פאניקה בוול סטריט: המדדים איבדו כמעט 10% - וסגרו ב-3%

מניית פרוקטר אנד גמבל, למשל, איבדה ברגעי הצלילה יותר מ-30% מערכה ■ הדאו איבד יותר מ-900 נק' - אך סיים בירידה של 347 נק' ■ מדד הפחד, ה-VIX זינק 50% ■ בכיר בפד': "משברי החוב באירופה - איום אמיתי על ארה"ב" ■ אירופה ננעלה בירידות חדות ■ בהלה במט"ח

מפולת בוול סטריט. כשעה וחצי לפני סיום המסחר המדדים המובילים מעבר לים נפלו בכ-9%, אך מעט לאחר מכן הנפילות התמתנו והמדדים ירדו בסיום "רק" כ-3.3%. בחדר המסחר של אופנהיימר אמרו היום ל"גלובס", כי הנפילה הפתאומית הגיעה לאחר שה-S&P 500 שבר את רמות 1,150 נק' ו-1,140 נק' - מה שהפעיל שני טריגרים של פקודות סטופ לוס, על פוזיציית לונג על המדד, והביא לגל של מכירות אגרסיביות.

הדאו ג'ונס רשם במהלך הנפילה את הירידה החדה ביותר מאז הקריסה של השווקים ב-1987, וכל המניות המרכיבות את המדד רשמו ירידה. מדד ה-S&P פרץ מטה את רמות התמיכה של 1,140 ו-1,156 נקודות. זיו סגל, המנתח הטכני של גלובס אמר כי "מהלך מתחת ל-1,140 נק' יחשב סימן דובי ביותר. קו מגמה עולה, ממוצע נע ל-89 יום ותמיכה אופקית פוטנציאלית יחצו במקרה כזה כלפי מטה וסביר שהחציה, אם תהיה, תהיה חדה וכואבת למי שיחזיק מניות".

נציין, כי דיווחים בתקשורת האמריקנית אומרים כי טעות אנוש באחד מחדרי המסחר המובילים הביאה לנפילה הפתאומית, וכי מניית פרוקטור אנד גמבל, הנמנית עם מדד הדאו ג'ונס, נפלה בפתאומיות בכ-30%, ותרמה לטעות ולנפילות.

יניב חברון, מנהל מחלקת המאקרו והאסטרטגיה באקסלנס, אמר היום ל"גלובס", כי נראה שהוזרמה פקודת מכירה בסכום לא נכון על מדד ה-S&P 500, וזה שהשוק לא תיקן בחדות מעלה לאחר הטעות, מלמד כמה פגיע השוק ורגיש לאירועים פתאומיים.

המשקיעים בארה"ב נכנסו לפאניקה לגבי השפעת משברי החוב באירופה על השוק האמריקני, ודברים של בכיר בפד' לא תרמו לסנטימט. כן ברקע, נתוני המאקרו שפורסמו לפני הפתיחה, וגם דבריו האופטימיים של יו"ר הפד' ברננקי, שלא מצליחים כאמור לתרום לסנטימנט.

החוזה על הנפט הגולמי למסירה ביוני צנח בסיום המסחר בבורסת הסחורות בניו יורק ב-3.6% ונקבע ב-77.11 דולר לחבית, רמתו הנמוכה מזה חודשיים, במסחר האלקטרוני ממשיך שערו לרדת והחוזה מאבד כ-4% ונסחר ב-76 דולר לחבית.

לפני פתיחת המסחר פורסמו שני נתוני מאקרו - דו"ח התעסוקה השבועי ונתונים מקדימים לפיריון העבודה ברבעון הראשון. תביעות האבטלה ירדו בשבוע החולף, אך פחות מהצפי המוקדם. פיריון העבודה ברבעון הראשון עלה יותר מהתחזיות, אך עדיין מדובר בהאטה לעומת הרבעון הרביעי של 2009.

יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, אמר היום כי הוא אופטימי על כך שהבנקים בארה"ב יחלו להקל בקריטריונים שלהם למתן הלוואות ללקוחותיהם, למרות שהאשראי בשוק עדיין הדוק. ברננקי ציין כי בסקר רבעוני אחרון של הפדרל ריזרב, לא נמצאו סימנים להידוק נוסף בתנאי האשראי של הבנקים - לראשונה מאז 2007. "הכלכלה משתפרת, ומלבד הנדל"ן המסחרי אנו צופים ירידה צנועה בהידוק האשראי ובהלוואות הבעייתיות של הבנקים", אמר ברננקי. "כתוצאה מכך, ההלוואות צפויות להתחיל ולהשתחרר", הוסיף.

החששות ממשברי החוב באירופה מעיבים

אך כמובן שהמוקד האמיתי הוא אירופה. הבורסות סגרו את יום המסחר בירידות שערים חדות, כשבשווקים עדיין קיימים החששות שמשבר החובות יתפשט. גם הצלחה במכרז הנפקת אג"ח ממשלתיות של ספרד לא הצליחה לתרום לסנטימנט. נגיד הבנק האירופי ז'אן קלוד טרישה הותיר היום את הריבית בגוש על 1% בחודש ה-13 ברציפות, ואותת כי היא תישאר ברמה זו לתקופה ממושכת. טרישה התייחס גם למשבר החוב באירופה וקרא לממשלות לרסן את הגירעונות שלהן. הנגיד מברך על תוכנית הקיצוצים ביוון ואומר כי הסדר חוב במדינה אינו עומד על הפרק. טרישה אמר כי מעולם לא נדונה האפשרות לרכוש אג"ח של יוון וכל תרחיש של פשיטת רגל במדינה לא עלה בכלל. המשקיעים בוול סטריט התאכזבו מאוזלת היד שגילה הנגיד טרישה שאמר כי אינו מתכוון לרכוש אגרות חוב ממשלתיות על מנת לסייע למדינות החלשות.

"גם אם יוענק סיוע החירום ליוון נותרים חששות רבים לגבי היכולת הפוליטית של ההנהגה ביוון לבצע את תוכנית הקיצוצים", מסרו כלכלני בנק הפועלים. "במידה שהמשבר ימשיך להתפתח ולהדביק מדינות נוספות, וייווצר משבר פוליטי חמור כלל אירופי, אין לשלול אפשרות שבמהלך הזמן יגיע גוש האירו לידי פירוק", לדבריהם. למרות זאת, בבנק הפועלים ממשיכים לשמור על דעה חיובית באשר לשוקי המניות - "עמדתנו נותרת חיובית בבסיסה, אם כי אנו מדגישים את העלאתו של גורם הסיכון על רקע ההתפתחויות באירופה. אנו מותירים את הקצאת הנכסים המומלצת על ידינו בעינה, קרי: עדיפות לארה"ב".

ירידה בתביעות האבטלה; עלייה בפיריון העבודה

ב-15:30, שעון ישראל, פורסמו נתונים מקדימים בדבר פריון העבודה ברבעון הראשון, שעלה ב-3.6%, לעומת הצפי לגידול של 2.4%. עם זאת, מדובר בהאטה לעומת הרבעון הרביעי של 2009, אז נרשמה עלייה של 6.9%.

במקביל, מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה ירד צפוי ב-7,000 ל-444 אלף תביעות, פחות מהצפי לירידה ל-440 אלף תביעות. התביעות המתמשכות ירדו ב-59 אלף ל-4.59 מיליון.

בנוסף, היום זרמו לשוק נתוני המכירות של הרשתות הקמעונאיות, שדיווחו על התמתנות בקניות שבוצעו בחנויותיהן בחודש אפריל, זאת לאחר הזינוק שחל במארס. חלק מהזינוק במארס הינו בגלל חג הפסחא שחל השנה מוקדם מהרגיל, כך שבסה"כ מסתכמת עונת האביב בארה"ב כעונה מכובדת - סימן מעודד לכלכלה. עם זאת מעריכים בשוק כי ההתאוששות בהוצאות הצרכנים עדיין צפויה להיות נמוכה יחסית לשנים עברו על רקע שיעור האבטלה הגבוה ושוק האשראי ההדוק.

