עופר עיני מחבק: "המפתח למאבק הזה הוא שנהיה ביחד"

(עדכון) - מפגן הכוח של עיני: אלפי עובדי ההסתדרות הגיעו להפגנה בת"א ■ עופר עיני: "מחירי הדיור אינם גזרה משמים אלא תוצאה של החלטות ממשלתיות" ■ רחוב ארלוזורוב חסום לתנועה

אתר "גלובס" העביר בשידור חי את הפגנת הענק של ההסתדרות: אלפי עובדים הגיעו מרחבי הארץ, ומביעים תמיכה במפגיני האוהלים. עובדי ההסתדרות קוראו קריאות מחאה כגון: "הון, שלטון, עולם תחתון!", "העובדים דורשים צדק חברתי!" וגם "ביבי הביתה". זאת, למרות ההצהרה של עיני לפני מספר ימים כי מטרתו אינה הפלת שלטון נתניהו. רחוב ארלוזורוב בת"א פקוק לחלוטין בגלל עשרות אוטובוסים של ההסתדרות שהובילו את העובדים מכל רחבי ההסתדרות. המשטרה סגרה את הרחוב מפינת ויצמן עד אבן גבירול.

"איבדנו את החמלה במדינה הזאת והפכנו להיות מדינה קפיטליסטית חזירית - מי שיש לו תיתן לו עוד ומי שאין לו קח לו עוד", אמר בנאומו יו"ר הסתדרות העובדים עופר עיני. "הממשלות ב-25 השנים האחרונות חיסלו את הכוח המאורגן והמשכורות בתהליך מגמתי. אין קשר בין מה שקורה בכלכלה לבין מה שקורה במדינה".

"מחירי הדיור אינם גזרה משמים אלא תוצאה של החלטות ממשלתיות לא לבנות כדי להעלות את המחירים. הממשלה היא המרוויחה העיקרית מעליית המחירים", הוסיף עיני. "אני קורא לראש הממשלה להקשיב לעם. יש פה ציבור שלם שקורא לך להקשיב לו, זה כאב שבא מהבטן. אני פתאום קורא ושומע שהעובדים הפכו להוית טייקונים, איזה טייקונים? הם בקושי גומרים את החודש".

עיני מפתיע בנאומו ומחבק את מנהיגי האוהלים לאחר שהתנצח איתם השבוע: "גורמים שניסו להפריע למחאה הצודקת הזו ניסו לעשות הפרד ומשול כדי לפגוע בה. המפתח למחאה הזאת הוא שנהיה ביחד. דפני וחבריה הם המנהיגים של המחאה הזאת יחד עם הסטודנטים".

עיני הוסיף כי קרא את מסמך הדרישות של אנשי המחאה ושיש בו "הרבה דברים חשובים". ברקע נשמעים קולות של מפינים שקראו לעיני "העם דורש שביתה כללית".

בהסתדרות תכננו את מפגן הכוח הזה כך שלא יצטייר כמפגן של ועדים גדולים וחזקים בלבד. כך למשל, בין הדוברים המרכזיים שמעון שטרית, יו"ר הוועד של עובדי תחנות הדלק בחברת סונול ונינה קליין, יו"ר ועד העובדות של נעמת.

"אנחנו מוכנים לכל תהליך כדי לשמור על זכויות העובדים" אמר איציק יהודה, יו"ר ועד העובדים של תעש. "השיטה פשוטה מאוד: מייבשים את התעשייה הצבאית, אומרים שאין ברירה ועושים שקשוקה. הון ושלטון! אני עומד פה היום כאשר 500 מגימלאי חברת תעש לא קיבלו את שכרם 5 ימים, יש פה טרור תעסוקתי של ממשלת ישראל".

נזכיר כי יהודה טוען מזה תקופה ארוכה כי הפרטת תעש נועדה כדי למכור את הקרקעות של החברה ברמת השרון "בנזיד עדשים".

גם נינה קליין, יו"ר ועד העובדות של נעמת דיברה בהפגנה: "בושה למדינת ישראל שמפקירה את ילדי ישראל. המדינה זרקה את כל הנטל על המטפלותך. בושה לממשלה שלא רואה את חשיבות בהורים צעירים. לא מעט נשים זקוקות להכנסה נוספת כדי להתקיים ולגדל ילדים. לאמהות האלה יש סיבה לצעוק: 'ביבי הביתה'".

