הורה בית המשפט על הפסקת הפעילות בחנות "בנסיבות העניין ובמיוחד לאור ניסיון העבר", תוך שהוא מציין את ההחלטה מהשבוע שעבר, לחייב את ורסצ'ה 83 בגין ביזיון בית המשפט.

בהחלטתה זו, חייבה השופטת רות שטרנברג-אליעז את ורסצ'ה 83 בתשלום קנס של 35 אלף שקל, שיבטיח את קיום צווי בית המשפט בעתיד, וכן קנס על הפרה עתידית לפי תעריף יומי. כמו בהחלטה הקודמת, גם הפעם חויבה ורסצ'ה הישראלית בהוצאות משפט בסך 30 אלף שקל.

למרות שמדובר בצו זמני, שבא במסגרת סעד ביניים בתביעה שהגישה החברה האיטלקית נגד הישראלית, נמנע השופט זפט מלחייב את ורסצ'ה האיטלקית בהפקדת ערובות נוספות, מעבר לאלה שהוגשו בבקשה הקודמת, לשיפוי הוצאותיה של ורסצ'ה 83, במידה שהתביעה תידחה.

ורסצ'ה 83 ומנהלה, בניהו צדיק=פור, יוצגו ע"י עוה"ד יעקב וחנה קלדרון (ת.א. 2960/00).