לראשונה זה שנתיים: הבנק המרכזי בבריטניה הוריד את הריבית ל-4.5%

הריבית קוצצה ברבע אחוז בעקבות עדות מצטברת לכך שהמשק רשם האטה חדה מאז תחילת השנה

הבנק המרכזי הבריטי הודיע היום (ה'), על שינוי מגמת הריבית במשק: לראשונה זה למעלה משנתיים ביצע הבנק קיצוץ ריבית ראשון בשיעור של רבע אחוז.

עקב כך מגיע עתה שיעור הריבית המוניטרית ל-4.50%. השינוי האחרון בריבית בוצע ביולי 2003.

משקיעים בסיטי של לונדון הימרו כבר בתחילת השבוע, שהבנק אוף אינגלנד יוריד היום את הריבית ברבע אחוז, בעקבות עדות מצטברת לכך שהמשק רשם האטה חדה מאז תחילת השנה.

קצב צמיחת התמ"ג הבריטי הגיע לשפל של 12 שנים, כך עולה מנתונים רשמיים של הבנק, וישנם סימנים מדאיגים לכך שהאבטלה בבריטניה החלה שוב לעלות.

מרווין קינג, נגיד הבנק המרכזי, ועמיתיו במועצה המוניטרית של הבנק, הופתעו מהירידה החדה בצריכה הפרטית בחצי השנה האחרונה, ונראה כי לא החליטו שלא לאכזב את השווקים.

זאת למרות זינוק ברווחיות המגזר העיסקי ובשערי המניות בבורסה בשבוע שעבר, שבמהלכה הגיע מדד הפוטסי 100, מדד המניות המובילות בבורסת לונדון, לשיא של 3 שנים.

"הם (חברי המועצה) שוחחו ביניהם על קיצוץ ריבית", אמר בתחילת השבוע ג'ון בקלר, הכלכלן הראשי של הבנק הבריטי HSBC, שהעריך בהסתברות של 60%, שהריבית במשק תקוצץ היום. "מה שככל הנראה ישכנע אותם לקצץ בריבית באוגוסט הוא נתוני התמ"ג האחרונים, שהיו נמוכים מן הצפוי".

בפגישה האחרונה ביולי של צמרת הבנק, החל להסתמן רוב במועצה המוניטרית של הבנק בעד קיצוץ ריבית, כאשר ארבעה מתוך תשעה חברים במועצה המליצו על קיצוץ ריבית.

גופי אשראי טוענים, שקיצוץ ריבית אחד אינו צפוי להצית מחדש את הבום בתחום הדיור, אשר סייע בעבר לתמוך בצריכה הפרטית.

עם זאת, בטלר חושש, שקיצוץ ריבית ימנע ירידה בהיקף נטילת האשראי מצד הצרכנים במשק, שהסתכם בחוב של טריליון ליש"ט של משקי בית.

"ניתן לתמוך בצמיחה בחצי השנה הקרובה. אני חושב שבשנה הבאה נהיה עדים לקיצוצי ריבית אגרסיביים", אמר.