ההסדר של המדינה: פריסת חוב, מניות מיעוט וחצי מיליארד ש' במזומן

אפריקה ישראל פרסמה היום את העקרונות המרכזיים בהסדר החוב שהיא מציעה למחזיקי האג"ח, הכוללים תשלום במזומן, פריסת חוב והמרת חוב למניות.

אפריקה לא פרטה בהודעה את הסכומים המוצעים בכל סעיף, ורק ציינה כי שוויים הכולל יעמוד על 7.4 מיליארד שקל, שהוא הערך המתואם של האג"ח. אולם משיחות עם גורמים המקורבים להסדר נראה כי אפריקה כבר מציגה למוסדיים את הסכומים שהיא מוכנה להציע.

0.5 מיליארד שקל: על פי ההערכות החברה מוכנה לשלם לבעלי האג"ח במזומן סכום של חצי מיליארד שקל.

1 מיליארד שקל: אפריקה מבקשת לפרוס מחדש חוב של מיליארד שקל באמצעות המרתו לסדרת אג"ח חדשה שתישא של 6%. האג"ח תיפרע בעוד כ-10 שנים, כאשר המועד הראשון לפירעון הקרן יחול רק בעוד 3 שנים.

2.6 מיליארד שקל: כשליש מהחוב מבקשת אפריקה להפוך לשטר הון ללא ריבית. שטר ההון יהיה ל-16 שנים, ויחל להיפרע בעוד 11 שנה, אולם חלק מהדיבידנדים שתחלק אפריקה לפני כן ישמשו לפירעונו.

3.3 מיליארד שקל: חלק מרכזי נוסף בהסדר המוצע הוא המרת חלק מהחוב למניות של אפריקה ישראל והחברות בנות. בכוונת החברה להשאיר את לב לבייב כבעל השליטה עם אחזקה של כ-56% (היום מחזיק לבייב ב-74.8% מהמניות), כשמחזיקי האג"ח יקבלו 25% ממניות החברה, ששוויין כיום בשוק עומד על 580 מיליון שקל. שאר בעלי המניות יישארו עם 19% מהמניות (לעומת 25.2% כיום).

בכל הנוגע לחברות הבנות, עדיין לא ברור כמה יקבלו בעלי האג"ח, אך גם כאן אפריקה מתכוונת להמשיך ולהחזיק בלפחות 50% ממניותיהן. שאלת המפתח היא מה שוויין של המניות שתמורתן יומר חוב זה. באפריקה מתכוונים להתבסס על שוויין המאזני, אולם שווי זה נמוך לעיתים בעשרות אחוזים לעומת שווי השוק שלהן (ראו טבלה).