זכרו את נובמבר: קבוצת ההאקרים אנונימוס מאיימת לתקוף את פייסבוק ב-5.11

החודשים האחרונים הפכו את האינטרנט לקרקע פורייה להתקפות האקרים. כמעט מדי שבוע מתפרסמות ידיעות על פריצות לאתרים כאלה ואחרים, ונראה שאף גוף או ארגון לא נשאר חסין. אחד הגופים המרכזיים שאחראים לסדרת ההתקפות האינטרנטיות האלה היא קבוצת אנונימוס, שזה מכבר חרטה על דגלה לפעול לשם החירות והחופש ברחבי הרשת. אנונימוס שפרצה כבר לאתרים ממשלתיים בתוניסיה ובמצרים בתקופת המהומות שם, תקפה אתרים נוספים כמו אלה של עיתון "הטיימס", מסטרקארד ואתר משרד ההגנה הסורי, בשל הדיכוי האלים של ההפגנות במדינה, ואף איימה להפיל את אתר כנסת ישראל. כעת הציבה הקבוצה הציבה לעצמה מטרה שאפתנית יותר: פייסבוק.

בסרטון ששחררה ליו-טיוב - ושזכה כבר ליותר מ-700 אלף צפיות - מודיעה קבוצת אנונימוס כי ב-5 בנובמבר תתקוף בכל כוחה את הרשת החברתית הפופולרית בעולם, שבה חברים כ-750 מיליון גולשים. "כול מה שאתם עושים בפייסבוק נשאר בפייסבוק - לא משנה מה יהיו הגדרות הפרטיות שלכם, או אם ניסיתם למחוק את החשבון שלכם. אי אפשר למחוק את החשבון בפייסבוק, כי הרשת שומרת את כל המידע לעצמה", אומרים אנשי אנונימוס ומציינים כי "הגדרות הפרטיות של פייסבוק הן אשליה".

מידת האותנטיות של הסרטון והקשר שלו לקבוצת אנונימוס מוטלים בספק. בערוץ הטוויטר "הרשמי" של הקבוצה - @GroupAnon - מתנהלים חילופי דברים סביב השאלה, האם מדובר בפעולה רשמית שלה, אם לאו. עובדה זו מאפיינת את הקבוצה שאינה מאורגנת, וחבריה פועלים לעתים על דעת עצמם - ולא כקבוצה בעלת מנהיגות.

המועד שבחרה אנונימוס למתקפה המתוכננת על פייסבוק אינו מקרי; מדובר ביום השנה לגאי פוקס, חייל אנגלי קתולי שניסה באותו תאריך, לפני מאות שנים, לרצוח את מלך אנגליה וסקוטלנד ולשרוף את בית הלורדים. מאז 1605 מצוין מדי שנה יום תפיסתו באי הבריטי. פוקס עצמו הפך לסמל בעיניהם של אנשי אנונימוס - ולכן בחרו ב-5 בנובמבר כמועד להפלת אתר פייסבוק.

בחודש שעבר הרחיקה גוגל את חברי אנונימוס מהרשת החברתית החדשה שלה, גוגל פלוס, ומחקה את חשבון הג'ימייל של הקבוצה, בטענה כי כמה תכנים שהועלו בפרופיל של גוגל פלוס הפרו את הסטנדרטים הנוגעים לקהילת המשתמשים. באנונימוס לא אהבו במיוחד את המהלך, ובתגובה החליטה הקבוצה להקים רשת חברתית משלה בשם AnonPlus, שנמצאת בשלבי פיתוח והקמה.

הרשת החברתית ממשיכה להתפתח

בד בבד הציגה פייסבוק אפליקציה חדשה, המאפשרת למשתמשים לשלוח מסרים לטלפונים הניידים של חבריהם. פייסבוק פיתחה את האפליקציה בעבור אייפון של אפל, וכן בעבור סמארטפונים המבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל.

אפליקציית ה-Massenger החדשה של פייסבוק הופכת את תהליך השליחה והקריאה של המסרונים לפשוט ומהיר, לעומת המצב שהיה קיים עד כה, ומאפשרת למשתמשים לשלוח מסרונים ישירים לטלפונים של חבריהם שאינם בעלי חשבון בפייסבוק.

בחברה מציינים כי האפליקציה מתאימה במיוחד לשליחת מסרים קבוצתיים.