החשמל מתייקר ב-9% בפברואר

תעריף החשמל עולה שוב: ישלים עלייה של 25% מהקיץ

ת עריף החשמל יועלה כבר בפברואר הקרוב בכ-9%. כך סוכם בפגישה שנערכה היום (ג') בין מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, לראשי משרד האוצר. הסיכום כפוף עדיין לאישור של רשות החשמל, שהיא הגוף היחיד המוסמך לקבוע את תעריף החשמל.

לאחר ההתייקרות הצפויה בפברואר ירשום תעריף החשמל התייקרות מצטברת של כמעט 25% מאז הקיץ האחרון. מחיר הגז הועלה בקיץ ב-9.8% ושלושה חודשים אחר כך ב-5% נוספים. ההוצאה הביתית לצריכת חשמל עמדה לפני ההתייקרויות על 339 שקל למשפחה לחודש, והיא מסעיפי ההוצאה הגדולים ביותר בתחום ניהול משק הבית.

ההחלטה על ההעלאה המיידית של התעריף נועדה לבלום את העלייה הצפויה של 30% בתעריפי החשמל באפריל הקרוב. מדובר בעלייה הנובעת מהמשבר החריף שאליו נקלע משק החשמל בגלל ההפסקה בהזרמת הגז המצרי מאז חילופי השלטון בקהיר וחוסר היציבות המתמשך במדינה.

צוות בראשות מנכ"ל האוצר בפועל, דורון כהן, הציע לפרוס את העלייה הצפויה לשלוש "פעימות" של העלאות שנתיות בנות 10% כל אחת, וזאת כדי לרכך את המכה שתגרום למשק העלאה חד פעמית של 30%.

מנכ"ל המשרד לאנרגיה ומים, שאול צמח, הזהיר היום כי 2012 תהיה השנה הקשה ביותר בתולדות משק האנרגיה במדינה. בדברו בישיבה שערכה היום המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, אמר צמח כי חברת החשמל נאלצת לרכוש סולר בכמויות חסרות תקדים על מנת למלא את מקום הגז המצרי שחסר במערכת.

צמח אמר כי פגיעה נוספת בייצור החשמל נגרמה כתוצאה משימוש יתר במאגר ים תטיס בשנה שעברה, מה שהביא להדרדרות מהירה מהצפוי בכמות הגז במאגר. לדברי צמח, "השנה נשלם 10 מיליארד שקל יותר על דלק לייצור חשמל לעומת השנה שעברה". צמח הוסיף כי "מחיר הגז הטבעי הוא חמישית ממחיר הסולר לפני הבלו ותשיעית ממחיר הסולר כולל הבלו".