צוות תכנון מחוז חיפה הציג את הפרוגרמה על התשתיות הלאומיות במחוז בפני ועדת ההיגוי

צוות תכנון מטרופולין חיפה, בראשות האדריכלים פרופ' יגאל צמיר ופרופ' אדם מזור, הציג לאחרונה את הפרוגרמה של תוכנית המתאר המחוזית של מחוז חיפה (תמ"מ 6) בפני ועדת ההיגוי, בראשות האדריכלית דינה רצ'בסקי, מנהלת מינהל התכנון במשרד הפנים.

להלן החלק השני של המלצות הפרוגרמה (החלק הראשון פורסם בשבוע שעבר) של תוכנית המיתאר:

תשתיות הדלק ומוצריו:

1. נמל הדלק בחיפה יועתק ממקומו. עורף הנמל יועתק לאתר אחר (לטרמינל או לאדמות הצפון) והמזח יועתק לחיפה מזרח ג'.

2. המעגן הימי שמול הטרמינל בקרית חיים ימשיך לפעול ודרכו ייובא חלק מהנפט הגולמי המזוקק בבתי הזיקוק (יתכן שיהיה צורך להרחיק את המעגן לעומק הים, כדי לאפשר חיים בצוותא עם שדה התעופה, כשזה יורחב).

3. בית הזיקוק בחיפה ימשיך לפעול במקומו הנוכחי, לספק מוצרי דלק לשוק המקומי ולייצא מוצרי דלק דרך נמל חיפה. הגדלת כושר הזיקוק בבית הזיקוק תתבצע בתוך חצר בית הזיקוק, ולא תצרוך שטחי קרקע נוספים במרחב.

4. הגדלת התעשיות הפטרוכימיות, הנשענות על בית הזיקוק, תהיה לתוך שטח אדמות הצפון.

5. תהיה שאיפה לאיחוד מרבי של מתקני אחסון וניפוק לתזקיקי דלק במחוז חיפה, למתקן יחיד (באדמות הצפון) או לכל היותר ב-2 מתקנים.

6. מיקום תשתיות האחסון והניפוק של גפ"מ יתואמו עם תמ"א 32, במטרה למנוע העמסה נוספת של סיכונים באזור טעון סיכונים בלב המטרופולין.

7. הבטחת איכות הסביבה ובטיחות במידה מרבית, על ידי שילוב פתרונות טכנולוגיים, מינהליים ואחרים למניעת סיכונים ומפגעים סביבתיים.

8. בהתבסס על תכנונים שבוצעו בעבר למחסנים משולבים לאחסון וניפוק מוצרי דלק (למשל: בחינה של אתר נשר ליד רמלה כמחליף לפי גלילות תל אביב), ובהתחשב בצורך לשלב בתוך מתקן זה גם את עורף נמל הדלק, יש להקצות למתקן משולב כזה שטח במחוז חיפה. בטרמינל בקרית חיים מתבצעת כיום פעילות בנפט גולמי. העתקת פעילות זו גם כן לאדמות הצפון עשויה לאפשר חסכון מסוים בשטח הכולל שינוצל. עם זאת, למתקן כזה, שיאחד בתוכו את כל מתקני האחסון והניפוק ואת העורף של שני הנמלים (נמל הדלק לתזקיקים והמעגן הימי לנפט גולמי), יהיה צורך להקצות לא פחות מ-1,000-900 דונם.

בשלב זה, יוקצו שטחים לתשתיות אחסון ומילוי מכלי גפ"מ על פי המוצג בתמ"א 32. המתקן בג'למה יושאר ללא שינוי, ויוקצה שטח בדשנים למתקן תחליפי למתקן הקיים בקרית אתא.

תשתיות לייצור חשמל:

1. לא תהיה הקצאה של שטח נוסף לתחנת הכוח בחיפה (בעתיד, כשהתחנה תעבור לגז טבעי, יתכן אף שניתן יהיה להקצות חלק משטחה לשימושים אחרים).

2. בשלב זה תישמר האפשרות להקצות שטח לצורך הקמת מתקן פריקה ואחסון יבוא גט"נ (גז טבעי נוזלי) בנמל חדרה. מתקן זה יהיה או חופי או משולב (פריקה ואחסון במתקן ימי + מתקן הורדת לחצים וניטור חופי).

3. יובטחו איכות הסביבה והבטיחות במידה מרבית, על ידי שילוב פתרונות טכנולוגיים, מינהליים ואחרים למניעת סיכונים, תוך פיקוח ובקרה הדוקים בנושא זה.

4. לא תהיה הקצאה של שטח נוסף לתחנת הכוח בחיפה. בתחנת חדרה יהיה צורך להקצות בשלב זה 240 דונם ביבשה למסוף קבלת גט"נ יבשתי. אם יוקם בסופו של דבר מסוף ימי במקום זה, השטח שיהיה צורך להקצות לכך ביבשה הוא של 22 דונם