הסדר בצים? התשלומים למחזיקי האג"ח יידחו ב-4 שנים

המרת החוב תתבצע לפי שווי של 700 מיליון דולר לצים, וההסדר יכלול גם תוספת ריבית של 0.4%-1.8% ■ בהנחה שהצדדים אכן יגיעו להסכמה סופית ויגובש הסדר חוב, תוכל החברה לישראל להתפנות לשלב האחרון בגיבוש ההסדר - הצבעה על הזרמת 350 מיליון דולר לצים

חברת הספנות צים, שבשליטת החברה לישראל , קרובה לגיבוש הסדר עם מחזיקי האג"ח שלה. נציגות מחזיקי האג"ח, הכוללת את מגדל, עמיתים והראל, קיימה מרתון שיחות עד השעות הקטנות אתמול בלילה עם הנהלת החברה, וכעת עולה מההסדר המתגבש כי מחזיקי האג"ח, בהיקף של כ-350 מיליון דולר, יסכימו לדחייה בתשלומי האג"ח למשך כארבע שנים, בתמורה לפיצוי שיתקבל במספר מישורים.

ראשית, מחזיקי האג"ח יקבלו לרשותם ביטחונות - עדיין לא ברור אילו, אך לפי טיבם תיקבע התוספת בריבית שיקבלו מחזיקי האג"ח (ככל שאיכות הביטחונות תהיה גבוהה יותר, התוספת בריבית תהיה נמוכה יותר). בכל אופן, שווי הביטחונות יעמוד על עד 50% משווי החוב, והתוספת בריבית תעמוד על 0.4%-1.8%.

בנוסף, תעמיד צים שעבוד שלילי לטובת מחזיקי האג"ח, כלומר תבטיח שלא לשעבד חלק מנכסיה לטובת נושים אחרים ללא הסכמת מחזיקי האג"ח.

כמו כן, יקבלו המחזיקים אופציה להמיר חלק מהחוב למניות החברה. זו תחולק לשני חלקים, כשבראשון יוכלו מחזיקי האג"ח להמיר חלק מהחוב ל-10%-15% ממניות החברה לפי שווי של כ-700 מיליון דולר. כלומר, המרה שכזו תביא למחיקה של כרבע מהחוב. בשלב השני יקבלו מחזיקי האג"ח אופציה להמיר חלק מהחוב לאג"ח להמרה, אותן ניתן יהיה להמיר למניות בעת הנפקה של החברה בעתיד.

בנוסף לכך, כדי להקטין את הסיכון ואת אי הוודאות בדבר יכולת החברה לעמוד בתשלומי החוב בשנת 2016, הבטיחה החברה לישראל למחזיקי האג"ח כי תזרים לצים כ-100 מיליון דולר, במידה שזו תתקשה לעמוד בתשלומי החוב.

סכום זה יצטרף ל-350 מיליון הדולר אותם אמורה להזרים החברה לישראל, שבשליטת משפחת עופר, כחלק מהסדר החובות הכולל של צים.

אין ודאות שההזרמה תאושר

בהנחה שהצדדים אכן יגיעו להסכמה סופית ויגובש הסדר חוב, תוכל החברה לישראל להתפנות לשלב האחרון בגיבוש ההסדר, והוא הצבעה על הזרמת אותם 350 מיליון דולר לצים. הצבעה זו הייתה אמורה להתקיים היום, אך לנוכח העיכוב בהגעה להסדר עם מחזיקי האג"ח, היא נדחתה לסוף החודש. הזרמה זו היא תנאי הכרחי לקיומו של ההסדר, אך כלל לא בטוח שתעבור בהצבעה.

לפני מספר שבועות דחו בעלי המניות את ההצעה להזרים 100 מיליון דולר לצים, ולכן אין זה טריוויאלי כלל שהפעם הם יאשרו הזרמה בסכום גדול יותר. מה עוד, שבהסדר הנוכחי היקף ההזרמה העתידי עשוי לגדול ב-100 מיליון דולר, בשל דרישת מחזיקי האג"ח של צים.

חברת הספנות צים נקלעה למצוקה בעקבות המשבר בענף הספנות ותוכנית ההתרחבות האגרסיבית שאימצה, שגרמה לה להגדיל באופן משמעותי את היקף החוב. החברה הפסידה כ-300 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה, ולפי הערכותיה היא עלולה להיכנס לגירעון תזרימי של כמיליארד דולר עד לשנת 2013.