החתימה האחרונה: נחתמה העיסקה בין חברת החשמל ל-EMG לאספקת גז טבעי בהיקף של 2.5 מיליארד ד'

עפי" העסקה תספק EMG לחב' החשמל 1.7 ממ"ק גז טבעי לשנה במשך 15 שנים עם אופציה ל-5 שנים נוספות; רוטמן: "מדובר במהפיכה של ממש"

נחתמה העיסקה המסחרית בין חברת החשמל ל-EMG לאספקת גז טבעי בהיקף של 2.5 מיליארד דולר.

חברת החשמל ו-EMG חתמו היום במצרים על ההסכם לרכישת גז טבעי. על פי העיסקה תספק EMG לחברת החשמל 1.7 ממ"ק גז טבעי לשנה במשך 15 שנים עם אופציה לחמש שנים נוספות.

EMG מחויבת להקים צינור הולכה מאל עריש לאשקלון ואת המתקנים הנילווים ולהתחיל באספקת הגז הטבעי עד אמצע 2007. בטקס החתימה בקהיר השתתפו יו"ר החברה, שלמה רוטמן, המנכ"ל יעקב רזון ובכירים נוסף מחברת החשמל. מטעם EMG השתתפו איש העסקים הישראלי, יוסי מימן והשותף המצרי חוסיין סאלם.

חתימת ההסכם היום היא למעשה החתימה האחרונה שנדרשה על מנת לבצע את העיסקה. בחודשים האחרונים נחתמו ואושרו מספר הסכמים הנוגעים לעיסקה שאיפשרו את החתימה הסופית על ההסכם המסחרי היום במצרים. בסוף חודש יוני אושר ההסכם המדיני בין ישראל למצרים להבטחת ערבות של הממשלות להסכם המסחרי. בחודש האחרון אישר דירקטוריון EMG ודירקטוריון חברת החשמל והממשלה את ההסכם המסחרי.

יצוין, כי שר התשתיות, בנימין בן אליעזר הביא באחרונה לאישור הממשלה את ההסכם המדיני והוא צפוי להתאשר בקרוב.

לחתימה על הסכם זה חשיבות אסטרטגית על פעילות חברת החשמל בפרט ועל כלכלת המשק הישראלי בכלל. המעבר לייצור בגז טבעי על פני ייצור במזוט ובסולר צפויה להקטין את הוצאות הייצור באופן משמעותי.

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, שלמה רוטמן, אמר בתגובה: "לעיסקה שנחתמה היום יש חשיבות אסטרטגית מהמעלה הראשונה. מדובר במהפיכה של ממש, שניתן להשוותה למהפיכת הפחם שתפסה את מקומו של המזוט הכבד בשנות ה-80. חברת החשמל מפתחת בישראל משק חשמל מודרני שמשלב טכנולוגיות חדישות, וכן לוקח בחשבון גם היבטים של איכות הסביבה".

יוסי מימן, מבעלי EMG, אמר: "זהו רגע מרגש. התחלנו במיזם לפני למעלה מעשור כאשר החלטנו להשקיע בפרויקט משותף, ויחד עם השותפים המצרים הקמנו באלכסנדריה את בית הזיקוק המודרני ביותר באזור. החתימה היום היא פרק חשוב באתגר השני שקבענו לעצמנו, וזה הרגע לציין שהמיזם השלישי בדרך. המחויבות של חוסיין סאלם ושלי היא לתת ביטוי לאינטרסים העיסקיים שלנו באופן שתורם ליחסים הכלכליים בין ישראל למצרים. עיסקת הגז טובה לשני הצדדים. ישראל זוכה לגז טבעי במחיר יוצא דופן, ומצרים תהנה מתזרים מט"ח לא מבוטל".

יו"ר EMG, חוסיין סאלם, אמר: "המו"מ ידע עליות ומורדות, אך כאשר יש מתאם אינטרסים בין הצדדים ונחישות ורצון בקרב שני הצדדים, ניתן לגשר על הפערים ולהביא את שני העמים לחתום על עיסקה שיש להתברך בה".