אמפל למחזיקי האג"ח: פירוק? עד 80% מהחוב יימחקו

מחזיקי האג"ח מסדרה ב' התכנסו לקבל החלטה על העמדה לפירעון מיידי של יתרת החוב ■ לאמפל חוב של 870 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, והיא מזהירה כי 600-700 מיליון שקל יימחקו בפירוק ■ אמפל מבקשת לדחות בשנתיים את תשלום הקרן

הסלמה ביחסים בין מחזיקי האג"ח של אמפל, שבשליטת יוסי מימן, להנהלת החברה. סמנכ"לית הכספים אירית אילוז איימה היום על הנושים הבלתי מובטחים: "אתם תמימים; אם יתבצע פירעון מיידי של האג"ח, מימן לא יעזור לאמפל".

הדברים נאמרו במהלך אספת אג"ח ב' שהתקיימה במלון סיטי בתל אביב. במהלך האסיפה הציגה אילוז מתווה משופר להצעת הסדר החוב בחברה, הכולל דחייה של שנתיים בתשלום האג"ח. לאמפל אג"ח בהיקף של 870 מיליון שקל, הנסחרות בתשואת זבל של עד 110%.

מחזיקי האג"ח, אשר מאיימים בפירעון מיידי של החוב (קרי פירוק החברה), לא התרשמו גם מההצעה המשופרת שהונחה לפניהם. הצעה זו כוללת תשלום מזומן למחזיקי אג"ח ב' בסך 5 מיליון דולר (על חשבון תשלום קרן בהיקף של כ-130 מיליון שקל, שלא שולם בסוף ינואר), תוספת ריבית בתקופת הדחייה, אופציות למניות אמפל, העמדת נכסים לא משועבדים כבטוחות לחוב וקיצוץ בהיקף של 50% בהוצאות השוטפות.

ההצעה הנוכחית כוללת ויתור על שכרו של יוסי מימן בשנתיים הבאות (ב-2010 הסתכם שכרו של בעל השליטה ב-3.4 מיליון דולר), והתחייבות להזרמה עתידית לאמפל של 15% מהתקבולים נטו בגין החזקותיו הפרטיות של מימן (8.4%) בספקית הגז המצרי EMG.

"תרומת בעלים של 100 מיליון שקל"

לאמפל גם תינתן אופציה למכור למימן בחזרה את חלקה בפרויקט האתנול, על-פי תנאים שיסוכמו. בתחילת שנת 2010 אמפל המירה להון הלוואה בהיקף של 20 מיליון דולר שהעמידה לפרויקט, צעד שמקנה לה 25% בחברה, הנמצאת בשליטת חברת מרחב של מימן.

"במתווה המוצע מדובר על תרומת בעלים המוערכת ביותר מ-100 מיליון שקל (גם על-פי הערכות של צדדים שלישיים לגבי EMG)", כותבת אמפל במצגת שפרסמה למשקיעים.

נציגות אג"ח ב', המיוצגת על-ידי עו"ד אריה דנציגר, טענה היום שגם בהצעה החדשה אין תרומת בעלים מספקת למי שרוצה להישאר בעל שליטה בחברה.

מרבית הנוכחים באסיפה הבהירו שלא מציעים להם שום דבר חדש, וחלקם קראו שוב לפרק את החברה, ולקבל לטענתם 60 אגורות על כל 1 שקל ערך נקוב חוב. בשורה התחתונה צפויים המחזיקים להצביע בימים הקרובים על השאלה האם לאפשר לנציגות להפעיל פירעון מיידי במקרה שהמו"מ עם מימן והחברה ייכשל.

אמפל היא חברת השקעות זרה המחזיקה כ-12.5% ממניות ספקית הגז המצרי EMG (מניות שנרכשו מידי מימן עצמו תמורת יותר ממיליארד שקל). נוסף לכך היא שולטת בחברת גדות מיכליות ובעלת כמה פעילויות נוספות, מהותיות פחות, כגון חברת GWE העוסקת באנרגיית רוח, והחזקה בפרויקט אתנול בקולומביה.

בשל סדרת פיגועים בתשתית הולכת הגז המצרי בסיני, אספקת הגז בצינור שהקימה EMG משובשת בשנה האחרונה, ונכון להיום אף מושבתת. עקב כך ביקשה לאחרונה אמפל ממחזיקי שלוש סדרות האג"ח שהנפיקה דחייה של שנתיים בפירעון קרן האג"ח כלפיהם.

פירעון מיידי יביא לעמדת נחיתות

לטענת אמפל, "העמדה לפירעון מיידי תכניס את החברה ואת החברות הבנות לעמדת נחיתות בהיבטים רבים. החברה סבורה כי מהלך של העמדת החוב לפירעון מיידי יביא למחיקה של 80% מהחוב של מחזיקי האג"ח, בשל פגיעה בתביעות הבינלאומיות שהגישה החברה, מהלכים להצפת ערך בחברות הבנות, ועלויות פירוק גבוהות, שכן מדובר בהליך פירוק בינלאומי אשר יש לו גם השלכות מס מורכבות". עקב כך, "העמדת החוב לפירעון מיידי תנציח את הפגיעה במחזיקים ובעמיתים", כותבת אמפל בשורה התחתונה.

יש לציין, כי למרות מצבה הקשה של החברה, הדבר לא מנע מצמד מנהליה הבכירים, מימן ויד ימינו אילוז, לקחת לכיסם שכר בעלות מצטברת של 80 מיליון שקל בשנים האחרונות.

אמפל
 אמפל