בכיר באפריקה: "אני לא רואה סיבה שלבייב צריך להביא כסף"

באפריקה לא מתרגשים: "השיחות מתנהלות בצורה עניינית, הגונה ובמהירות" ■ פסגות: "מבחינתנו לא השתנה כלום לעומת המתווה שהוצג לנו לפני שבוע. עמדתנו זהה לזו שהוצגה אתמול במכתב ששלחנו לחברה

שלושה וחצי שבועות אחרי הודעתה הדרמטית כי לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה לבעלי האג"ח, פרסמה היום אפריקה ישראל את עיקרי המתווה להסדר שהיא מציעה, שעיקרו פריסת עיקר החוב לתקופה של עד 16 שנים, תשלום במזומן והמרת חוב למניות.

במהלך השבועות האחרונים זכו מנהלי החברה ובעל השליטה בה, לב לבייב, לקיתונות של ביקורת מצד הגופים המוסדיים, בעיקר בשל היעדר נכונות מצדו של לבייב להזרים הון לקופת החברה מחד, ורצונו להמשיך ולשלוט בה מאידך.

היום, יצאה הנהלת אפריקה בראשות המנכ"ל, איזי כהן, מהבונקר ועלתה להתקפת נגד תוך שהיא מבהירה בקול חד וברור: לבייב יישאר בעל שליטה בחברה, מבלי שיזרים לה הון חדש.

ההסדר המתגבש אמור להיות אחיד פחות או יותר לכל 13 סדרות האג"ח של החברה. באפריקה הדגישו היום כי ההסדר המוצע אינו כולל "תספורת" לבעלי האג"ח, וכי הללו יקבלו נכסים לפי שווי החוב שעומד כיום על 7.4 מיליארד שקל במאזן החברה.

"הסכם תוך מספר שבועות"

יחד עם זאת, שווי הנכסים תמורתם יומר חלק מהחוב לא ייקבע לפי שווי השוק שלהם, אלא לפי שוויים במאזן אפריקה ישראל. ההפרש בין שווי הנכסים במאזן לשווי השוק עומד בממוצע על עשרות אחוזים.

הנהלת אפריקה ישראל קיימה בימים האחרונים סדרת פגישות עם המשקיעים המוסדיים השונים, עוד בטרם הוקמה נציגות מחזיקי האג"ח של החברה. חלק מהמוסדיים טענו היום כי אינם מרוצים מהצעת החברה. "אפריקה ישראל הגזימה", אומר אחד מהם "ההצעה לפיה נקבל נכסים לפי שוויים במאזן אינה מקובלת עלינו. עדיף כבר ללכת לפירוק, אז נקבל יותר".

למרות התגובות הלוחמניות של חלק ממחזיקי האג"ח, בשוק ההון המתווה המסתמן התקבל דווקא בחיוב. מניית אפריקה ישראל עלתה היום בכ-3% וגם איגרות החוב של החברה עלו בשיעור דומה.

באפריקה ישראל לא מתרגשים יותר מדי ממתקפות המוסדיים בתקשורת:

"השיחות מתנהלות בצורה עניינית, הגונה ובמהירות", אומר גורם בכיר בחברה. "כנראה יש הבדלים בין מה שנאמר לחברה לבין מה שנאמר לכלי התקשורת".

גורם אחר באפריקה, המקורב להסדר, העריך כי ניתן יהיה לגבש מתווה שיוסכם עם מחזיקי האג"ח תוך מספר שבועות.

המשקיעים המוסדיים לא מרוצים ממספר אלמנטים במתווה שמציעה אפריקה. ראשית, הם מתנגדים לכך ששווי הנכסים שיקבלו מחזיקי האג"ח ייקבע לפי שוויים במאזן: "הנכסים והמניות שהחברה מציעה שווים פחות מהסכום שהיא רוצה שנמיר אליו את החוב, ולכן כן מדובר בתספורת" אומר משקיע מוסדי. "שווי השוק של נכסי אפריקה עשוי להישאר נמוך עוד תקופה ממושכת, ועלול שלא להגיע לשוויים במאזן החברה".

