טלנובלה בע"מ

מה באמת גרם לבנו של רופרט מרדוק לעזוב השבוע את אימפריית ניוז קורפ בטריקת דלת והאם צעד זה מסמן את תחילת הסוף של השליטה המשפחתית בחברה >

האם תצליח גברת דנג לשים את היד על הירושה? האם בני מרדוק עדיין כועסים על בגידת אביהם באימם? מדוע באמת פרש לכלן מרדוק מתפקידו? עדיין לא הייתה במקומותינו טלנובלה שמתרחשת בחברת מדיה משפחתית בינלאומית, אבל עכשיו יש: הסיפור קורע הלב על רופרט מרדוק, הילדים, האישה החדשה וכמובן - הירושה.

השבוע פרש מתפקידו לכלן מרדוק, היורש המיועד של רופרט מרדוק בתפקיד מנכ"ל ענקית המדיה ניוז קורפ. לכלן, בנו של מרדוק מנישואיו השניים ששימש כסגן מנהל התפעול של החברה, הסביר: "אני רוצה לחזור לאוסטרליה, שם ביתי האמיתי". האב רופרט מסר כי הוא "נעצב" בעקבות ההחלטה של בנו.

מיד אחרי ההצהרה השלווה הזו והמענה התקין פוליטית, כבר ידע השוק כי מאחורי הדברים מסתתרת דרמה משפחתית לא קטנה - לכלן כועס על אביו על כך שצירף להסכם הירושה שלו שני ילדים חדשים, ואילו רופרט לא יכול להימנע מלהתערב ללכלן בעבודה. פערים בתחום העבודה שבעבר ניתן היה לגשר עליהם, הפכו הרבה יותר עמוקים בגלל הבעיות ביחסים האישיים, אומרים עובדים בחברה. כעת, נראה כי משבצת המנכ"ל העתידי של אימפריית ניוז קורפ, פנויה.

שושלת מרדוק

כמו רוב בני מעמדו הכלכלי, מרדוק, בן ה-74, אוהב להתחתן ולהתגרש. משתי נשותיו הראשונות יש לו כעת ארבעה ילדים בוגרים: פרודנס מאשתו הראשונה, ואליזבת', לכלן וג'יימס מאשתו השנייה, אנה טורב-מרדוק. הקשרים בין הילדים משתי הנשים היו טובים למדי, עד שנכנסה לתמונה הגברת דנג.

זה התחיל, כמו תמיד, בעבודה. וונדי דנג-מרדוק הסינית, היום בת קצת יותר מ-30, הייתה מנהלת זוטרה בערוץ הטלוויזיה האסיאני של ניוז קורפ, StarTV. הרומן בין השניים החל עוד כשמרדוק היה נשוי לאנה, ולטובתה הוא פירק את החבילה ב-1998. משנישאה למרדוק, עזבה דנג את משרתה, אך המשיכה לפעול (יש שיאמרו - לבחוש) לטובת החברה, בעיקר באיתור השקעות עבור הקבוצה באסיה ותיווך בעסקאות מול סין. "וונדי ממש מסבכת את העניינים", אמר לאחרונה מקורב למשפחה.

כל ארבעת ילדי מרדוק נכחו בחתונתו השלישית של אביהם ב-1999, ונראה היה כי הם שמחים בשמחתו. אך מאז התאדתה שמחתם. המקור לקנאה - שתי אחיות קטנות חדשות, בנותיה של וונדי, כלומר ירושה שנחלקת לשישה במקום לארבעה.

על פי צוואתו הנוכחית של מרדוק, אמורים הילדים לחלוק שווה בשווה את הבעלות על מניות משפחת מרדוק בחברה אחרי מות האב, את זכויות ההצבעה ואת הזכות למנות דירקטורים בקרן הנאמנות, השולטת על הרכוש של משפחת מרדוק - החברה, הבתים והאדמות ויצירות האמנות שבבתים. זכויות ארבעת הילדים הבוגרים מעוגנות גם בהסכם הגירושין של מרדוק מאנה, שכזכור נחתם כשדנג הייתה כבר חזק בתמונה. אין ספק שאנה כבר חשבה על ילדים עתידיים מדנג כשבנתה את החוזה, וכי מרדוק ויתר על זכויותיהם של ילדיו העתידיים ביודעין, כשחתם על ההסכם.

