פישר רכש כ-700 מ' ד' ביום - והדולר נחלש

ברקליס, JP מורגן ודויטשה בנק מכרו באגרסיביות ■ צפו בגרף: כך נראית נפילת הדולר - 7.5% ב-3 חודשים ■ סוחר בשוק: "בנק ישראל ירה לעצמו ברגל"

בנק ישראל, בראשות הנגיד סטנלי פישר, רכש היום (ה') כ-700 מיליון דולר בשוק המט"ח, כשהחל מהבוקר ראה שהמטבע האמריקני נפל ב-1% ל-3.562 שקלים. לאחר ההתערבות, לרגעים עבר הדולר לעלייה של 0.1%, אך מהר מאוד שערו חזר לרדת אל מתחת ל-3.6 שקלים.

בצהרי היום נקבע שערו היציג של הדולר על 3.591 שקלים, ירידה של 0.3% לעומת היציג של אתמול. האירו היציג עלה ב-0.9% ל-5.023 שקלים. כבר בבוקר דיווחנו כאן ב"גלובס" על הערכות לפיהן פישר ירכוש היום דולרים באופן אגרסיבי.

מצד שני, הבנקים הזרים מכרו גם היום מאות מיליוני דולרים, בעיקר על רקע היחלשות הדולר בעולם. סוחרים בשוק מסרו ל"גלובס", כי בין הזרים הבולטים היום במכירות הם JP מורגן, דויטשה בנק וברקליס. "כל הזרים מוכרים היום", אמר סוחר בשוק.גורמים בשוק מותחים ביקורת על בנק ישראל, על כך שאפשר לדולר לרדת מתחת ל-3.65 שקלים, רמה שנחשבה לתמיכה טכנית שבעקבות שבירתה הוצת גל של מכירות דולרים.

"בנק ישראל לא יודע איך לעבוד נכון - הוא לא מבין ש-2 ועוד 2 לא תמיד יוצא 4", אומר ל"גלובס" סוחר בשוק. "הם החזיקו את הדולר מעל 3.65 שקלים ואז יצאו לחופשת סוכות וכמעט לא היו בשוק. בתקופה זו הדולר שבר את התמיכה הטכנית ב-3.65 שקלים ואז נכנסו המון מוכרים חדשים לשוק. עכשיו, בנק ישראל צריך להילחם במוכרים של מיליארדי דולרים ולא במאות מיליוני דולרים. הוא ירה לעצמו ברגל".

הנפילה

כבר אתמול אחרי קביעת השערים היציגים, הדולר ירד מתחת ל-3.6 שקלים, לראשונה מזה כשנתיים, כשב-10 באוקטובר 2008 נסחר ברמה של 3.595 שקלים. סוחרים בשוק מספרים כי בנק ישראל רכש בימים האחרונים מאות מיליוני דולרים, אולם מנגד בנקים זרים מוכרים באגרסיביות ולוחצים את הדולר מטה.

הנפילה של הדולר בשוק המקומי נתמכת בעיקר מהתנודות החדות בשוק המט"ח בעולם. כך, למשל, המטבע האוסטרלי מזנק מול הדולר לשיא של 2 עשורים לאחר נתוני מאקרו טובים במדינה. הבריחה מהדולר מתבטאת גם בשאר המטבעות המובילים.

"הסוחרים מחפשים תשואה", אמר ל"גלובס" פעיל בשוק. "השוק צופה הרחבה מוניטרית נוספת בארה"ב - אולי הגברת רכישות האג"ח, למשל, וזאת כשהריבית נותרת ברמת שפל של 0%-0.25% - מה שמגביר את האטרקטיביות של המטבעות המובילים האחרים".

ב-3 החודשים האחרונים קרס הדולר מול השקל בכ-7.5%, כאשר בבנק לאומי מציינים כי בחודשים האחרונים חל גידול ברכיב הספקולטיבי בשוק המט"ח. דורון כהן, מנהל הדסק הישראלי של בית ההשקעות רוטשילד, קורא למלחמתו של פישר בזרים "בלתי אפשרית" וסבור שהשקל ימשיך להתחזק.

"מלחמתו של בנק ישראל בעוצמתו של השקל מול הדולר היא משימה קשה ואולי אף בלתי אפשרית", אמר כהן. "גם אם נראה תיקון של הדולר בטווח הקצר, בטווח הבינוני אנו מעריכים הדולר ימשיך להיחלש. הדולר נחלש גם בעולם מול מטבעות מרכזיים, בעיקר של השווקים המתעוררים. סיבה נוספת היא פער הריביות המשמעותי בין השקל לדולר, הצפוי אף להתרחב, שכן הריבית הדולרית צפויה להישאר אפסית בטווח הקרוב, בעוד שהריבית השקלית צפויה לעלות. הסיבה השלישית לכך שהדולר צפוי להמשיך להתחזק מול השקל היא הצמיחה של הכלכלה הישראלית, המושכת השקעות זרות (גם ריאליות), לעומת מקומות אחרים בעולם המפותח, השרויים במיתון עמוק".

גרף: דולר שלושה חודשים
 גרף: דולר שלושה חודשים

האירו קופץ

בבריטניה פורסמה ב-13:00 החלטת הריבית, לפיה נגיד הבנק המרכזי הבריטי מרווין קינג הותירה על כנה ברמה של 0.5%. קינג גם הודיע כי לא יגביר את רכישות האג"ח במדינה וימשיך לרכוש ב-317 מיליארד דולר כמו בתכוניתו המקורית. קינג נאבק כדי לשמור על כלכלת בריטניה מפני גלישה למיתון נוסף, וזאת כשראש הממשלה הבריטי דייויד קמרון מתכנן קיצוצים נרחבים בהוצאה הממשלתית - הרחבה מאז מלחמת העולם השנייה.

ב-13:45 שעוננו תפורסם החלטת הריבית באירופה והיא צפויה להיוותר על 1%. בבית ההשקעות כלל פורקס ציינו כי עלול להיווצר לחץ מחירים על האירו, במידה ונגיד הבנק המרכזי בגוש האירו טרישה יתמקד במצבה העגום של אירופה, אך נאום אופטימי שלו עלול לדחוף את האירו מעלה מעבר לרמה הפסיכולוגית של 1.4 דולר לאירו. בשוק המקומי האירו כאמור נסחר ב-5.0378 שקלים.

[לאתר המט"ח]