מה עשו לויד בלנקפיין, סלאם פיאד ואולמרט בביתו של עופר?

עידן עופר כינס בכירים בעולם הכלכלה בישראל, כמו גם את ראש הממשלה הפלסטיני ואת מנכ"ל גלדמן זאקס, לארוחת ערב בה נידונו דרכים לשיפור היחסים הכלכליים בין ישראל והרשות הפלסטינית

עידן עופר, מעשירי ישראל ובעל השליטה בחברה לישראל, אירח שלשום בערב בביתו דמויות מרכזיות במשק הישראלי, כמו גם מחוץ לישראל, בארוחת ערב בה נידונו דרכים לשיפור היחסים הכלכליים בין ישראל והרשות הפלסטינית.

בין היתר, בביתו של עופר שביישוב ארסוף נכחו גם שי אגסי (יזם בטר פלייס), יו"ר בנק הועלים יאיר סרוסי, רה"מ לשעבר אהוד אולמרט, עו"ד דב ויסגלס, ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד, מנכ"ל החברה לישראל ניר גלעד ומנכ"ל בנק ההשקעות האמריקני גולדמן זאקס, שהגיע לביקור בזק של כ-24 שעות בישראל ועזב אתמול. בלנקפיין, אגב, ניהל סדרה של פגישות עסקיות בביקורו המהיר בישראל.

"זו לא הפעם הראשונה שאירוע כזה מתנהל", אומר גורם המקורב לנושא. "פגישה בין אנשי עסקים ובכירים מדיניים לצורך קידום הכלכלה אינה דבר חריג".

בארוחת הערב נידונו בעיקר נושאים הקשורים לשיפור היחסים הכלכליים בין ישראל והרש"פ, כמו למשל העברת תנועות ההון בבנקים או המרת מט"ח, פעולות הקשות לביצוע בשל חוקי איסור הלבנת הון והחוקים שנועדו להקשות על מימון גורמי הטרור.

ארוחת הערב הזו עולה בקנה אחד עם עמדתו של עידן עופר, לפיה ניתן להפריד בין הסוגיה הפוליטית בסכסוך הישראלי-פלסטיני לבין מערכת היחסים העסקית. עופר מנסה להוביל תפיסה לפי לא ניתן להמתין עד שהפוליטיקאים יגיעו להסכמות, אלא יש לפעול ברמה העסקית כדי להדק את היחסים בין ישראל והרש"פ, עוד לפני ההסכמים המדיניים.

בחברה לישראל בוחנים אפשרות להרחיב את עסקי החברה לרש"פ. בארוחת הערב עלו מספר "צווארי בקבוק" שמקשים על העמקת שיתוף הפעולה העסקי, אותן משוכות שינסו הצדדים השונים להתגבר עליהן.

"ישנו ערוץ ישיר עם הפלסטינים ברמה העסקית", אמר ל"גלובס" גורם המקורב לנושא. "חשוב לעשות את הניתוק מהפוליטיקה כדי שניתן יהיה להגיע להידברות גם בנושאים הפוליטיים בעתיד. זה מה שקורה גם במקומות אחרים בעולם; בין סין לטייוואן, למשל, יש גם סכסוך רב שנים ולאחרונה החליטו להדק את הקשרים העסקיים. בעסקים, בניגוד לפוליטיקה, המטרה של 2 הצדדים היא להרוויח וכדי לעשות זאת הם מבינים שצריכים להגיע להסכמות ולפשרות. זה היתרון של אנשי עסקים".