בכל זאת, לאחרונה ניסה מרדוק לשנות את ההסכם כך שגם גרייס בת ה-3 וקלואי בת השנתיים, בנותיו מוונדי דנג, יקבלו בעתיד זכויות שוות. הילדים הבוגרים רתחו: "אימא שלנו ויתרה על חלק מההון שהגיע לה בגירושין, בשביל הזכויות שלנו בנכסי המשפחה", אמרו לחבריהם. מקורב למשפחה מספר כי מאז החל רופרט לדבר על שינוי ההסכם, התרחקו ילדיו הבוגרים ממנו והיחסים שלו עימם נעכרו. "ההחלטה לפתוח מחדש את הצוואה הייתה של רופרט לבדו, ללא התערבות של וונדי", אמר דוברו של רופרט בעקבות הפרשה. "הוא תמיד האמין בשוויון בין ילדיו". אך לא בטוח שמבחינה חוקית, מתיר לו הסכם הגירושין לשנות את הצוואה.

ניוז קורפ נסחרת כיום בוול סטריט לפי שווי של 48.5 מיליארד דולר. הונו האישי של מרדוק מוערך כיום ב-7 מיליארד דולר. ארבעת ילדי מרדוק הבוגרים הם עשירים מאוד על הנייר, אבל לא כל כך נזילים. כחברי דירקטוריון ובעלי מניות, לא חילקה להם החברה משכורות או דיבידנדים ביד רחבה, ודאי שלא בהיקפים הנדרשים כדי שיוכלו לשמר את סגנון החיים לו התרגלו בילדותם. "לכלן, הידוע כאיש הגישור והפישור של המשפחה, ניסה לדבר עם אביו על החששות של הילדים הבוגרים, אבל נראה כי האב אינו ממהר לקבל החלטה בעניין או לפתור את הבעיות", אומר מקורב למשפחה. "הם דיברו מספר פעמים, אך בכל פעם נראה כי חילוקי הדעות ביניהם פשוט בלתי ניתנים לגישור".

אבא צמוד

מבחינתו של לכלן, כאן לא מסתיימות הבעיות. בשנים האחרונות, לכלן הרגיש שאביו מתערב בכל החלטה ניהולית שלו בחברה, במיוחד בתחום הטלוויזיה. הוא חש כי אביו אינו סומך עליו, חותר תחתיו (ומעליו) ואינו מאפשר לו לפתח את עצמו לקראת התפקיד שייועד לו - מנכ"ל ויו"ר החברה. זאת, למרות שבכל מקום שאליו הגיע, לכלן (עם או בלי עזרה) עשה שינויים לטובה. "עדיף לבן למשפחת מרדוק לנסות להתקדם מחוץ לניוז קורפ ולא בתוכה", אמרה פעם אליזבת מרדוק, שפרשה מניהול ערוץ BSkyB של החברה כדי להקים ערוץ טלוויזיה משלה.

לכלן גדל בניו יורק, למד באוניברסיטת פרינסטון ונשלח על ידי אביו לסטאז' בעיתון של החברה באוסטרליה, The Mirror. הוא התחיל בניקוי מכונות הדפוס, אך התקדם לתפקיד מנהל תחום העיתונות של החברה ביבשת. בשנים שמאז נישואי אביו מילא לכלן מספר תפקידים בכירים בחברה - לכאורה. בפועל, מספרים מקורבים, אביו של לכלן מפקח על כל צעד שהוא עושה. בכל הנוגע לערוצי הטלוויזיה, מקור הרווח העיקרי, לכלן מצא את עצמו מחוץ ללופ. העסק היחיד הוא באמת ניהל בעצמו היה ה"ניו יורק פוסט", עיתון מפסיד ולא מוערך, שמנהלים בחברה לא ממש נלחמו עליו. עם זאת, יש לציין כי התוצאות הכספיות של ה"פוסט" השתפרו משמעותית בתקופת כהונתו של לכלן.

ברקע הדברים עומדת פרשייה עתיקה בהשתתפות השניים: לכלן התנגד להחלטת אביו להעביר את מטה החברה מאוסטרליה לארה"ב, בטענה כי הצעד יהרוס את התרבות המיוחדת של הארגון. הוא התעקש כי ניוז קורפ תרכוש, לפחות, את מניות המשפחה בחברת המדיה האוסטרלית שלה Queensland Press. מאוחר יותר עלו השאלות אם לא היה זה צעד סנטימנטלי והאם קיבלה המשפחה מחיר הוגן ברכישה, לעומת מצב בו הייתה מוכרת את מניותיה לצד שלישי.

