"הכלכלה האיראנית על סף קריסה; יש להמשיך ולהדק את הסנקציות"

שר האוצר אמר את הדברים לראש ממשלת איטליה, המבקר בישראל ראש הממשלה ושר הביטחון פרסמו הודעות שיש ביניהן חילוקי דעות בסוגיה

"הכלכלה האיראנית על סף קריסה; לכן, זה הזמן להמשיך ולהדק את הסנקציות - ולא להרפות". כך אמר אמש (א') שר האוצר, יובל שטייניץ, לראש ממשלת איטליה, מריו מונטי, המבקר בישראל.

נזכיר כי באמצע מארס נותקה מערכת הבנקאות האיראנית ממערכת הסליקה הבינלאומית (SWIFT), במסגרת הסנקציות בגין התקדמותה בתוכנית הגרעינית שלה. ניתוק זה סיבך את הכלכלה האיראנית, המבוססת, רובה ככולה, על סחר בנפט, תוך שהוא מקשה מאוד על ביצוע התשלומים.

כמו כן, עלתה שאלת מימון העסקה לרכישת מטוסי אימון איטלקיים לצה"ל, במסגרת רכש הגומלין בין המדינות, שבו ירכשו האיטלקים טכנולוגיות מהתעשיות הביטחוניות הישראליות, ובהן התעשייה האווירית, רפאל ואלביט.

בתום הפגישה גם סוכם על מגעים להקמת קרן מחקר שתעודד שיתוף פעולה תעשייתי טכנולוגי בין תעשיות ההיי-טק של שתי המדינות.

ישראל תעקוב

המשא ומתן בין שש המעצמות - ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה - לאיראן צפוי להתחדש בשבת הקרובה בטורקיה, אחרי נתק שנמשך יותר משנה. שש המעצמות צפויות לדרוש את פירוק המתקן התת-קרקעי להעשרת אורניום בפורדו, להפסיק את העשרת האורניום לרמה של 20% ולהעביר את האורניום שכבר הועשר לרמה זו למדינה אחרת. ואולם לפי שעה לא ברור לאן יובילו המגעים; אמש פורסם, כי איראן דחתה את הצעתו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שעל פיו תוכל להמשיך בתוכנית הגרעין האזרחית שלה.

אמש התייחסו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, אהוד ברק, לסוגיה, אך בהודעות שפרסמו לשכותיהם נתגלעו כמה חילוקי דעות. "המדיניות שלנו בעניין איראן לא השתנתה, וזה גם מה שצריך לקרות בשיחות", אמר אתמול נתניהו בפגישתו עם מונטי. "ראינו שאיראן משתמשת בשיחות בניסיון לעכב ולהוליך שולל. נעקוב אחרי השיחות. הדרישות מאיראן צריכות להיות ברורות - להוציא את החומר המועשר, להפסיק את ההעשרה ולפרק את המתקן בקום".

בה בעת שנתניהו דורש הפסקה מוחלטת של כל העשרת האורניום והוצאת כל החומר המועשר מאיראן, בהודעה נפרדת שפרסמה לשכת שר הביטחון הבהיר ברק, כי הוא מסכים להמשך העשרת אורניום ברמה נמוכה, והשארת כמה מאות ק"ג של אורניום מועשר בשטח איראן.

בהודעתו של שר הביטחון נכתב כי עמדת ישראל היא "הפסקת העשרה ל-20% והוצאת כל החומר המועשר לרמה זו מאיראן למדינה מקובלת על שני הצדדים, והוצאת כל החומר המועשר לרמת 3.5% למדינה כנ"ל, למעט כמות של מספר מאות קילוגרמים שאיננה מאפשרת המשך העשרה לכלי נשק או מתקן גרעיני".

עם זאת, באשר להוצאה מפעולה של המתקן התת-קרקעי בקום, השניים רואים עין בעין את הדברים. עוד הדגיש ברק כי העמדה הישראלית כוללת "הצבת כלל הפעילות האיראנית בתחום זה תחת פיקוח החוק של סבא"א, בהתאם לפרוטוקול המלא 3.1. ; וחשיפה מלאה של ההיסטוריה והפעילות בתחומים החשודים כשייכים לתוכנית הצבאית. בתמורה, יוכלו האיראנים לקבל מוטות דלק לכור המחקר".