ברננקי החל באסטרטגיית היציאה: העלה הריבית על הלוואות ל-0.75% מ-0.5%

מדובר בפעם הראשונה מזה יותר מ-3 שנים שה'פד' מעלה הריבית שהוא לוקח מהבנקים (ריבית הניכיון) ■ המהלך, שמהווה השלב הראשון ביציאה מתוכניות הסיוע, הוגדר כ"חזרה לנורמליות" ועדיין לא סימן להידוק מוניטרי

נגיד ה'פד', בן ברננקי, החל לממש את שדיבר עליו בהחלטת הריבית בשבוע שעבר, כשהחליט אמש (ה'), לאחר נעילת המסחר בוול סטריט, להעלות את הריבית על הלוואות (ריבית הניכיון).

הפדרל ריזרב העלה את הריבית שהוא לוקח מהבנקים ל-0.75% מ-0.5% - בפעם הראשונה מזה יותר משלוש שנים, כשהוא מסמן את תחילת היציאה מחבילות התמריצים שהוציאו את ארה"ב מהמשבר הפיננסי.

"ארה"ב החלה לנוע לכיוון של יציאה מתוכניות התמריצים", אמר קנישי היראנו, אנליסט בבית ההשקעות טאקשיבנה. "על אף נחיצותו, המהלך מערער את אמון המשקיעים שחוששים מההשלכות קצרות הטווח של צעד זה".

מדובר ב"חזרה לנורמאליות" ולא סימן להידוק מוניטרי

עם פרסום ההודעה, ה'פד' החליט לבטל את ההנחה כי מדובר בצעד ראשון לעבר העלאת הריבית הרגילה. ריבית ה'פד' נמצאת כעת על רמה של בין 0% ל-0.25%.

"ההתאמות לא צפויות להוביל לתנאים הדוקים יותר למשקי הבית ולעסקים ולא משנים את התחזית הכלכלית או את המדיניות המוניטרית" אמר ברננקי.

ה'פד' התאמץ רבות כדי לתאר את המהלך כ"טכני בלבד". ה'פד' פרסם את ההחלטה כ-30 דקות לאחר נעילת המסחר בוול סטריט. שוקי אסיה מגיבים בירידות.

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס, התייחס בתגובה למהלך של ברננקי, ואמר כי מזה כמה חודשים תרים השווקים הפיננסיים אחר רמז ליציאת ארה"ב מתכניות הסיוע. גם כך סבלו השווקים בשבועיים האחרונים מעצבנות יתר עקב המשבר בגוש האירו. "ארה"ב אינה מעוניינת לעורר גלים ומנסה להגדיר צעד זה כטכני בלבד אולם השווקים רואים בצעד זה איתות ברור לכך שהצעדים הנוספים בדרך ומגיבים בהתאם - שוקי המניות יורדים, הסחורות והמטבעות נחלשים לעומת הדולר", לדבריו.