בין לכלן לבין תפקיד המנכ"ל עומד גם מכשול נוסף - פיטר צ'רנין, מנהל התפעול הנוכחי של ניוז קורפ ומי שנחשב למוכשר יותר לתפקיד מלכלן. למעשה, וול סטריט לא הגיבה בשלילה להודעות על פרישתו של לכלן, וההערכה היא כי חששות מבעיות אישיות שיפגעו בתפקוד החברה, קוזזו על ידי שמחה מכך שהחברה ניצלה מנפוטיזם, ושצ'רנין, המתחרה המוצלח, יוכל כנראה להמשיך בתפקידו ואף להתקדם. לאחרונה נרשמו מספר חילוקי דעות בין לכלן לבין צ'רנין, וברובן עמד מרדוק האב מאחורי מנהל התפעול שלו ולא מאחורי בנו.

ג'יימס, הבן הצעיר במשפחה, אחרון הילדים שנשאר בחברה, מנהל היום את BSkyB. אם יחליט מרדוק בכל זאת למנות יורש מיוצאי חלציו, ג'יימס הוא היום הברירה שנותרה.

עם זאת, עד היום הציגו מניות BSkyB ביצועי חסר תחת ניהולו של ג'יימס. בעבר אמר מרדוק כי אם יקרה לו משהו בטווח הקצר, הוא מעוניין שימנו לתפקידיו את צ'רנין, אולם אידיאלית, שאיפתו היא לראות בתפקיד את אחד מילדיו, אחרי שיקבלו הכשרה מתאימה. צ'רנין, מצידו, זכאי לפיצוי של 40 מיליון דולר במזומן ברגע שמישהו מלבד מרדוק הופך ליו"ר או מנכ"ל החברה.

כל הצרות המשפחתיות האלה מגיעות בתקופה בכלל לא מוצלחת מבחינת מרדוק (ולא שישנה תקופה טובה לסכסוך משפחתי): לראשונה מאז שהקים את החברה, עומדת שליטתו בה בסכנה. קונצרן ליברטי מדיה, בשליטתו של ג'ון מאלון, הודיע בסוף השנה שעברה כי הצליח להשיג 18% ממניות החברה, לעומת 29.5% מהמניות שבידי משפחת מרדוק. אם כן, קרע רציני בתוך המשפחה עלול להביא לאובדן השליטה.

בעבר כינה רופרט מרדוק את בנו לכלן "ראשון בין שווים". אין ספק כי תיכנן לו עתיד גדול, גם אם בו-בזמן לא נתן לו להגיע אליו. לכלן עצמו לא הסתיר את האהדה שלו לאביו והרשה לעצמו לחבק ולנשק אותו במשרד ולהגיד לו "אני אוהב אותך" גם בסיטואציות עסקיות. "אין לי שום מריבה עם לכלן", הודיע בסוף השבוע רופרט מרדוק דרך דוברו. "כל ילדיי יזכו ליחס שווה, ואני מחכה ליום שבו לכלן יחזור לחברה". *

רופרט מרדוק (74)

איל המדיה האוסטרלי הקים במו ידיו את אימפריית ניוז קורפ, החולשת על מגוון רחב של אפיקי מדיה ביניהם ערוצי הטלוויזיה של פוקס, אולפני הסרטים 20th Century Fox, ערוצי הלוויין BSkyB, רשתות StarTV והעיתונים "ניו יורק פוסט", "סאנדיי טלגרף", "הסאן" (עם נערת עמוד 3 המפורסמת) ורבים אחרים.

כילד, רופרט העריץ את אביו, שהיה בעצמו בעלים ומנכ"ל של שני עיתונים משפיעים באוסטרליה, אך פעמים רבות גם התמרד נגדו. אביו של רופרט דיכא לעתים קרובות את התקדמותו של בנו ולא האמין כי יוכל להחליפו בתפקידו. אחרי שעשה רופרט סטאז' של שנתיים בעיתון שלא היה קשור לאביו, נפטר האב ורופרט החליף אותו. אף שציפה לירושה גדולה, רופרט גילה לבסוף שכל הונו אחרי מות אביו הוא עיתון אוסטרלי קטן בשם "אדלייד ניוז". ממנו בנה את האימפריה שלו. הוא עשה קפיצת מדרגה רצינית כשייסד את העיתון היומי האוסטרלי הראשון. בשנות ה-70 כבר יכול היה לרכוש עיתונים ומגזינים מובילים בעולם.

