עתירה לבג"ץ: להעתיק את אתר פי גלילות ממקומו; טעות אנוש עשויה לגרור קטסטרופה

העותר, עו"ד שמואל סעדיה: במשרדי הנהלת האתר מונחות חמש תוכניות לאתרים חלופיים

עו"ד שמואל סעדיה עתר היום (ג') לבג"ץ נגד שר התשתיות והאנרגיה, אריאל שרון, שר הבריאות, יהושע מצא, השר לאיכות הסביבה, רפאל איתן, ואחרים, בבקשה להורות את העתקת אתר פי גלילות ממקומו, בשל היותו סיכון בטיחותי. סעדיה אומר כי את העתירה הוא מגיש כפעיל ציבור המשתתף באירגונים ציבוריים שונים.

לדברי סעדיה, אתר פי גלילות מאכסן אלפי טונות גז ומיליוני ליטרים של דלק, היושבים על הפקק הגדול ביותר במדינה, ברמת אביב ג', ועלולים להתפוצץ. טעות אנוש באזור כה צפוף עלולה לגרור את הקטסטרופה הגדולה במדינה. באתר פועלות שתי חברות: פז גז ואמישרגז, ובמקום 14 מכלים ענקיים שבהם מאוכלים 150 מיליון ליטרים דלק. עוד מחזיקות שתי החברות מכלים, המכילים ביחד כ-1,000 טון גז.

ב-10 השנים האחרונות הוקמו כמה ועדות, שאמורות היו למצוא פתרון להעתקת האתר, אך אף אחת מההמלצות לא מומשה. לדברי סעדיה, מונחות במשרדי הנהלת האתר 5 תוכניות הכוללות הצעות לאתר חילופי.

בעתירה נטען, כי על פי דו"ח מדענים, במקרה של פיצוץ ענן גז במקום, יגרום שטף חום למוות של %1 מהאוכלוסיה הנחשפת לאחר 35 שניות. תוך 76 תיהרג %50 מהאוכלוסיה הנחשפת, ותוך פחות מ-4 דקות תיהרג %99 מהאוכלוסיה הנ"ל. מדעני הקריה למחקר גרעיני בדימונה קבעו, כי ניתן להתיר ניצול בלתי מוגבל של הקרקע למגורים, אך ורק ברדיוס של 800 מטר ממוקדי הסיכון שבאתר. (בג"ץ 5159/98)