עכשיו זה רשמי: נגיד בנק ישראל סטנלי פישר הגיש מועמדות לתפקיד יו"ר קרן המטבע הבינלאומית

רשמית: שמו של סטנלי פישר נמצא ברשימת המועמדים הסופית לתפקיד יו"ר ה-IMF ■ התוצאות הסופיות - עד סוף החודש ■ פישר: "נקרתה בדרכי הזדמנות יוצאת דופן שברצוני למצות" ■ שטייניץ: "תעודת כבוד לישראל ולכלכלתה; התפקיד מתאים לפישר כמו כפפה ליד"

עכשיו זה רשמי: נגיד בנק ישראל סטנלי פישר הגיש מועמדות לתפקיד יו"ר קרן המטבע הבינלאומית (IMF) במקומו של דומיניק שטראוס קאהן שעומד בימים אלה למשפט באשמת אונס. בבנק ישראל אישרו את הגשת המועמדות ומסרו הערב (מוצ"ש) כי הנגיד עידכן את ראש הממשלה ואת שר האוצר.

בשבועות האחרונים עלו שמועות על מועמדותו של פישר והבוקר היא הפכה רשמית - ברשימת המועמדים הסופית לתפקיד היו"ר שהוגשה היום נמצא גם שמו של סטנלי פישר. קרן המטבע תפרסם את התוצאות רק בסוף החודש או בתחילת חודש הבא, אז נדע אם פישר יקבל את התפקיד המוערך אחרי סוף כהונתו בבנק ישראל.

הנגיד פישר אמר היום כי "נקרתה בדרכי הזדמנות יוצאת דופן ולא מתוכננת, ואולי אף בלתי חוזרת, להתמודד על ראשות קרן המטבע הבינלאומית, ולאחר התבלטויות רבות החלטתי שברצוני למצות. זאת, על אף שמדובר בתהליך מורכב ולמרות החסמים האפשריים".

לפישר 7 שנות ניסיון בקרן המטבע הבינלאומית - "בזכות ניסיון ייחודי זה החלטתי להתמודד ואני מאמין, כי אוכל לתרום לקרן המטבע הבינלאומית, גורם מרכזי במשק העולמי, וכך גם לתרום לכלכלה הגלובלית בעידן שאחרי המשבר", אמר הנגיד.

שר האוצר, יובל שטייניץ, מסר הערב כי הוא תומך במועמדותו של פישר לתפקיד יו"ר קרן המטבע: "מצד אחד, נשמח לראות את סטנלי פישר ממשיך בתפקידו החשוב כנגיד בנק ישראל - אך מצד שני, אין ספק שעצם מועמדותו לתפקיד היוקרתי מהווה תעודת כבוד למדינת ישראל ולכלכלתה. תפקיד יו"ר הקרן מתאים לפישר כמו כפפה ליד - הן מבחינת השכלתו האקדמית והן מבחינת הניסיון העצום שצבר בקרן המטבע, בבנק העולמי, ובשש השנים האחרונות שבהן הפך לנכס של הכלכלה הישראלית כנגיד הבנק המרכזי. כמי שמייצג את ישראל בקרן המטבע, בכוונתי לתמוך במועמדותו ולסייע להצלחתו", אמר שטייניץ.

סיכויי הזכייה אינם גבוהים

בחירת מנכ"ל קרן המטבע נעשית באמצעות הצבעת נציגים של 187 מדינות. יצוין, כי סיכויי הזכייה של פישר בתפקיד אינם גבוהים. המועמדת המובילה במרוץ היא שרת האוצר של צרפת, קריסטין לאגארד, אשר זוכה לתמיכה מדינות אירופה, אפריקה וכנראה גם ארצות הברית. לאחרונה צוטט נגיד הבנק המרכזי ברוסיה כמי שאמר שמינוייה של לגארד הוא "נושא סגור".

בנוסף, פישר יתקשה לזכות בקולות המדינות הערביות עקב כהונתו בבנק ישראל. מכשול נוסף הוא גילו של פישר (67) - שנתיים מעל הגיל המותר לפי כללי קרן המטבע להיבחר לקדנציה ראשונה בתור יו"ר. עם זאת, גורמים בקרן המטבע מסרו בסוף מאי כי ייתכן שכלל זה יוגמש, כך שנראה כי לא מדובר במכשול מהותי.

מכשול נוסף קשור למסורת של ה-IMF: באופן מסורתי, ארה"ב מעדיפה שיו"ר קרן המטבע יהיה אירופי ושסגנו יהיה בעל אזרחות אמריקנית. לארה"ב משקל של 17% בקביעת היו"ר הבא של קרן המטבע.

מי שמקווה לזכות בקולות המדינות המתפתחות הוא נגיד הבנק המרכזי של מקסיקו, אוגוסטין קרסטנס, אך גם נגיד הבנק המרכזי של דרום אפריקה ככל הנראה בתמונה. קרן המטבע תכריז עד סוף החודש כאמור על היו"ר החדש.

פישר כיהן בשנת 2000 כסגן יו"ר קרן המטבע וניסה להתמודד לתפקיד היו"ר, כך שהארגון כלל לא זר לו. פישר החל לכהן כנגיד בנק ישראל ב-2005, ביוזמת שר האוצר דאז בנימין נתניהו, ונבחר לקדנציה שנייה בתפקיד בשנה שעבר. כבר אז הוא רמז כי ייתכן שלא ישלים את הקדנציה הנוכחית בבנק ישראל, שכן ברצונו לשוב לארה"ב יחד עם אשתו רודה, ולהתאחד עם הילדים שנשארו בארה"ב.

הנגיד פישר מוערך מאוד בקהילה הכלכלית הבינלאומית. באוקטובר האחרון הוא הוכתר כ"נגיד השנה" באפריקה והמזרח התיכון על ידי המגזין "Emerging Markets", וזכה גם לתואר "הנגיד הטוב בעולם" על ידי המגזין "יורו מאני", ‏הנחשב לאחד מהמגזינים המובילים בעולם בתחומי הבנקאות והפיננסים ואשר הביע השבוע תמיכה חד משמעית בפישר במירוץ לתפקיד יו"ר קרן המטבע.