נעילה חיובית באירופה בצל הקיצוצים בספרד; הדאקס זינק 2.4%

ראש ממשלת ספרד הודיע על חבילת קיצוצים מהותיים - כולל הפחתת הסיוע לחו"ל וקיצוץ של 15% בשכר השרים בממשלה ■ נשיאת ארגנטינה העריכה היום כי חבילת החילוץ לכלכלת יוון תיכשל

בורסות אירופה ננעלו הערב (ד') בעליות שערים לאחר שראש ממשלת ספרד, לואיס זפטארו, הודיע על קיצוצים עמוקים בתקציב כדי לצמצם את הגירעון המדאיג של המדינה. גם נתוני צמיחה חיוביים שפורסמו היום בגרמניה תמכו בשווקים.

התוכנית החדשה של זפטארו מיועדת כאמור לצמצם את הגירעון, העומד על 11.2% מהתמ"ג, לרמה של 9.3% עד סוף השנה ול-4.7% עד סוף שנת 2011. התכנון הוא לחזור לגירעון של 3% מהתמ"ג עד סוף 2013, בהתאם לדרישת הסף של האיחוד האירופי.

זפטארו אמר לפרלמנט הספרדי כי קיצוץ רוחבי של 5% מהתקציב ייכנס לתוקפו בתחילת חודש יוני, והוא יכלול פגיעה בעובדי המגזר הציבורי: השהיית העלאת הפנסיה לעובדי המגזר הציבורי, קיצוצים בסיוע של ספרד למדינות בחו"ל וקיצוץ בהשקעות הממשלה בסך של 6 מיליארד אירו. זפטארו ציין כי השכר שלו ושל שרים בכירים בממשלה יקוצץ מייד ב-15%.

מה שבטוח הוא שלספרד יהיה קשה לבצע את הקיצוצים על רקע המצב הכלכלי הרעוע במדינה. ספרד צמחה ב-0.1% ברבעון הראשון של השנה לאחר 6 רבעונים עוקבים של צמיחה שלילית. שיעור האבטלה במדינה עומד על 20%.

נשיאת ארגנטינה, כריסטינה פרננדז, העריכה היום כי חבילת החילוץ לכלכלת יוון תיכשל. "תנאי החילוץ ליוון הם מיחזור של המתכון שקרן המטבע הפעילה במקרה שלנו ובמקרים נוספים עם מדינות אחרות. לצעדי הצנע הכפויים יהיו השלכות איומות עבור כלכלת יוון", אמרה פרננדז. אגב, ארגנטינה, החברה ב-IMF, הצביעה בעד חבילת הסיוע ליוון.

כזכור, שלשום נרשמו זינוקים חדים במדדי המניות ברחבי העולם לאחר שהאיחוד האירופי השיק את "קרן הייצוב" בהיקף של 750 מיליארד אירו, אשר תספק הלוואות למדינות הפריפריה הנזקקות כדוגמת ספרד.

מאז השקת הקרן, הזהירו בכירים ב-IMF כי "קרן הייצוב" אינה פתרון לטווח ארוך וכי המדינות עמוסות החובות יצטרכו לבצע קיצוצים מאסיביים בתקציביהן. אזהרות אלו נפלו על אוזן קשבת בספרד, שיצאה היום בהודעה הדרמטית על העמקת הקיצוצים.

ספרד דחפה את אסיה מעלה

הודעתה של ספרד האיצה את בורסות אסיה לנעילה חיובית. המדדים המובילים בהונג קונג, שנחאי והודו נעלו את שעריהם סביב עלייה של 0.2% וזאת לאחר שלאורך רוב היום נסחרו בירידות, גם טוקיו הציגה עליה והניקיי צמצם את הפער לירידה של 0.16% בלבד.

בורסת סידני שבאוסטרליה הציגה הבוקר עוצמה, כאשר המדד המוביל בה הציג עלייה של כ-0.6% בתגובה לפרסומי המאקרו החיוביים לגבי התקציב האוסטרלי. שר האוצר האוסטרלי וויין סוואן פרסם באמצעי התקשורת כי התקציב הממשלתי עתיד לחזור ליעדיו שלוש שנים מוקדם יותר מהצפי הקודם. חדשות חיוביות אלו דחפו מעלה את הבורסה המקומית, זאת כאשר מצטיירת ההנהגה הכלכלית באוסטרליה כגוף אחראי ומחוייב להמשך היציאה מהמשבר העולמי והתייצבות הצמיחה במדינה.

נזכיר כי אמש נחתם המסחר בוול סטריט בטריטוריה השלילית כאשר מרבית המניות הגיבו בירידות לדבריו הפסימיים אך הריאלים של יו"ר הפד', בן ברננקי, בכל הנוגע להשלכותיה של חבילת הסיוע עליה הכריזו בתחילת השבוע שרי האוצר של האיחוד האירופי. ברננקי ציין כי אין ביכולתה של חבילה זו להוות תרופה לכל משבר החוב של האיחוד. טענה זו והחששות לגבי המצב בכלכלה אירופה בטווח הזמן הקצר, ימשיכו ללוות את המסחר בשוקי עולם במשך הימים הקרובים.