ים של דו"חות כספיים

מבין המניות הבולטות היום בוול סטריט, נציין את הרשתות הקמעונאיות: רשת קוסטקו דיווחה על עלייה של 11% בהכנסות באפריל; רשת טארגט דיווחה על ירידה של 5.9% בהכנסות, אולם בחישוב של מארס ואפריל יחד עלו ההכנסות ב-3%; מייסי'ס דיווחה על עלייה של 1.1% בהכנסותיה; גאפ רשמה ירידה של 3%; נזכיר כי הרשת הגדולה ביותר בארה"ב, וול מארט , הפסיקה לפרסם את נתוני המכירות החודשיים כבר לפני שנה.

קראפט פודס , החברה ב'מועדון הדאו ג'ונס, צפויה לדווח היום על רווח של 45 סנט למניה ברבעון הראשון, בדומה לרבעון המקביל אשתקד.

מיקרוסופט החלה למכור היום את הסלולריים הראשונים מתוצרתה: KIN One ו-KIN Two ברשת וריזון האמריקנית. המכירה המתבצעת כרגע רק באינטרנט, פונה לצעירים במחירים זולים במיוחד, כאשר לחנויות, המכשירים האלו יגיעו ב-13 לחודש. הדגם הראשון של החברה נמכר במחיר של 50 דולר, במקום 330 דולר (מחיר לפני סבסוד). בתמורה לרכישה און ליין ולחוזה בין שנתיים, הלקוח מקבל את המכשיר בהנחה משמעותית.

לאחר הנעילה צפויה אלון USA להציג מעבר להפסד של 95 סנט למניה ברבעון הראשון, וגם ביגבנד צפויה לעבור להפסד, ובמקרה שלה - של 3 סנט למניה. איזיצ'יפ , טופ אימג' והרמוניק תדווחנה גם כן.

לקראת דו"חות טאואר , שתפרסם את תוצאותיה לרבעון הראשון ביום רביעי הקרוב מעדכנים היום כלכלני קרדן קפיטל מרקטס את סקירתם על החברה. בקרדן לא מתרגשים במיוחד מהנפילה של מניית טאואר וחוזרים על מחיר יעד של 3 דולר למניה ל-12 החודשים הקרובים, על רקע חזרה צפויה לרווחיות על בסיס GAAP ברבעון השלישי של השנה.

דלק US פרסמה הבוקר את דו"חותיה לרבעון הראשון של 2010, מהם עולה כי הכנסותיה זינקו ב-142% והסתכמו ב-893 מיליון דולר לעומת הכנסות של 386.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה, רושמת החברה הפסד של 14.1 מיליון דולר, קיטון לעומת הפסד של 21.1 מיליון דולר שנרשם ברבעון הרביעי של 2009. עם זאת, ברבעון המקביל אשתקד רשמה החברה הפסד קטן בהרבה - 3 מיליון דולר.

אורמת טכנולוגיות דיווחה הבוקר כי הכנסותיה ברבעון הסתכמו ב-82.7 מיליון דולר, ירידה מ-99.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה רשמה אורמת רווח נקי בסך של 1.8 מיליון דולר, 4 סנט למניה, בהשוואה לרווח של 14.5 מיליון דולר, 23 סנט למניה, ברבעון הראשון של 2009.

אקוויטי וואן דיווחה היום על גידול של 1.6% בהכנסות הרבעון הראשון לכ-70 מיליון דולר. הרווח הנקי הסתכם ב-5.4 מיליון דולר, או 6 סנט למניה.

מיינד דיווחה היום על עלייה של 28% ברווחי הרבעון השלישי ל-5.3 מיליון דולר. על בסיס GAAP, החברה הרוויחה 1.35 מיליון דולר, או 7 סנט למניה.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]