הציבור כבר התנתק: זינוק של 7 נקודות במדד אמון הצרכנים של "גלובס" בחודש יולי

הציפייה לביצוע ההתנתקות העלתה את המדד ל-87 נקודות - קרוב מאוד לשיא מנובמבר 2004

האם הציבור בישראל הגיע למסקנה, שההתנתקות היא עובדה מוגמרת? ייתכן שכן, על-פי מדד אמון הצרכנים של "גלובס" לחודש יולי. המדד עלה בשבע נקודות לרמה של 87 נקודות, קרוב מאוד לשיא של נובמבר 2004.

לאחר כמה חודשים של תנודות קטנות יותר, תוך מגמה של דריכה במקום והמתנה לגבי עתיד ההתפתחויות הפוליטיות, הבטחוניות והכלכליות, מסתמנת תחילתו של שינוי.

נתוני המדד, על-פי ניתוח "גלובס מחקרים" בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, מצביעים על אפשרות לירידה ברמות האי-ודאות בקרב משקי הבית, עם התקרבות מועד ההתנתקות והעלייה בסיכוי שתבוצע כמתוכנן. תרומה חיובית נוספת נבעה מהעברת הרפורמות במערכת המס ובשוק ההון, ומהדיבורים על "תקציב ללא גזירות" לשנה הבאה.

עם זאת, הניתוח מעלה, כי מגמת המדד ממשיכה להיות יציבה, וכי השיפור בסנטימנט הצרכני טרם בא לביטוי מהותי בביקושים הלא-שוטפים - למוצרים בני-קיימא, למכוניות ולדירות. לפיכך, רק מדדי החודשים הקרובים יוכלו לקבוע, האם נראה האצה בצריכה.

מנתוני סקר המדד - שנערך על-ידי מכון חנוך ורפי סמית - עולה עוד, כי בחודש יולי חזרה לעלות הערכת המצב הכלכלי השוטף. בהערכת המצב הכלכלי העתידי נרשמה לעומת זאת הרעה. יציבות נרשמה בהערכת שוק העבודה העתידי.

כמו כן נרשם שיפור בהערכות העתידיות בקרב השכבות הגבוהות. לעומתם, בקרב שכבות הביניים ניכרת יותר פסימיות.