לאחר שנתיים וחצי: ירידה ממוצעת של 1.2% במחיר לדירת 4 חדרים

השמאי הממשלתי: המחיר בתל אביב ירד ב-6% - ועדיין זו העיר היקרה מבין 16 הערים שנסקרו

מהפך בשוק הנדל"ן: לראשונה זה שנתיים וחצי נרשמה ירידה במחירי הדירות ברבעון השלישי של 2011. כך עולה מסקירת מחירי הדירות שמפרסם היום (א') השמאי הממשלתי טל אלדרוטי.

מחיריהן של דירות 4 חדרים (המוצר השכיח בשוק הנדל"ן של ישראל) ב-16 ערים מרכזיות ירדו בשיעור נומינלי של 1.2% ברבעון השלישי, בהשוואה לרבעון השני השנה. יצוין כי מדד המחירים ירד ברבעון השלישי ב-0.9%. בהשוואה לרבעון השלישי אשתקד, מחירי הדירות עדיין גבוהים ב-6.8%.

את ירידות המחירים מהרבעון השני לשלישי השנה הובילה תל אביב, בה מחיר דירת 4 חדרים ירד ב-6%, לכ-2.39 מיליון שקל. עדיין, מחירי הדירות בתל אביב הם הגבוהים ביותר מבין 16 הערים שנסקרו. בדירוג הערים היקרות אחרי תל אביב נמצאות: הרצליה, בה מחיר דירת 4 חדרים הגיע, אחרי ירידה של 2%, ל-1.74 מיליון שקל ברבעון השלישי; וירושלים, בה דווקא עלו מחירי הדירות ב-2% לרמה של 1.7 מיליון שקל ברבעון השלישי.

בלטו בירידות מחירים בשיעור 4% כל אחת: בת ים, שספגה ירידה של 4% במחירי דירות 4 חדרים, שעומדים בממוצע על 1.44 מיליון שקל, ובאר שבע - מחיר דירת 4 חדרים בבירת הנגב עומד כיום על 726 אלף שקל.

ירידת מחיר בשיעור 3% נרשמה הן במודיעין והן בחולון, בהן מחיר דירת 4 חדרים הגיע לכ-1.39 מיליון שקל. ירידת מחיר של 2% נרשמה בפתח תקווה, בה מחיר דירת 4 חדרים עמד על 1.34 מיליון שקל. בראשון לציון ירדו המחירים באחוז, לרמה של 1.39 מיליון שקל.

המחירים נותרו ללא שינוי בכפר סבא (1.53 מיליון שקל), בנתניה (1.23 מיליון שקל) וברחובות (1.26 מיליון שקל). עליות מחירים מתונות של 1%-2% נרשמו בערים אשדוד (1.14 מיליון שקל), אשקלון (823 אלף שקל) ובחיפה (1.17 מיליון שקל).

"עצירה מוחלטת"

יצוין כי שונות גבוה במחירי הדירות בתל אביב וחיפה מקורה בפער שבין אזורי יוקרה לבין אזורי עוני באותה העיר.

לדברי אלדרוטי, "נראה כי גל המחאה החברתית שנוצר בקיץ האחרון, לצד אי יציבות וחוסר ודאות בכלכלה העולמית, בד בבד עם הצעדים וההצהרות שננקטו על-ידי הממשלה ובנק ישראל, הם הגורמים המשפיעים ביותר אשר הביאו לבלימה בביקושים לדירות בעת הזו".

לגבי הרבעון האחרון של השנה, ירידות המחירים צפויות להימשך, כך אמר היום יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, בשיחה עם "גלובס". "יש כרגע עצירה מוחלטת בשוק", אומר דנוס. "ברבעון הרביעי נמשיך לראות ירידות מחירים לא דרמטיות. הקבלנים ייאלצו להוריד מחירים, ובשוק היד השנייה המוכרים והקונים יישבו על הגדר".