אורמת וסאנדיי יקימו פאנלים סולאריים בהשקעה של 720 מ' ש'

אורמת החלה לעסוק בשנות ה-60 באנרגיה סולארית וכעת היא חוזרת לתחום * צפי ההכנסות המשותף: 110 מיליון שקל בשנה לאורך 20 שנה

גיבוי לחברת סאנדיי, ושיבה למקורות עבור חברת אורמת במהלך חדש של שתיהן, שבמסגרתו ישתפו פעולה בפעילות מסחרית בתחום האנרגיה הסולארית בישראל. אורמת החלה את דרכה בשנות ה-60 באנרגיה סולארית, וכעת תפעל בשיתוף עם האינטגרטורית סאנדיי בהשקעה בפרויקטי אנרגיה סולארית פוטו-וולטאית, בהספק של 36 מגוואט ובהשקעה המוערכת ב-720 מיליון שקל.

השת"פ ייעשה באמצעות אורמת מערכות, חברה-בת של אורמת טכנולוגיות הנסחרת בניו-יורק (סימול ORA), והוא יכלול יזמות, הקמה (EPC) ותפעול של המערכות הפוטו-וולטאיות.

במסגרת שיתוף הפעולה, תעביר סאנדיי לתאגידים משותפים שיוקמו בחלוקה של 70% לאורמת ו-30% לסאנדיי, את זכויותיה בקרקעות או בגגות הדרושים להקמת פרויקטים לייצור החשמל הסולארי. אורמת וסאנדיי יפעלו על-פי חלקן היחסי בהסכם כקבלן מבצע המתפעל של המתקנים, אשר יוקמו בהתאם לחוזים ספציפיים שייחתמו בין הצדדים עבור כל מתקן שיוקם. ההערכות הן שאם כל האישורים יתקבלו כסדרם, השותפות יתחילו לספק אנרגיה פוטו-וולטאית בישראל ב-2010.

החשמל שייוצר ממתקני האנרגיה יימכר לחברת החשמל במסגרת חוזים של 20 שנה. בהתבסס על התעריפים הצפויים והכפופים לאישור רשות החשמל, ההכנסות השנתיות הצפויות לכשיושלמו המתקנים, יהיו 110 מיליון שקל לשנה. ההשקעה תהיה בצורת מימון פרויקטים טיפוסית(Non-Recourse) , שכוללת מרכיב חוב של כ-80%.

באורמת מציינים כי השקת הפעילות הסולארית בישראל היא במסגרת היערכות לכניסה לתחום האנרגיה הסולארית והפוטו-וולטאית.

נשיא אורמת טכנולוגיות, יורם ברוניצקי אמר ל"גלובס", "נשמח לפעול גם במקומות נוספים בעולם, התחום הסולארי מעניין אותי, ובאופן אישי אני מאמין בתחום הפוטו-וולטאי".

הקשר החל בארוחת צהריים

הקשר בין החברות החל בתור לארוחת צהריים בכנס סולארי במינכן לפני כשנה וחצי. לאחר המפגש הראשוני המקרי נוצר בין החברות הקשר שהוביל לכך שסאנדיי הקימה עבור אורמת את הפאנלים הסולאריים מעל המפעל המורחב שלה ביבנה.

נקבע ביניהן בעניין זה הסכם להקמת מערכת סולארית על 15 דונם מגגות המפעל בהספק של 1 מגוואט, ואורמת מגדירה אותו כ"גג הסולארי הגדול במזרח התיכון". השלב הראשון של המערכת, בהספק 50 קילוואט, כבר הוקם וחובר לרשת החשמל באוגוסט השנה.

יהודה ברוניצקי, יו"ר ומנהל הטכנולוגיה הראשי של אורמת, אמר כי "הזיקה של אורמת לאנרגיה סולארית התחילה כבר בפרויקט בריכת השמש, שהיא פיתחה בין השנים 1977-1984. הוא שהיווה את הבסיס לפיתוחה של הטכנולוגיה לייצור חשמל מאנרגיה גיאותרמית אשר הציבה את אורמת כחברה מובילה בתחום האנרגיה הגיאותרמית.

"אנחנו שבעי רצון מההזדמנות להוספת תחנות של אנרגיה ירוקה ישראלית ל-1,200 המגוואט של אנרגיה ירוקה שהתקנו בעולם", אמר.

לדברי קובי דינר, מייסד ומנכ"ל סאנדיי, "חשיבות השותפות היא לא רק בזכות ההשקעה אלא גם החבירה שלנו לגוף מוביל בתחום האנרגיה החלופית, עם קבלות מוכחות". *