כששוק ההון מאבד אמון: האג"ח של אי.די.בי איבדו עד 6%

נראה כי האמון של המשקיעים ביכולתה של אי.די.בי לעמוד בהחזר החוב נפגע ■ בתום יום תנודתי, המניה דווקא עלתה לאחר שנפלה בבוקר ב-12%

המשקיעים בת"א לא חסים על ניירות הערך של אי.די.בי , וגם היום נמשך הסנטימנט השלילי, והתנודות החדות כלפי חברת ההחזקה שבשליטת נוחי דנקנר. בתחילת יום המסחר נרשמו ירידות שערים חדות כשאג"ח החברה נפלו עד 10%, אולם לקראת סוף יום המסחר נבלמו הירידות.

בסופו של דבר, מניית אי.די.בי אחזקות שנפלה במהלך היום ב-7%, סיימה את המסחר בעלייה קלה של 0.9%. האג"ח צנחו בשיעור חד, כשאת הירידות הובילה אג"ח ד' שצנחה בכ-6%. תשואת האג"ח מסדרה ג', שהיא הגבוהה ביותר מבין תשואות האג"ח של הקונצרן, כבר עומדת על 35.5%.

1. למה עכשיו? זו השאלה המרכזית שמעלה המפולת הנוכחית בניירות הערך של קונצרן אי.די.בי. מה הטריגר שהביא לכך שמניית הקבוצה איבדה 15% בשבוע האחרון, ואיגרות החוב צנחו בעד 20%? נכון שמניית קרדיט סוויס, אחת ההשקעות המרכזיות והממונפות של הקונצרן, נפלה בחודש האחרון בשיעור חד, אולם בשוק ההון מעריכים כי לא זו הסיבה המרכזית למגמה השלילית.

נראה כי האמון של המשקיעים ביכולתה של אי.די.בי לעמוד בהחזר החוב נפגע, וזאת דווקא כשדנקנר מוביל שורה של מהלכים שיאפשרו את פירעון החוב.

"בשוק לא אוהבים את הדרך שבה דנקנר מטפל בבעיית החוב", אומר גורם בשוק. בשבוע שעבר, נזכיר, דיווחה אי.די.בי על הלוואות בהיקף של 300 מיליון שקל שנטלה מקרן המנוף בראשית וממנורה. ההלוואות הללו אמנם מאפשרות לפרוע את חובות הקונצרן לתקופה הקרובה, אך במחיר של שעבודים לנושים חדשים. וככל שאי.די.בי משעבדת יותר נכסים, כך נשאר פחות לבעלי האג"ח במקרה של הסדר חוב עתידי, אם יקרה.

"דנקנר מטפל בבעיית החוב מלמעלה, כלומר על ידי לקיחת הלוואות בחברות המטה של הקונצרן, במקום לעשות זאת מלמטה, על ידי מימוש של חברות בנות ושיפור הנזילות באמצעות חלוקת דיבידנדים", מוסיף הגורם. אז נכון, דנקנר ניהל מו"מ למכירת שופרסל וכלל ביטוח, אך בסופו של דבר העדיף לסגת ממימוש הנכסים הללו. בשוק ההון היו מעדיפים כנראה לראות את דנקנר מתפשר על המחיר ומשלים עסקה שתשפר את הנזילות.

בינתיים, הנכס היחיד שדנקנר פועל ככל הידוע לממש הוא חברת משאב, בעלת מונופול המלט נשר, ואף נחתמה עסקה למכירתה של החברה למשפחת לבנת, שותפתו בגרעין השליטה באי.די.בי. אך גם סביב עסקה זו קיימת כעת עננת אי ודאות, בעיקר בסוגיית אישור הממונה על ההגבלים העסקיים.

2. היסטריה סביב האג"ח הקצרות? בשוק כמעט שלא מבחינים בין האג"ח השונות של הקבוצה, ושולחים את כולן לירידות חדות. גם האג"ח הקצרות של הקבוצה נסחרות כעת בתשואה גבוהה. אי.די.בי אחזקות אג"ח ג', שהמח"מ בה הוא 0.87 שנים, נסחרות בתשואה של כ-35.5%, וזאת למרות שלחברה יש את הכסף לפרעונות החוב בטווח הקצר. האם השוק היסטרי? לא בטוח.

