שרון לא מיישר קו עם נתניהו: אישר לבן-אליעזר להעלות לדיון מחודש את פיצול בז"ן

בן אליעזר מבקש לבטל את הפיצול המתוכנן בבז"ן והפרטתה כחטיבה אחת * הערכות: ברגע האמת ישוב רה"מ ויצדד בעמדת שר האוצר

ראש הממשלה, אריאל שרון אישר לשר התשתיות בנימין בן-אליעזר להעלות לדיון חדש בממשלה את נושא פיצול בז"ן. בן-אליעזר הודיע בשבוע שעבר כי בכוונתו לערער על הפיצול.

בן אליעזר מבקש לבטל את הפיצול המתוכנן בבז"ן ולהפריט אותה כחטיבה אחת. עמדת משרד התשתיות היא כי ההפרטה בז"ן לחטיבות אינה כדאית מבחינה כלכלית ומעמידה את המדינה מול סיכונים חמורים, תוך פגיעה אסטרטגית במשק הדלק.

מקורות במשק האנרגיה אמרו ל"גלובס", כי אם שרון יתייצב לצד בן-אליעזר, הפרטת בז"ן תתעכב לתקופה ארוכה. למעשה, שרון נדרש פה לשאלה האם הוא מגבה צעדיו של שר האוצר, בנימין נתניהו. על-פי ההערכות, שרון בסופו של דבר יגבה את נתניהו ולו רק מהרצון להימנע מסכסוך עימו, ערב יישום תוכנית ההתנתקות.

הפרטת בז"ן מתוכננת בדרך של פיצול. בתחילה יימכר בית הזיקוק באשדוד ולאחר מכן יימכר בדרך של הנפקה בית הזיקוק בחיפה. על מנת לאפשר את הפרטת בז"ן אישר הקבינט ביום חמישי האחרון את הסכם בז"ן, שעניינו העברת מניות החברה לישראל למדינה בבז"ן (26%), בתמורה ל-120 מיליון דולר.

אישור הסכם בז"ן טעון עוד אישור של בג"ץ, בעקבות עתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון. למעשה, כיום קיימים שני מכשולים בדרך להפרטה: האחד, האפשרות לקבלת עמדתו של בן-אליעזר והשנייה - דחיית ההסכם על-ידי בג"ץ.

מהאוצר נמסר בתגובה, כי "פיצול והפרטת בז"ן יביאו לפתיחת השוק לתחרות ובעקבות כך להורדת מחירים לצרכן. העיכובים החוזרים ונשנים גורמים לדחיית הליך ההפרטה ומונעים את שבירת המונופול. יודגש כי ההחלטה בנוגע לפיצול והפרטת בז"ן התקבלה על ידי הממשלה. עם כניסתו לתפקיד שר בממשלה, מחויב השר בן אליעזר בהתאם להסכמים הקואליציוניים, למדיניות הממשלה, החלטותיה והרפורמות שהיא מובילה, לרבות ההחלטה בנושא פיצול והפרטת בז"ן".