משרד התשתיות: בעד שינוי מבני בחברת החשמל - מתנגד להפרטה

מנכ"ל משרד התשתיות אלי רונן; "משרד התשתיות ביסס עמדה חד משמעית, לפיה אין מקום להפריט את חברת החשמל"; אם אכן יהיה מקום לפצל את פעילות הייצור דבר יש לבצע זאת רק ב-2012

אין להפריט את חברת החשמל אלא לבצע שינוי מיבני מבוקר וזהיר. כך אומר ל"גלובס" מנכ"ל משרד התשתיות, אלי רונן. לדבריו, בשלב הראשון יש לבצע רק את הפיצול הראשי לייצור הולכה וחלוקה ולהשאיר את הפעילות בחברת החשמל.

רונן מציע עמדה מנוגדת לזו של משרד האוצר שמבקש לקדם את הרפורמה לרבות הפיצול המשנה. "אין מובהקות בין פיצול הייצור למספר חברות לבין השארת הייצור כחברה אחת", אומר רונן.

בכך משרד התשתיות מתייצב לצד ההנהלה, ובעיקר לצד העובדים שמבקשים לבצע שינוי מיבני שקול ואחראי. רונן אמר ל"גלובס", כי משרד התשתיות ביסס עמדה חד משמעית, לפיה אין מקום להפריט את חברת החשמל.

לדבריו, אם אכן יהיה מקום לפצל את פעילות הייצור דבר יש לבצע זאת רק ב-2012 לאחר שיתקיימו מספר תנאים מצטברים: האחד, השלמת מערכת ההולכה, החדרת יצרני חשמל פרטיים שיהוו לפחות 20% מכלל כושר הייצור במשק והגדלת רזרבת הייצור.

במשרד התשתיות מבהירים כי הניסיון הבינלאומי בהפרטת משק החשמל מחייב זהירות מירבית. "מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לשבש את אספקת החשמל הסדירה", אמר רונן.

על-פי התוכנית של משרד התשתיות במארס 2006 תפוצל חברת החשמל לשלושה מקטעים: ייצור, הולכה וחלוקה. החברות יאוגדו במסגרת של חברות בנות. תחנות הכוח ומקטעי החלוקה ינוהלו במרכזי רווח תחת החברות הבנות.

רונן אמר כי משרד התשתיות טרם גיבש עמדה ביחס לשאלת פיצול החלוקה, מכיוון שהמומחים שנשכרו טרם השלימו עבודתם.

משרד התשתיות דוחה את הטענות כאילו הוא מגבה את עמדתו של היו"ר ומדגישים כי עמדת משרד התשתיות המבוססת על חוות דעת מקצועית מנוגדת לחלוטין לעמדת משרד האוצר ולעמדתו של יו"ר הדירקטוריון שלמה רוטמן. במשרד התשתיות חוזרים ומדגישים כי הם בעד שינוי מיבני אך באופן חד משמעי נגד ההפרטה במתכונת הנוכחית.