רוסיה דוחה פירסום תוכנית המרת האג"ח עקב טענות להפליה

נציגי בנקים זרים הוזמנו למוסקווה לייעץ בגיבוש התוכנית, שתפורסם ביום שני הקרוב

ממשלת רוסיה דחתה היום (ד') בשעות הצהרים את פירסום ההודעה על תוכנית הבנייה מחדש של החזר החובות שלה, לאחר שמשקיעים זרים הזהירו אותה כי התוכנית מעניקה טיפול מועדף למשקיעים רוסיים המחזיקים באג"ח רוסיות.

בהודעת ממשלת רוסיה נאמר כי היא זקוקה לזמן נוסף כדי לגבש את עיסקת המרת איגרות החוב, וכי הזמינה למוסקווה נציגים מדויטשה בנק וג'יי.פי. מורגן, לדיונים בנושא זה. "איננו רוצים לסכן את שמנו הטוב ע"י כך שננקוט צעדים שלא יגובו לאחר מכן ע"י התקציב" אמר סגן ראש הממשלה, בוריס פיודורוב. התוכנית תפורסם ביום שני כלכלן ראשי בחברת דונלדסון לופקין וג'נרט, הגיב על הידיעה באומרו כי ההחלטה חיובית והשווקים יגיבו אליה בחיוב. הוא ציין כי בעבר מיהרה ממשלת רוסיה לבצע תוכניות שונות ללא התייעצות מספקת עם השווקים. הוא הביע תקווה שרוסיה תנצל את הדחייה כדי לקיים התייעצויות מקיפות עם השווקים כדי למצוא את הדרך הטובה ביותר לטפל בהחזרי החובות שלה.

בנק קרדיט סוויס פירסט בוסטון מסר מוקדם יותר היום, כי הוא מצפה שרוסיה תמיר את רוב אגרות החוב האוצריות הנקובות בערכים רובליים, שערכן הכולל כ-40 מיליארד דולר. לדברי הבנק, אזרחים רוסיים יזכו בהמרה לתנאים טובים יותר מאשר זרים המחזיקים באגרות הללו.

קרדיט סוויס פירסט בוסטון מסר, כי רוסיה עשויה להציע לדוגמא, למחזיקי איגרות אוצריות לפירעון ב-19 במאי 99', איגרות רובליות חדשות לארבע שנים באותו ערך נקוב של האיגרות הישנות. זרים המחזיקים באותן איגרות יקבלו איגרות דולריות חדשות, לחמש שנים, בערך נקוב נמוך יותר, מומרות בשער הנוכחי ונושאות קופון נמוך יותר.

אנליסטים אומרים, כי היות ומרבית מחזיקי איגרות החוב הרוסיות הם משקיעים רוסיים, יהיה זול יותר לממשלת רוסיה להאריך את מועד פירעון האיגרות, ולשמור אותן בערכים רובליים. ב-24 ביולי המירה ממשלת רוסיה איגרות בשווי 4.4 מיליארד דולר, באיגרות יורובונד בערכים דולריים, והציפה את השוק באיגרות דולריות.

סגן יו"ר הבנק המרכזי של רוסיה, דניס קיסליוב, אמר אתמול (ג') כי הממשלה מודאגת מהנזק שתגרום תוכנית ההמרה לבנקים הרוסיים. הבנקים הרוסיים כבר סובלים מירידת ערך נכסיהם ומהיחלשות הרובל, דבר המייקר את ההלוואות שלקחו מבנקים זרים.

העיתונות הרוסית דיווחה היום, כי איגרות החוב של אזרחים רוסיים וזרים גם יחד לא יומרו, וכי הממשלה תפרע אותן בעתיד. לתאגידים רוסיים המחזיקים באיגרות יוצעו איגרות בערכים רובליים, לפירעון בעוד שלוש שנים, עם תשואה של %30. לחברות זרות המחזיקות באיגרות יוצעו איגרות בערכים דולריים לפירעון בעוד חמש שנים ובתשואה גבוהה במעט משער ההצעה הבין בנקאי בלונדון.

קרדיט סוויס פירסט בוסטון מסר גם כי איגרות חוב דולריות רוסיות בשווי 9 מיליארד דולר (המכונות MinFins עלולות להגיע לפירעון מיד, והדבר יגרום ככל הנראה לגל נוסף של חדלונות פירעון שיפגע במוניטין של רוסיה בשווקי ההון בעולם.

ראש ממשלת רוסיה, סרגיי קיריינקו, ביקש מיפאן לזרז את העברתה של הלוואה בסך 800 מיליון דולר שכבר הובטחה לרוסיה. פקיד במשרד החוץ היפאני מסר שקיריינקו ביקש במכתב לראש ממשלת יפאן, קייזו אובוצ'י, להעביר 300 מיליון דולר עד סוף אוגוסט, ו-500 מיליון דולר נוספים עד סוף השנה. ההלוואה מיועדת לביצוע ייעול בענף כריית הפחם ברוסיה. מזכיר ממשלת יפאן מסר היום (ד') כי "המצב הכלכלי ברוסיה חמור מאד, וממשלת יפאן תשקול את העניין בכובד ראש"