תזכורת קצרה: בקיץ 2009, בזמן שמצבה של אפריקה ישראל הלך והתדרדר, מחזיקי אג"ח ט' היו רגועים באופן יחסי: החברה הייתה אמורה לפרוע בקרוב את האג"ח, ובקופתה היו מספיק מזומנים לתשלום החוב. אלא שלפתע הודיע בעל השליטה, לב לבייב, שאפריקה ישראל הולכת להסדר חוב כולל. המשמעות הייתה שכל תשלומי החוב נעצרים, וגם מחזיקי אג"ח ט' לא הולכים לקבל בקרוב את כספם. בסופו של דבר, הם אמנם זכו לתנאים משופרים לעומת שאר הסדרות, אך גם הם הצטרפו להסדר החוב ולא קיבלו את מלוא התשלום בזמן.

הלקח ברור: גם אם לחברה יש מספיק כסף בקופה לתשלום החוב הקרוב, זו עדיין אינה ערובה לכך שבעלי האג"ח אכן יזכו לקבל אותו.

3. מה עם הרכישה העצמית? לפני כמה חודשים הודיעה אי.די.בי כי תבצע רכישות עצמיות באג"ח שלה, בחברות שונות בקונצרן, בהיקף של מאות מיליוני שקלים. אלא שמאז לא בוצעו רכישות משמעותיות. בתחילה טענו גורמים המקורבים לקבוצה כי הדבר נובע מכך שתקופת הדוחות קרובה, לאחר מכן נטען שהמוסדיים פשוט לא רוצים למכור.

כעת כבר אי אפשר לטעון שהמוסדיים לא רוצים למכור, אפילו במחירי ריצפה, ובכל זאת, באי.די.בי לא קונים. גורמים בשוק מעריכים כי ייתכן שהסיבה לכך היא חשש שמהלך כזה יתפרש כניצול של מידע פנים, לאור התהליכים השונים שמובילה הקבוצה. בכל אופן, רכישה עצמית שכזו הייתה עשויה לשפר את האמון של שוק ההון בקבוצה.

4. הכוח המאגי נשאר: נוחי דנקנר מעולם לא היה האיש העשיר בישראל, וגם בתקופות השיא שלה, אי.די.בי לא הייתה הקונצרן הגדול ביותר כאן. ובכל זאת, לא נגזים אם נאמר שהוא נחשב לאחד האנשים החזקים במגזר העסקי, אם לא החזק ביותר.

גם היום, אחרי הנפילות, נראה כי כוחו עדיין לא נפגע. למרות המינוף הגבוה, ותשואות האג"ח הגבוהות, חברות הדירוג עדיין מותירות על כנו את הדירוג הגבוה של החברה (בקבוצת ה-A). כמו כן, מחזיקי האג"ח עדיין לא דורשים אסיפת אג"ח כדי לשמוע עדכונים ולבקש הסברים מהקבוצה לגבי הדרך בה היא מתכוונת לפרוע את חובותיה.

וגם המוסדיים שותקים. בעילום שם הם אמנם מוכנים לבקר בחריפות את מצב הקבוצה, אבל לציטוט? "לא תודה". אף אחד לא רוצה להסתכסך עם נוחי.

יתרה מזאת, יש גם מוסדיים שמוכרים כעת את האג"ח במחירי הרצפה הנוכחיים רק כדי שבעתיד - אם תידרש הקבוצה להסדר חוב - הם לא ימצאו את עצמם במצב שבו הם יהיו חייבים או להתעמת עם דנקנר או לספוג אש מהתקשורת. "לפעמים, עדיף לקבע הפסדים ולמכור בזול, מאשר להיקלע להסדר חוב מול נוחי דנקנר", סיכם זאת אחד המוסדיים.

טייקונים
 טייקונים