התכתשות בין אולמרט לנתניהו על רקע אישור הקבינט להקמת רשות לסחר הוגן

האוצר והתמ"ת, בראשות השרים בנימין נתניהו ואהוד אולמרט, מתכתשים על השאלה מי מהם הציע להקים את הרשות לסחר הוגן והצעתו של מי התקבלה היום בקבינט החברתי-כלכלי

התכתשות חדשה בין משרדי האוצר והתמ"ת, בראשות השרים בנימין נתניהו ואהוד אולמרט, התעוררה הערב (ג). הפעם, על השאלה מי מהם מקים את הרשות לסחר הוגן והצעתו של מי התקבלה היום בקבינט החברתי-כלכלי.

משרד האוצר פרסם הערב הודעה, לפיה, הקבינט אישר את ההצעה להקים רשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, שהיתה, של השר נתניהו. (ראה ידיעה נפרדת).

האוצר טען וכאן מתחיל החיכוך עם התמ"ת, כי ההצעה מתואמת עם משרד התמ"ת. לפיה, תוקם רשות אכיפה פנים ממשלתית ועצמאית לסחר הוגן אשר תבוא במקום יחידת הממונה על הצרכן במשרד התמ"ת. שכן, אמר האוצר, "משרד התמ"ת אמון על קידום התעשייה והמסחר, מייצג את התעשיינים ומקדם את ענייניהם, דבר העשוי להביא לניגוד עניינים פנימי במשרד האמון גם על הגנתם של הצרכנים, ועלול לפגוע ביכולתו של הממונה על הצרכן למלא את תפקידו".

המשמעות היא הוצאת יחידת הגנת הצרכן, המצומצמת, הפועלת במשרד התמ"ת, והחלשת סמכותו של השר בפיקוח עליה. שכן, הודיע האוצר, "מוצע להפוך את יחידת הממונה על הגנת הצרכן לרשות פנים ממשלתית עצמאית, אשר עליה יהיה ממונה שר התמ"ת". אולם, הוסיף, "תוך הגברת עצמאותה התקציבית והמקצועית והגדלת האמצעים העומדים לרשותה". גם מינוי ראש רשות הסחר, לפי הצעת האוצר שאושרה, מפחית מכוחו הנוכחי של שר התמ"ת, שכן היא קובעת שהממשלה תאשר, לפי המלצת שר התמ"ת, ממונה שיהיה ראש הרשות.

זאת, לעומת המצב כיום, בו הממונה על הגנת הצרכן בתמ"ת פועל כיחידה הכפופה באורח מלא לשר התמ"ת והנהלת המשרד קובעת את תקציבו השנתי. זמן קצר אח"כ, פרסם משרד התמ"ת הודעה, לפיה אותו קבינט חברתי-כלכלי שהתכנס היום, אימץ דווקא את הצעת משרד התמ"ת להקמת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. משרד התמ"ת אף הודיע כי "המשרד מביע פליאה על הדיווח הלא מדויק שהוציא דובר משרד האוצר, לפיו משתמע כי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הוקמה ביוזמת משרד האוצר ולא היא".

עוד מוסיפים בתמ"ת ותוקפים, באומרם כי "על מנת שלא להטעות את הציבור, להלן העובדות". אלה מציינות כי הקבינט אימץ דווקא את הצעתם, וכן, ש"התמ"ת מקדם את רעיון הקמת הרשות לסחר הוגן מזה שנה וחצי ועד כה נתקל בקשיים לשכנע את אנשי האוצר בחשיבות הקמתה.

במסגרת דיוני תקציב 2006 הצליח התמ"ת לשכנע את הממונה על התקציבים באוצר וצוותו כי הקמת הרשות משתלבת עם רצונותיהם לקידום רפורמות. "הקבינט החברתי-כלכלי החליט להוסיף לבסיס תקציב התמ"ת 9 מיליון שקלים, למימון פעילות הרשות. תוספת מקורות זו תאפשר בניית רשות חזקה ויעילה שתפעל בנחישות להגנת האינטרסים של ציבור הצרכנים".

התמ"ת טוען עוד כי בהצעתו המקורית ביקש להרחיב את סמכויות הרשות, כולל הקמת בימ"ש לתלונות צרכניות במסגרת בית הדין להגבלים עסקיים והרחבת סמכויות התביעה והקביעה של הרשות. משרד התמ"ת מצר על כך שמשרד האוצר לא הצליח להגיע להבנות עם אנשי משרד המשפטים שיאפשרו שילוב ההצעות הללו בהחלטה.

בדיקת גלובס בהצעות שעלו היום לקבינט מעלה, כי ההצעה להקמת רשות לסחר הוגן הוגשה כמובן ע"י משרד האוצר, במסמך התקציב ל-2006 שהגיש המשרד ואושרה היום.

גורמים באוצר אף ציינו כי עצם הכללת ניגוד האינטרסים הצפוי בהפעלת הרשות, המייצגת את התעשיינים, במסגרת משרד התמ"ת מעידה בבירור כי ההצעה לא מהווה אימוץ של עמדת התמ"ת לאותה רשות סחר, אלא, הצעה של האוצר, המתבססת, בין היתר, על הדיונים שהתקיימו עם התמ"ת בנושא.