"נביא הזעם" ריצ'רד ראסל: "השוק המסכן מתפרק; אם אתם עדיין בפנים - מכרו את כל המניות וצאו מהשוק"

ראסל, שתחזיותיו בעבר התגשמו והדהימו משקיעים רבים, שולח אזהרה ברורה: המפולת בפתח ■ "מכפילי הרווח מסוכנים; הנזק יסתכם בטריליוני דולרים" ■ "לא איכפת לי כמה המניות שלכם טובות וגדולות; כשהדוב מכה, הוא נועץ את הטלפיים שלו בכל הילדים והילדות"

"צאו משוק המניות". את המסר הזה העביר אתמול (ד') שוב ריצ'רד ראסל, מחבר הניוזלטר המפורסם "Dow Theory Letters" ומי שמסתמן שנביא הזעם של המשבר הנוכחי, משבר החובות באירופה.

ראסל הוציא אמש ניוזלטר מעודכן, בו הוא חזר וקרא למשקיעים לצאת משוק המניות, בטענה שהמפולת בפתח. כזכור, ב-18 במאי הוא דיבר על היפוך מגמה לירידות ואמר למשקיעים שהם לא יזהו את ארה"ב עד סוף השנה; מאז מדד ה-S&P 500 ירד בכ-5%.

היום, הוא ממשיך להזהיר למרות סימני ההתייצבות בשווקים וחרף המלצותיהם של אנליסטים רבים לנצל את התיקון הנוכחי כדי לאסוף מניות בזול.

"סוף סוף זה קורה, השוק המסכן מתפרק", כותב ראסל והדגיש כי שוק המניות יוצא מדעתו. הוא הדגיש כי על המשקיעים להקשיב לשוק ולא לאנליסטים. "קשה לי לומר למנויים שלי שהשוק הגיע כבר לשיא ושצריך לצאת מהמניות. אם אתם עדיין בפנים - מכרו את המניות (אך לא את הזהב) וצאו מהשוק. לא איכפת לי כמה כמה המניות בתיק שלכם טובות וגדולות. כשהדוב מכה, הוא נועץ את הטלפיים שלו בכל הילדים והילדות".

ראסל קרא למשקיעים להתמקד בזהב, שנחשב לחוף מבטחים בתקופות של אי ודאות וירידות בשוקי המניות. הוא טוען כי מכפילי הרווח בשוק האמריקני גבוהים ורווחי החברות ייפגעו מההאטה בהתאוששות הכלכלית העולמית, כך שהשוק צריך לרדת.

"הירידות במכפילי הרווח בשוק הדובי יעלו לכם ביוקר, וכעת המכפילים מסוכנים וגבוהים מרמה של 20", אמר ראסל. מכפיל הרווח הממוצע של מניות ה-S&P 500 ב-40 השנים האחרונות הינו כ-15-16. ראסל הוסיף, כי הירידות במניות כבדות כמו גוגל, אפל וברקשייר הת'אווי במחזורים גבוהים, כמו גם הירידות החדות במחירי הנפט והסחורות, מראים כי השווקים אינם מאמינים לחדשות על תחזית כלכלית ורודה בארה"ב.

ראסל הוא שחקן ותיק מאוד בשוק. הוא מוציא את הניוזלטר שלו כבר 52 שנים ובין היתר חזה את שיאו של השוק השורי בשנים 1949-1956 וגם את התחתית בשוק הדובי של 1972-1974. בין היתר, הוא מתבסס בניתוחיו על ניתוח טכני - תיאוריית הדאו של צ'ארלס דאו מהמאה ה-19.

"ב-50 השנים האחרונות, זהו השיא הכי ברור שאני יכול לזכור", כותב ראסל על השיא האחרון אליו הגיע השוק בחודש אפריל. "הנזק יסתכם בטריליוני דולרים".