דרמה בבנק ישראל: פישר יסיים תפקידו ביוני

הבורסה ננעלה בירידות שערים; השקל נחלש ■ מחר ב-11:00 יקיים פישר מסיבת עיתונאים ■ בתקופתו של פישר זינקו מחירי הדירות ב-72% מאמצע 2007 ■ המועמדים להחליף את פישר: קרנית פלוג ומנואל טרכטנברג

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, הודיע היום (ג') לרה"מ בנימין נתניהו על כוונתו לסיים את תפקידו בסוף חודש יוני, כשנתיים לפני מועד סיום הקדנציה השנייה שלו. בין המועמדים להחליפו הם המשנה לנגיד קרנית פלוג וכן פרופ' מנואל טרכטנברג, מי שעמד בראש הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי שהוקמה בעקבות מחאת קיץ 2011.

בהודעה דרמטית שפרסם בצהריים בנק ישראל נכתב: "הנגיד ציין כי בנוסף למטרתו לקדם את המשק הישראלי, אחת המשימות העיקריות שהציב לעצמו היתה להעביר חוק חדש לבנק ישראל. ואכן, מזה תקופה ארוכה שהבנק מתפקד בהצלחה במסגרת החוק החדש, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בעבודה עם הוועדה המוניטרית והמועצה המינהלית".

בהודעת בנק ישראל הבהיר פישר כי ימשיך לעסוק "באופן מלא בכל הנושאים שעל סדר יומו של הבנק", במהלך החודשים הקרובים, על מנת לאפשר לממשלה "לנהל תהליך מסודר ומעמיק לבחירת הנגיד הבא".

"הנגיד הוסיף כי הוא אסיר תודה על ההזדמנות שממשלת ישראל העניקה לו לשמש כנגיד בנק ישראל, בעיקר בתקופה כל כך מאתגרת של משבר כלכלי עולמי, מציאות גיאו-פוליטית סבוכה ואתגרים חברתיים רבים", נכתב בהודעה. "הנגיד מודה לראש הממשלה, לשר האוצר, ליו"ר ועדת הכספים של הכנסת, לחברי הוועדה המוניטרית וחברי המועצה המנהלית של בנק ישראל, להנהלת ולעובדי בנק ישראל על שהייתה לו הזכות לעבוד עימם במהלך כהונתו כנגיד".

מחר בשעה 11:00 יקיים פישר מסיבת עיתונאים בירושלים.

הבורסה בת"א הגיבה בירידות למהלך והשקל נחלש מול הדולר והאירו. הדולר נסחר סביב 3.733 שקלים והאירו ב-5.02 שקלים - התחזקות של כ-0.2% לאחר קביעת השערים היציגים.

"הוא הודיע על הפרישה יום אחרי ההנפקה", אמר ל"גלובס" גורם בכיר בשוק ההון. הכוונה היא להנפקת האוצר בחו"ל אמש, במסגרתה גויסו כ-2 מיליארד דולר. הגורם העריך כי הבורסה תירגע אך לצורך כך יש למצוא מחליף "ומהר".

רמזים להפסקת הקנדציה

רמזים לכך שפישר לא יסיים את כהונתו השנייה כנגיד בנק ישראל במלואה, צצו כבר ביוני 2011 - אז הגיש פישר את מועמדותו לתפקיד יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, במקומו של היו"ר היוצא דאז דומיניק שטראוס-קאהן.

פישר כיהן בשנת 2000 כסגן יו"ר קרן המטבע, ולאחר מכן עבר לכהן כנגיד בנק ישראל ב-2005, ביוזמת שר האוצר דאז בנימין נתניהו, ונבחר לקדנציה שנייה בתפקיד ב-2010. כבר אז הוא רמז כי ייתכן שלא ישלים את הקדנציה הנוכחית בבנק ישראל, שכן ברצונו לשוב לארה"ב יחד עם אשתו רודה, ולהתאחד עם הילדים שנשארו בארה"ב.

נוכח המשבר הכלכלי הגלובלי ב-2008 חתך פישר את הריבית במשק לשפל היסטורי של 0.5% וגם לאחר שהריבית הועלתה, היא עדיין נותרה ברמות נמוכות בראייה היסטורית. רבים האשימו את פישר בכך שתדלק את עליית מחירי הדירות בשל הריבית הנמוכה, עלייה שהסתכמה עד כה ב-72% מאמצע שנת 2007.