האוצר: מחירי הדירות החדשות ירדו בעוד 1.2% בספטמבר

מכירת דירות חדשות הוסיפה לרדת בשיעור חד, במיוחד באזורי המרכז ות"א - ירידה של 31% ו-49%, בהתאמה, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד

בחודש ספטמבר הוסיף שוק הנדל"ן להתקרר. ירידה בולטת במיוחד נרשמה בפלח השוק של דירות חדשות. במספר העסקאות חלה ירידה של כ-9% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כאשר ירידה חדה יותר של 24% נרשמה במכירת דירות חדשות. בהשוואה לחודש קודם, מחירי הדירות החדשות הוסיפו לרדת, בשיעור של 1.2%. כך מדווח היום משרד האוצר בסקירתו החודשית על מצב המשק, במסמך המכונה "אורות אדומים".

מכירת דירות חדשות הוסיפה לרדת בשיעור חד, במיוחד באזורי המרכז ות"א (ירידה של 31% ו-49%, בהתאמה, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד). בכך מסתכמת מכירת הדירות החדשות ברמה הארצית ברבעון השלישי השנה ברמת שפל של פחות מארבעת אלפים דירות, ירידה של 30% לעומת התקופה המקבילה אשתקד וירידה של 20% בהשוואה לרבעון הקודם.

מחירי הדירות החדשות הוסיפו כאמור לרדת בחודש ספטמבר, בשיעור של 1.2% בהשוואה לחודש הקודם. ירידות חדות יותר נרשמו באזור השרון ובאזור ירושלים. מנגד, באזור ב"ש נרשמה יציבות מחירים. רכישת דירות להשקעה הוסיפה אף היא לרדת, בשיעור של 11% בהשוואה לספטמבר אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם מדובר בשיעור ירידה של 3%, שיעור ירידה מתון מזה שנרשם בסה"כ העסקאות בשוק, אשר הביא לעליה במשקל הדירות להשקעה לשיעור של 26%.

הירידה המתונה יחסית ברכישת דירות להשקעה נובעת בעיקר מגידול ברכישת דירות להשקעה באזור באר שבע, האזור הדומיננטי ביותר בפעילות המשקיעים. יחד עם זאת חשוב לציין כי במקביל לגידול ברכישת דירות להשקעה באזור ב"ש נרשמה עליה חדה במכירת דירות ע"י משקיעים באזור זה (גידול של 28% הן לעומת החודש הקודם והן בהשוואה לספטמבר אשתקד), כך שמדובר בהחלפת בעלות בין משקיעים. משקל תושבי החוץ בפעילות בשוק המקומי מוסיף לעמוד על כ-5% מסך העסקאות, אולם בחודשיים האחרונים ניכרת הסטה של הביקוש בפלח שוק זה לאזור נתניה, בעיקר על חשבון אזור ת"א.

עוד מציינים באוצר כי נתוני הפעילות הריאלית שפורסמו בחודש הקודם שיקפו את המשך השפעת ההאטה בכלכלה העולמית על המשק הישראלי. בתוך כך, נרשמו ירידות במדד פדיון ענפי המסחר והשירותים ובמדד הייצור התעשייתי. מנגד במדד המכירות ברשתות השיווק נרשמה עלייה חדה.

בחודש ספטמבר ירד סך ההכנסות ממיסים ואגרות בכ-1% לעומת חודש אוגוסט ובחודש אוקטובר נרשמה ירידה נוספת של 1.6%. בחודשים ינואר- אוקטובר 2011 נצבר חוסר בסכום של כ- 2.6 מיליארד שקל בסך גביית המיסים (כולל אגרות) מול יעד הגבייה שנקבע בתקציב.