חברי הכנסת מביעים את ביקורתם: ח"כ שאול יהלום; נתניהו ביצע צעד אמיץ ונבון

מנגד האשים עמיר פרץ את נתניהו בניסיון התחמקות מדו"ח העוני, שיפורסם מחר וקרא לראש הממשלה לא לאפשר לנתניהו לחזור לתפקידו

הסערה במערכת הפוליטית לא שוככת עם מהלך התפטרותו של שר האוצר בנימין נתניהו המתפטר.

בין הח"כים המצדדים במהלך:

יו"ר סיעת המפד"ל, ח"כ שאול יהלום, בירך היום את שר האוצר בנימין נתניהו על התפטרותו ואמר, כי הוא רואה בכך צעד אמיץ ונכון.

יהלום הוסיף, כי "הלוואי ומעשה זה יפקח את עיני ראש ממשלתנו. אני קורא לראש הממשלה לחזור בו מתוכניתו השגויה ולהבין שמדובר בטעות שעולה לנו ביוקר".

השר לשעבר נתן שרנסקי, שהתפטר בעצמו מהממשלה על רקע ההתנתקות, אמר כי הוא מברך על התפטרותו של שר האוצר בנימין נתניהו ולדבריו, זהו חיזוק משמעותי למאבק נגד ביצוע תוכנית ההתנתקות. "זהו צעד מנהיגותי אמיץ של מנהיג אמיתי, אשר עשה את הדבר הנכון והמתבקש נוכח ההחלטה המסוכנת והמבישה, שהתקבלה היום בממשלה."

בסיעת הליכוד אמרו בעקבות התפטרות נתניהו, כי הצעד של שר האוצר מהווה קריאת כיוון ברורה באשר לכוונתו של נתניהו לכבוש את ראשות הליכוד.

חברים בליכוד מציינים, כי בצעדו זה העמיד עצמו נתניהו כמיתחרה מול ראש הממשלה, אריאל שרון על ראשות הליכוד וראשות הממשלה. "לשר האוצר היה ברור, כי הישארותו בממשלה תנעל בפניו את הדרך לראשות הליכוד והחלטתו זו באה רק לאחר שהבין כי הישארותו בממשלה כמוה כהמלכתו של עוזי לנדאו כמנהיג הבא של הליכוד."

אל קולות הגורסים כי מאחורי מהלך נתניהו מסתתרים אינטרסים צרים שהציבור אינו מודע אליהם הצטרפו ח"כים נוספים.

בין הח"כים שמחו על המהלך:

יו"ר ההסתדרות עמיר פרץ, יריבו המושבע של נתניהו מסר כי ביבי מנצל את ההתנתקות כדי להתחמק מדו"ח העוני, שיפורסם ביום שני. פרץ קרא לראש הממשלה לא לאפשר לנתניהו לחזור לתפקידו, ומקווה שהיום נפתח חלון הזדמנויות להחזיר את מדינת ישראל לערכיה.

אל פרץ הצטרף קול נוסף והוא שר השיכון והבינוי, יצחק הרצוג (העבודה), שהציע לראש הממשלה אריאל שרון להפקיד את תיק האוצר בידי המשנה לראש הממשלה, שמעון פרס. לדבריו, מפלגת העבודה היא שותפה בכירה בממשלה והיא נושאת את הדגל החברתי במדינה.

"זה הזמן להתוות מדיניות חברתית כלכלית שפויה ונכונה, לתקן את התקציב וזאת במיוחד לאור דו"ח העוני, שיתפרסם מחר". הרצוג הוסיף, כי מפלגת העבודה יכולה להוביל מדיניות כלכלית חדשה, שתצמצם את הפערים הבלתי נסבלים, כהגדרתו, בחברה הישראלית.

קולות האופוזיציה וקריאות להקמת ממשלה חדשה

ראש האופוזיציה ומנהיג מפלגת שינוי, ח"כ יוסף לפיד, אמר בעקבות התפטרותו של שר האוצר בנימין נתניהו, כי "כל מה שמעניין אותנו עכשיו הוא שהתפטרותו של נתניהו לא תפגע בהתנתקות, ושינוי תעשה הכל כדי שזה לא יקרה".

לפיד הוסיף, כי אחרי ההתנתקות צריך להקדים את הבחירות, כי אין ממשלה יציבה. יחד עם זאת אמר לפיד: "אני מצטער שנתניהו לא ימשיך לכהן כשר האוצר. כי בעזרת שינוי, הוא הצליח להבריא את הכלכלה. שינוי לא תנצל את המשבר להפקת תועלת פוליטית ואינה עוסקת בהרכבי קואליציה, אלא תדאג שבשעה קריטית זו לא ייפגע תהליך השלום".

יו"ר המפד"ל, ח"כ זבולון אורלב, הודיע, בעקבות התפטרותו של שר האוצר בנימין נתניהו, כי יפעל להשגת רוב של 61 חברי כנסת להקדמת הבחירות, על מנת לעכב את ביצוע תוכנית ההתנתקות. ח"כ אורלב הודיע לפני זמן קצר ליו"ר הכנסת, רובי ריבלין, כי בכוונתו להביא לאישור הכנסת ביום ד' השבוע, "הצעת חוק להקדמת הבחירות".

לדברי אורלב, המשך ההתנתקות, כאילו לא קרה דבר, יהווה פגיעה קשה בחיים הדמוקרטיים והתעלמות מהאיום החמור על חוסנה של החברה הישראלית", לדבריו נישמט הבסיס המוסרי של הממשלה. התנהגות ראש הממשלה מסכנת את הדמוקרטיה.