כמו כן, העובדה שההסדר כולל שטר הון בהיקף של 2.4 מיליארד שקל, ללא ריבית, שייפרע רק בעוד 16 שנה, והעובדה כי ההסדר אינו כולל הזרמת הון מכיסו של לבייב, מעוררים התנגדות בקרב המוסדיים.

באפריקה ישראל, מנגד, סבורים כמובן שההסדר שהוצג הוא הוגן: "יש לנו אחריות לקבוע מתווה שהחברה יכולה לעמוד בו. ההצהרה הברורה שסך השווי המאזני של מרכיבי המתווה לא ייפחת משווי הפארי של סך החוב, נותן אות מאפריקה שהיא רוצה לבוא עם חבילה הוגנת וסבירה וגם כזו שהיא יכולה לעמוד בה. אין טעם למתווה אחר שעלול להביא למצב שעוד שנה-שנתיים נצטרך לבקש בגללו הסדר נוסף".

גורם בכיר באפריקה ישראל התייחס היום גם לסוגיית הזרמת ההון של לבייב ואמר כי "לבייב לא יביא כסף מהבית. אם החבילה כוללת את המרכיבים בערך הפארי (הערך המתואם) של ההתחייבויות, אני לא רואה סיבה לפיה הוא צריך להביא כסף מהבית".

פסגות: מבחינתנו לא השתנה דבר

מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים, יובל בן זאב, התייחס היום להודעת אפריקה ואמר כי "עצם זה שהחברה אומרת שבעלי האג"ח יקבלו נכסים בשווי החוב זו אמירה חזקה. מה שחשוב זה גם שהם מדברים על כלל מחזיקי האג"ח ולא עושים הבחנה ביניהם. באופן תיאורטי אפשר למצוא דברים שיהיו קרובים לערך הכולל עליו היא מדברת, אבל בכל מקרה זה עוד קצת מוקדם, ועכשיו צריך לראות את הפרטים שהיא תציע במסגרת ההסדר".

אתמול פרסם בית ההשקעות פסגות, אחד ממחזיקי איגרות החוב הגדולים של אפריקה ישראל, הודיעה רשמית על כוונתו לפנות לבית המשפט כדי למנות לאפריקה מפרק. בכוונת פסגות לפעול בהליך משפטי על מנת שבזמן ניהול המו"מ להסדר, תהיה אפריקה ישראל בניהול בית משפט או נאמן, ולא יבוצעו בה פעולות חד צדדיות.

היום נמסר מפסגות כי "מבחינתנו לא השתנה כלום לעומת המתווה שהוצג לנו לפני שבוע. עמדתנו זהה לזו שהוצגה אתמול במכתב ששלחנו להנהלת החברה. נמשיך לשאוף להגיע להסדר הנכון ביותר עבור העמיתים. אם נגיע למסקנה שפירוק או הקפאת הליכים הם ההליך הנכון עבור העמיתים שלנו, נפעל בהתאם".

להערכת פסגות, אפריקה ישראל שווה יותר לנושיה תחת פירוק או הקפאת הליכים מאשר במצב הנוכחי. "המשמעות של הודעת אפריקה מה-30 באוגוסט, כי לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה, היא כי החברה חדלת פירעון, ולכן הבעלים האמיתיים שלה הם אנחנו, בעלי האג"ח, ויש חשיבות עליונה להליך שינוהל לטובת הנושים", אמר אתמול ל"גלובס" רועי ורמוס, מנכ"ל פסגות.

פסגות פנתה במכתב למנכ"ל אפריקה ישראל, איזי כהן, ובו הודיעה כי בכוונתה לפנות להגנת בית המשפט ולמינוי בעלי תפקיד מתאימים באפריקה. "ככל שלא תפעלו לגיבוש מתווה הסדר נושים שיכלול, לכל הפחות, הזרמה משמעותית של כספים מצד בעל השליטה, או לחילופין דילול עמוק של בעלי המניות שישקף את מלוא הזכויות הכלכליות של הסדר החוב, לא יהא מנוס מנקיטת צעדים משפטיים אשר יבטיחו שמירה על זכויותיהם של מחזיקי איגרות החוב", מאיימים עורכי הדין של פסגות.