ועדת השרים לענייני הפרטה צפויה לאשר הנפקת 15% ממניות נמלי הים

משרד הביטחון דורש למנוע פרסום פרטים בתשקיף שעשויים לפגוע בביטחון המדינה

הפרטת נמלי הים יוצאת לדרך. שר האוצר, יובל שטייניץ ושר התחבורה, ישראל כץ, יגישו מחר (ד') לוועדת שרים לענייני הפרטה את הצעתם להפריט את חברת נמל אשדוד וחברת נמל חיפה בדרך של מכירת כל אחזקות המדינה בחברות בשלבים, כך נודע ל"גלובס". הצעת ההפרטה אינה מתייחסת בשלב זה להפרטת חברת נמל אילת, שם מתכננת המדינה למכור את השליטה במכירה פרטית למשקיע אסטרטגי.

בשלב הראשון שיתחיל בפברואר 2010, תימכרנה אחזקות המדינה בנמלים בדרך של הצעה לציבור, שתכלול הצעת מכר של המדינה, או הצעת מכר של המדינה בשילוב עם גיוס הון לחברה (ההנפקה), של עד 15% מהון המניות המונפק של כל חברה (בדילול מלא).

בשלב השני תתבצע הנפקה של 34% מהון המניות המונפק, וזאת החל מפברואר2011. מההצעה עולה עוד כי עד השלב השני כל הדירקטורים בחברה ימונו על ידי המדינה.

בשלב השלישי, שיתחיל בפברואר 2020, יונפקו יתרת אחזקות המדינה אך שיעור אחזקותיה לא יהיה מתחת ל-51% מהון המניות המונפק אלא לאחר שהירידה האמורה תידון בוועדת השרים לענייני הפרטה.

הנחה של 30% לעובדים

מנוסח ההחלטה עולה, כי לפני ביצוע השלב הראשון בהפרטה, יידרשו משרד הביטחון, משרד התחבורה ורשות החברות, לגבש את צו האינטרסים החיוניים של המדינה.

כמו כן, משרד הביטחון דורש להטיל מעין זכות וטו על הכללת פרטים בתשקיף להנפקת מניות הנמלים שעשויים לפגוע בביטחון המדינה. הדבר אמור להיעשות תוך היוועצות עם רשות החברות הממשלתיות והשרים.

בנוגע לתעריפי הנמלים נקבע בהחלטה כי הרפורמה הכוללת את ביטול הסבסוד הצולב וקביעת דמי השימוש (תמלוגים) שיעבירו חברות הנמל למדינה (חברת נמלי ישראל) יפורסמו עד סוף אוקטובר, וייכנסו לתוקף החל מתחילת 2010.

הצעת ההחלטה עולה בקנה אחד עם הסכם הרפורמה בנמלים שנחתם בין האוצר, ההסתדרות ועובדי הנמלים ב-2005. בהתאם לרפורמה, לעובדי הנמלים שמורה הזכות לרכוש 10% מהמניות (כלומר 1.5%) בהנחה של 30%.

יצוין כי ועדי העובדים בנמלי חיפה ואשדוד כבר הקימו אגודות שיתופית לצורך רכישת מניות הנמל בהפרטה, אך הם העמידו תנאים רבים להנפקה בהם פתרון סוגיות שטחי הנמל, הרפורמה בתעריפי הנמלים ועוד. *