שדה התעופה הפלשתיני בעזה נחנך הבוקר בטיסת איג'יפט אייר

אין מיגבלה על יצוא סחורות מישראל דרך שדה התעופה הפלשתיני

שדה התעופה הפלשתיני עזה (דהנייה) נחנך היום (ג') בטקס רשמי עם נחיתת מטוס חברת התעופה המצרית איג'יפט אייר בשעה 8:30 בבוקר. בהמשך נחתו בשדה טיסה מקזבלנקה של חברת התעופה המרוקנית, רויאל אייר מרוק, וטיסות מירדן, ספרד, אוסטריה ושבדיה.

מסוקו של יו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת, הגיע ממצרים (ללא ערפאת) ונחת בשדה. כן נחתה טיסה של חברת ארואל הישראלית, שהמריאה מבן גוריון עם מתאם שיחות השלום של האיחוד האירופי, מיגל מוראטינוס.

הטיסות ממצרים ומספרד נשאו מטען בהיקף של כ-10 טון, רובו תרופות ומזון. בכך, למעשה, נחנך השדה גם בהיבטים של סחר חוץ. הנחיתות התאפשרו, בין השאר, בעקבות סיוע טכני ממינהל התעופה האזרחי הישראלי, בכלל זה בתכנון נתיבי הטיסה והנחיתות.

"הפלשתינים לא יכולים לנהל מדיניות תעופה עצמאית ומדיניות הסכמים עצמאית", אמר ל"גלובס" ראש מינהל התעופה האזרחית, אבנר ירקוני. "הם חוסים תחת כנפינו בהקשר זה". ירקוני נועד לרגל האירוע עם ערפאת, השר לעניינים אזרחיים סאאיב עריקאת והממונה על התעופה הפלשתינית, פאיד זיידאן.

במסגרת הפיקוח הישראלי, יידרשו הפלשתינים להביא לאישור את החוזים המסחריים עם חברות התעופה הזרות שייחתמו. ירקוני הוסיף, כי בשלב זה הפלשתינים אינם מדברים על מדיניות שמיים פתוחים, כיוון שהם עדיין רחוקים מנפח פעילות, שכרוך במדיניות זו.

נושא התחרות בישראל עלה במיפגש היום. לדברי ירקוני, הצדדים הסכימו, כי השדה אומנם יהיה תחרותי, אולם במקביל השדה יוכל לשנות את מאזן התיירות האיזורי. "השדה יפתח קווים למדינות שאין לנו איתן הסכמי תעופה ויגביר את נפח התיירות באיזור. אנחנו חיים בלב המזרח התיכון, והוא יוכל לשמש עבורנו גשר למדינות המזרח התיכון".

ירקוני הוסיף, כי אין מיגבלה על יצוא סחורות מישראל דרך שדה התעופה הפלשתיני. זאת, בניגוד לאיסור שהטילה מערכת הביטחון על טיסת ישראלים. ההערכה במערכת הביטחון היא, כי כשיוסרו המיגבלות הבטחוניות, יציע השדה טיסות אטרקטיביות יחסית לטיסות משדות ישראליים. עוד העריכו הגורמים הבטחוניים, כי צפויה הסטת יצוא משדות תעופה בישראל לשדה הפלשתיני, שמתוכנן להציע מחירים זולים יותר.

שדה התעופה עזה יכול לשרת טיסות טרנס-אטלנטיות, כיוון שאורך מסלולי הנחיתה בו מגיע, בניגוד להבנות מוקדמות עם ישראל, ל-3 ק"מ. בשלב ראשון, יועברו הנוסעים לתחנת מעבר ברפיח, עד שתושלם תוך שלושה חודשים הקמת מסוף בשדה. הקמת השדה מומנה על ידי המדינות התורמות, בהן ספרד, גרמניה, הולנד ושבדיה.

ערב פתיחת השדה אמר זיידאן, כי "מיד לאחר הפעלתו של נמל התעופה בעזה יוחל בתכנון נמלי תעופה בגדה, בהתאם להסכם אוסלו". לדבריו, רשות התעופה הפלשתינית מתכננת לבצע טיסות שבועיות ויומיות לאתונה, איסטנבול, לרנקה, קהיר, עמאן, ג'דה ואיסטנבול. כן נענתה הרשות לבקשות מצד מרוקו וירדן, לאפשר שתי טיסות שבועיות מעמאן במטוסי דאש 8 ומקזבלנקה במטוסי בואינג 737. היום נמסר, כי ירדן תבצע טיסות יומיות לשדה הפלשתיני וממנו