"כבר 3 שבועות שאנחנו ישנים באוהלים, אנחנו נלחמים, נעזרים ונאבקים", אמר איציק שמולי, יו"ר אגודת הסטודנטים. "בכל הארץ קמו אוהלי סטודנטים. אנחנו לא מפסיקים לרגע. הגענו לשעת ההכרעה, אחננו לא עצלנים, אנחנו לא בטלנים, הסטודנטים עובדים קשה אבל אנחנו נלחמים על כלכלה שפויה של אנשים ולא של מספרים, על כלכלה אנושית. התחלנו בדיור ותראו לאן הגענו".

עוד הוסיף שמולי כי "אומרים עלינו שאנחנו שתיינים, סטלנים, מנסים לפצל אותנו, לגרום למחלוקות אבל זה לא יעזור כי אנחנו לא מוותרים. אולי המדינה הזאת רוצה לוותר עלינו הצעירים אבל אנחנו לא רוצים לוותר עליה, אנחנו רוצים לבנות כאן בית ולהקים משפחה, אנחנו רוצים עתיד טוב ושפוי יותר".

מספר עובדי מנהל ומשק בבית החולים העמק בעפולה אמרו ל"גלובס": "לא רצינו לבוא לפה אבל הוועד ביקש. הם מדברים פה על צדק? איזה צדק? נתנו לנו 10% תוספת כדי לעגל ל-5,000 שקל, יש פה עובדי נמל עם משכורת של 40 אלף שקל שרוצים חמישים. עיני יביא לנו צדק? תראה את אלה מציצים מהמשרדים פה בבניין, לא רוצים לצאת מהמזגן, עשירון עליון. תאמין לי ביבי מסתכל לטווח ארוך, אחרת היינו נופלים כמו באמריקה".

"אנו מזדהים עם המחאה", אמר יהודה בראיון מצולם לגלובס TV לפני נאומו. "שנים דיברו על זה שהעם נתן לעשירות העליון כדי שירים למעלה את העשירונים התחתונים, אבל במציאות קרה ההפך. אי אפשר לגדל ילד אחד אפילו במדינה הזאת. אני מאמין בעופר עיני ואני מאמין בכוח העבודה המאורגנת וביחד נוכל לשנות".

פרובוקציה של השמאל הלאומי

מפגן הכוח של עיני מתרחש על רקע ההתנצחות הפומבית שלו עם קבוצת יוזמי המחאה בשדרות רוטשילד בת"א, ועל רקע מכתב האומנים שקראו לעיני "לסור הצידה" מהמאבק, בטענה כי "עיני הוא חלק מהשיטה והמאבק הזה גם נגדו".

בשעות הבוקר האווירה החלה להיות טעונה עוד יותר, לאחר שפעילי "השמאל הלאומי" בראשות עו"ד אלדד יניב, הקימו אוהל מחאה ברחבת בניין ההסתדרות כלומר במקום שבו מתוכננת העצרת. לטענת ההסתדרות, הפעילים השחיתו את השלט המרכזי שהוצב במקום, ולמעשה השיגו גבול. אל המקום הוזמנה משטרה שפינתה את אוהל המחאה, ובהסתדרות בוחנים את האפשרות להגיש תלונה רשמית.

"מדובר בגורם שמנסה לנהל קמפיין פוליטי מכוער על גבה של המחאה, תוך כדי הסתה נגד ההסתדרות והעומד בראשה", מסרו היום בארגון. גורמים בהסתדרות מעריכים כי אלדד יניב, שגם חתם על מכתב האומנים נגד עיני, מעוניין שמחאת האוהלים תימשך ככל הניתן, משום שהוא עשוי לקצור באמצעותה הון פוליטי. עיני, כך הם סבורים, נתפס על ידו כמי שיכול להביא את המחאה הזאת לכדי התכנסות וגיבוש פתרונות על ידי הממשלה בזמן הקרוב, שיגרמו למחאה לדעוך.

בהסתדרות הודיעו היום כי העצרת תינעל בשירת התקווה אולי רמיזה על כך שההסתדרות לא מתביישת בהיותה חלק מהממסד, שמוצאת עצמה תחת מתקפה של חלק ממובילי המחאה הנתפסים לכאורה כ"אנרכיסטים". בהסתדרות הבהירו מנגד כי ציון העובדה שהעצרת תינעל בשירת ההמנון הוא חלק מ"הליין-אפ" של האירוע, כפי שציינו את שמות הנואמים.