"זה הזרע לפורענות"

יו"ר DSPG, אלי איילון, מדבר על שנתיים וחצי נדירות של מקצועיות בחיי המשק והכלכלה (תחת נתניהו) וחושש מאוד ממה שיקרה בשל החיבור בין הון לשלטון (תחת אולמרט)

אלי איילון, יו"ר DSPG, מזהיר, כי אהוד אולמרט עלול לנקוט בכללי ההתנהלות הפוליטית המקובלים, של קשרי הון ושלטון. עם זאת, איילון מקווה, כי "בהיותו של אולמרט אחד האנשים המוכשרים בפוליטיקה הישראלית, הוא ינצל את ההזדמנות להציג מנהיגות אמיתית, יעמוד מול חברים מהעבר ולא יתפתה לרצות אותם, יגיד 'לא' ויתן גיבוי לפקידות הבכירה של האוצר".

לדברי איילון, "החיים הם יחסיים, לכן אי אפשר להתייחס למינוי אולמרט ללא התייחסות לתקופתו של בנימין נתניהו כשר האוצר. בתקופה זו היתה לנו תופעה נדירה בפוליטיקה הישראלית שאני כמעט ולא זוכר כמותה.

לצערי הרב, שיטת הממשל שלנו מביאה, במקרים רבים מאוד, לעמדות מפתח עסקני מפלגה שצמחו בפרוזדוריה. הם יכולים להיות מוכשרים ואינטלגנטים, או לא. יש להם אופי של שרדנים.

"העסקנים משתי המפלגות הגדולות מגיעים לעמדות שררה, בהן הם מבצעים מינויים פוליטיים ומקבלים החלטות שמביאות בחשבון שיקולים על בסיס אלקטורלי, במרכזי המפלגות ובקבוצות לחץ כאלה ואחרות.

"כל כך התרגלנו לתופעה, עד שהפסקנו לדבר עליה אפילו. מדי פעם מגיע מבקר המדינה, שם על התופעה הזאת פרוז'קטור שנמשך יומיים-שלושה, ושוב הכל חוזר למנהגו. בעקבות זה גם מקצוע הלוביסטים חזק בישראל, ויש קבוצות לחץ שמסתובבות קבוע בלשכות השרים.

"מטבע הדברים, האנשים האלה אינם המסכנים. אלה אנשים בעלי גישה לשרים, וחלק מהשרים חושבים שכדאי להם להיות בסדר איתם, כך שזה הפך לחלק מובנה בשיטה. כיום, השיטה הזו מתקיימת כמעט בכל המשרדים, יש שיותר ויש שפחות".

אבל, משוכנע איילון, "בשנתיים וחצי האחרונות באוצר, הופתעתי מדוגמה יוצאת דופן וחריגה ביותר. הרי גם ביבי הוא איש פוליטי שבעבר נהג בשיטות האלה. אבל משום מה, התקופה הזו באוצר התנהלה בניתוק מוחלט מהפוליטיקה.

"כל ההחלטות הגדולות נעשו עניינית. אף אחד לא העז עד עכשיו להתמודד מול הבנקים שסיבכו אותנו גם אחרי המפולת, אף אחד לא העז לגעת בקרנות הפנסיה שצברו גרעונות של 100 מיליארד שקל, אף אחד לא העז להתמודד מול ועדי העובדים של הנמלים ולעשות את הרפורמה בנמלים. נתניהו העז.

"גם במינוי מנכ"ל האוצר, הוא ראיין אנשים כמו שמראיינים בחברות היי-טק, למרות שיש מספיק כלכלנים במרכז המפלגה. ואז, הוא גייס איש מעולה, את יוסי בכר, ויצר סביבו צוות מצוין של מקצוענים שהם גם ציונים, כי הם התגייסו ללא שיקולים זרים, להתמודדות מול קבוצות לחץ דורסניות כשהפוליטיקאים מסביב גם כן פוגעים".

איילון מוסיף: "בנושאים שבהם אני טיפלתי, כולל דרישת קרנות ההון סיכון לקבל 1.2 מיליארד דולר מכספי המדינה, להקמת קרן יוזמה ב' - שאני התנגדתי לה - ראיתי את העמדות שנקטו כל השרים שנגעו בדבר, חוץ מנתניהו.

"ראיתי את הלובי הזה שעובר כמו מכבש, דורס ח"כ אחרי ח"כ, שר אחרי שר, בסיסמאות עטופות בטובת המדינה. ראיתי איך הם עוברים את אנשי האוצר, ואלה - לא נבהלים ולא מחפשים את הקירבה. וכך גם נתניהו. זו באמת היתה תופעה נדירה, נס ששנתיים וחצי הדבר הזה התנהל כך, ואני לא יודע אם ביבי בתפקידו הבא יחזור לנהוג כך.

"אבל התוצאה היתה מרשימה, בכל קנה מידה. לא רק ישראלי, אלא גם בינלאומי. עכשיו, כל בכירי הממשלה שהחזיקו מעצמם בעמדה גבוהה יותר מנתניהו, שאמרו שהתקציב של נתניהו 'טוב אבל נטול חמלה', כולל אולמרט ושרון ושרים אחרים שהתבטאו כך, נהנו מפירות העבודה של נתניהו. מהיום, הם יצטרכו לעשות את זה בעצמם".

לשאלת התאמתו של אולמרט לתפקיד אומר איילון: "כאשר בעלי תפקידים בממשלה נכנעים לעמדות של בעלי הון, זה הזרע לפורענות של הון-שלטון. אני חושש שזה יחזור, והיום אין מי שישמור על הדמוקרטיה, הן בשמאל והן בימין - אבל אני מקווה בכל זאת".