שידור חי מפורום קיסריה - שטייניץ: לפקח על הגז והגבינות

שר האוצר: "אם מישהו חושב שאפשר לנצל את מה שקורה במצרים כדי להעלות את מחיר הגז וכתוצאה מכך גם את מחיר החשמל - טעות בידו. זו התנהלות קרטליסטית ומונופוליסטית"

"מחירי הגז ומחירי מוצרי החלב הם אמנם שני תחומים שונים ונפרדים, אבל העיקרון הוא אותו עיקרון: אנחנו לא יכולים להסכים לכך שהאינטרס של המדינה ושל אזרחי המדינה לא יבוא לידי ביטוי ואף יירמס על-ידי קבוצות כוח או ריכוזיות" - כך אמר היום (א') שר האוצר, יובל שטייניץ, בפורום קיסריה שמתקיים השנה במכללה למינהל בראשון-לציון.

לדברי שטייניץ, אם יתברר כי מחירי הגבינות בישראל כפולים ממחיריהם של מוצרים מקבילים בעולם המערבי, ברור שהדבר בלתי נסבל ומחייב תיקון. "אם זה לא יסתדר מעצמו, כי מחאה ציבורית יכולה הרי להשפיע, נשקול שורה של צעדים. זה כולל הסרה של חסמים ליבוא כדי ליצור תחרות אמיתית עבור הצרכן הישראלי, וזה כולל גם את סוגיית החזרת הפיקוח".

שטייניץ גילה כי הוא דיבר על הנושא הזה הבוקר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, והבהיר כי הוא מקווה לקדם בחודשים האחרונים את ההצעה להחיל לראשונה את חוק ההגבלים העסקיים גם על תוצרת חקלאית.

"כשר האוצר עליי לדאוג גם לחקלאות ולתעשייה, אבל עלינו לראות את התמונה הכוללת שבה גם המחיר שמשלם הצרכן הישראלי הוא חלק מהשיקול. כמו שעשינו בתחום התקשורת יחד עם משרד התקשורת כשהכנסנו מפעילים נוספים, כך נעשה במידת הצורך גם בשוק הגבינות. לא יכול להיות שנשלם כפול", אמר שר האוצר.

שטייניץ חזר והשווה את סוגיית מחירי החלב והגבינות לסוגיית הגז הטבעי, כדי להבהיר שהוא נחוש לשנות את המצב. "כפי שלא היססתי בשנה האחרונה לעמוד על האינטרסים של אזרחי ישראל ולהיאבק מול לחצים לא קלים, כך נעשה גם עבור צרכן החשמל הישראלי", אמר שטייניץ והוסיף איום כלפי יצחק תשובה ושותפויות הגז: "אם מישהו חושב שאפשר לנצל את מה שקורה במצרים כדי להעלות את מחיר הגז וכתוצאה מכך גם את מחיר החשמל - טעות בידו. זו התנהלות קרטליסטית ומונופוליסטית. אנו כבר שוקלים להפוך את הגז הטבעי למוצר תחת פיקוח, או להכריז על שותפויות הגז כמונופול".

שר האוצר סיכם את הסוגיה: "היכן שיש תחרות אמיתית אנו נשאיר את הדברים לכוחות השוק, אולם היכן שאין תחרות אנחנו נתערב".

מאבק בהעסקת עובדים זרים

שטייניץ דיבר במהלך נאומו על חשיבות עצירת השטף של העסקת עובדים זרים, שפוגעת לדבריו בעובדים הישראליים. "הזרים לא דוחקים את המנכ"לים, גם לא את עורכי הדין, את הברוקרים או את הטייסים של אל-על. הם דוחקים את העובדים הפשוטים, את עובדי הקבלן, את הטבחים ואת המנקים.

"העסקת העובדים הזרים מגדילה את פערי השכר כי היא יוצרת תחרות דווקא מול החלשים בחברה. לכן, הכלל הכי חשוב בעת צמיחה זה לעמוד ולחסום את הגידול במספר העובדים הזרים".

לדבריו, "אנו עדים להתגברות של לחץ מצד קבוצות אינטרסנטיות שמעוניינות בעובדים זרים, כי הן רוצות לבנות והן רוצות עוד כוח-אדם, אם זה מרומניה ואם ממקומות אחרים. אנו צריכים לעצור את הלחצים האלה, גם אם זה יפגע בשברי אחוזים בקצב הצמיחה".

שטייניץ התעלם מהערת "גלובס" על רקע העובדה שהוא בעצמו נכנע ללחצים של התאחדות הקבלנים ושל ההסתדרות, והחליט להקפיא את מתווה ההפחתה של מספר העובדים הזרים בענף הבנייה.