את אשתו הראשונה, פטרישיה בוקר, נשא מרדוק בשנות ה-50. בוקר ילדה לו בת אחת, פרודנס, והזוג התגרש לאחר מספר שנות נישואין. אנה טורב-מרדוק הייתה אשתו לתקופה ארוכה יותר - 31 שנים ליתר דיוק. הוא הכיר אותה כשהייתה כתבת באחד העיתונים שלו. היא ילדה שלושה ילדים - לכלן, ג'יימס ואליזבת. היחסים בין השניים התפרקו ב-1998, כשגילתה אנה את הרומן של רופרט עם ונדי דנג. רופרט נשא לאישה את דנג ב-1999. היום מתגורר מרדוק בניו יורק והוא אזרח אמריקני. לגבי תוכניות לפרישה אמר בעבר: "תוכנית הפרישה שלי היא שיוציאו אותי מהמשרד בתוך ארון".

אישה מס' 3: וונדי דנג-מרדוק (35)

אשתו השלישית של מרדוק אינה מבוגרת בהרבה מילדיו מאשתו השנייה. וונדי הכירה את רופרט כשעבדה כמנהלת זוטרה בתחנת הטלוויזיה StarTV, והיא עדיין מעורבת בעסקאות החברה באסיה ובפרט בסין, אף שאינה מחזיקה בתפקיד רשמי בחברה. מקורבים למשפחה רואים בה אחראית לפחות לחלק מן הסכסוך בין רופרט ללכלן, שכן היא מעוניינת להוסיף להסכם הירושה של רופרט את שתי בנותיה, קלואי וגרייס, בניגוד למה שהבטיח מרדוק בהסכם הגירושין שלו עם אנה, אשתו השנייה.

הבן: לכלן מרדוק (33)

לכלן מרדוק, בנו הראשון של רופרט מאשתו השנייה, משמש כסגן סמנכ"ל התפעול בניוז קורפ - התפקיד השלישי בחשיבותו - כבר חמש שנים. לכלן הוא בוגר אוניברסיטת פרינסטון ומילא מגוון של תפקידי סטאז' באימפריית המדיה של אביו.

לכלן, שיחסיו הטעונים עם אביו מזכירים את אלה ששררו בין רופרט מרדוק לאביו, היה מועמד לרשת את תפקיד האב כמנכ"ל ויו"ר החברה, אך השבוע פרש מתפקידו, בעקבות סכסוך עם אביו סביב ירושה וסמכויות.

לכלן מרדוק נשוי ואב לשניים. הוא ישוב כעת לאוסטרליה, שם החל את חייו המקצועיים ושם פגש את אשתו.

הבת: אליזבת מרדוק (37)

בתו של מרדוק מנישואיו השניים לא צריכה צרות. ב-2001 ויתרה על תפקיד מנכ"ל BSkyB (שעבר לאחיה ג'יימס) כי הבינה שלא כל כך נוח לעבוד עם אבא. היא הקימה חברת הפקת טלוויזיה, העסק היחיד בתחום המדיה שאינו מתחרה ישירות באימפריה המשפחתית Shine Ltd. מצליחה לא רע וכבר מפיקה סדרות למספר רב של ערוצים. רופרט מרדוק אמר לא מזמן כי הדלת של ניוז קורפ עדיין פתוחה אם במקרה תרצה אליזבת לחזור. היא עצמה אינה פוסלת זאת, אך אמרה כי היה חשוב לה קודם כול להוכיח את עצמה ללא עזרת אביה.

הבן: ג'יימס מרדוק (32)

בנו הצעיר של רופרט הקים בעבר חברת תקליטים משלו, אך די מהר נשאב לחברה המשפחתית ועתה הוא מנכ"ל ערוץ הטלוויזיה BSkyB. תפקיד זה ממקם אותו קרוב יותר לתואר הנחשק "היורש העתידי של תפקידיו של מרדוק". על אף שביצועיו בתפקיד עד כה מוטלים בספק, אין ספק שהוא כרגע ברירת המחדל לתפקיד - האחרון מילדי מרדוק שנותר בחברה.

יד ימינו: פיטר צ'רנין (53)

סמנכ"ל התפעול (COO) של ניוז קורפ, למעשה מס' 2 בחברה, עשוי לעקוף את כל המשפחה בסיבוב ולרשת בעצמו את תפקידיו של רופרט מרדוק. הוא הצטרף לחברה ב-1989 כמנהל תחום הבידור בפוקס ומתפקד למעשה כסגנו של מרדוק מאז 1996. לכלן היה כפוף לצ'רנין, ויש שיאמרו שהאחרון נשף בעורפו של הראשון. עכשיו, נראה כי מאמצי הנשיפה שלו השתלמו.