פחות מחמש שעות לאחר התפטרות בנימין נתניהו: רה"מ שרון ממנה את אהוד אולמרט לשר האוצר

משרד רוה"מ: אולמרט ימשיך במדיניות הכלכלית והרפורמות - ויישאר בכל תפקידיו * פרשנות: שרון העדיף מסר של יציבות על פני מרכז הליכוד * סקר "גלובס": תנו ציון לנתניהו

אוהד אולמרט הוא שר האוצר הבא של מדינת ישראל. הודעת רוה"מ נמסרה הערב (א'), פחות מחמש שעות לאחר התפטרות בנימין נתניהו מהתפקיד.

בהודעת משרד רוה"מ הובהר כי אולמרט ימשיך את המדיניות הכלכלית, הרפורמות והשינוים המבניים. בשלב זה ימשיך אולמרט לשמש בכל תפקידיו האחרים כשר התמ"ת ושר העבודה ואחראי על רשות השידור, קרי: הערוץ הראשון בטלוויזיה.

מינוי של אולמרט לשר אוצר אינו כרוך בהליכים מיוחדים משום שהוא ח"כ ושר מן המניין בממשלה. המינוי המהיר צפוי, כך מקווים בסביבת ראש הממשלה שרון, להרגיע את השווקים, המשקיעים וחברות הדירוג האשראי הבינלאומיות.

אולמרט היה בזמנו מועמד מוביל לתפקיד שר האוצר, עם כינון הממשלה הנוכחית, אך בסופו של דבר, בשל מאבקי כוח בליכוד, נמסר התפקיד לנתניהו. אולמרט "פוצה" אז בתואר מ"מ ראש הממשלה ובכמה משרדים ממשלתיים. אולמרט נחשב כמקורב לשרון וכתומך מובהק בתוכנית ההינתקות. הוא ידוע גם כיריב לנתניהו, ובין השניים ניטשו לאחרונה אי אלו ויכוחים פומביים, שגלשו תכופות לפסים אישיים.

פרשנות / רונית ורדי: שרון העדיף מסר של יציבות

אהוד אולמרט הוא כנראה המועמד הטוב ביותר שראש הממשלה, אריאל שרון, היה יכול למנות לשר האוצר בסדר הזמנים הקצר שקבע לעצמו. יתרונותיו של אולמרט נעוצים ביחסיו האינטימיים עם קהילת העסקים המקומית, וביכולתו לתרום להרגעת השווקים. כאשר הבורסה תתעורר מחר למלאכת יומה יהיה לה, אם כן, שר אוצר חדש, אך מוכר למדי.

אולמרט נחשב אחד השרים המנוסים ביותר בממשלת שרון. למעשה, הוא היה מועמד חשוב לתיק האוצר כבר בשעה ששרון הרכיב את ממשלתו. אלא שאז החליט בנימין נתניהו להענות להצעה ולהתמנות לשר האוצר. אולמרט רתח, אולי אפילו חש שמי שנבגד על ידי שרון, בן בריתו הפוליטי. הוא פוצה בתיק מורחב של משרד המסחר והתעשייה ועוד שורה של תחומי אחריות, שהפכו אותו לאחד האישים המשפיעים בכלכלה הישראלית, עוד קודם שנכנס לאוצר. התפטרות נתניהו פילסה עבורו את הדרך לסוג של "תיקון".

אולמרט נהנה מקשרים ומיחסים אינטימיים עם הדמויות המובילות בקהילת העסקים הישראלית, וגם עם מובילי דעת קהל בארצות הברית. אולם, הוא סובל מחולשה פוליטית טרמינלית בתוך מרכז הליכוד. למעשה, מעמדו של שר האוצר החדש במרכז הליכוד נמוך במיוחד, ואם היו הבחירות היו מתקיימות עתה היה מתקשה להתברג למקום ריאלי ברשימת הליכוד לכנסת.

חולשתו הפוליטית של אולמרט תהייה כאבן ריחיים על צווארו של ראש הממשלה שרון במרכז הליכוד והוא מוסבר, כאמור, בהחלטת ראש הממשלה לשדר יציבות לשווקים ולמערכת הפוליטית. בכך העדיף ראש הממשלה "שדר של יציבות" על פני מינוי שיכול היה לחזקו פוליטית בתוך הליכוד. זהו מהלך שאינו אופייני ל"שנת בחירות", אך נראה סביר על רקע הצורך להשקיע את עיקר תשומת הלב והאנרגיה במהלך הגדול של ההתנתקות שבפתח.

התפטרות נתניהו - עדכונים, תגובות, פרשנות

מהומה בשווקים בעקבות התפטרות נתניהו: הבורסה צללה, הדולר מזנק 2% באופציות

שרון ופישר העבירו מסר הרגעה משותף

רוב, בכר והבר הבטיחו לרה"מ שרון: נישאר בתפקידינו

תגובת הבורסה בת"א: ירידות חדות

התגובות להתפטרות: משמחה להלם

פרשנות / סטלה קורין: לא הכלכלה, טמבל

פרשנות / רונית ורדי: טיימינג גאוני

פרשנות / אבי טמקין: להקטין את הנזק

פרשנות / צבי לביא: ראש הממשלה הבא?